Azért néha előfordulhatnak lazább délutánok, amikor sikerül egy kicsit korábban végezni a munkával. Ezt a lopott időt pedig nem muszáj arra használni, hogy azonnal hazarohanjunk és az otthoni elmaradásainkat pótoljuk. A természet gyógyír a stresszre, a sem túl hideg, sem túl meleg napokon pedig alig esik valami jobban, mint egy kiadós séta. Kedvenc rövid útvonalainkat ajánljuk arra az esetre, ha nincs idő összekészíteni a hátizsákot. Mindenkit arra bátorítunk, hogy keresgéljen zöld foltokat a városban és relaxáljon kedvére.

Kis-Sváb-hegy

Mi egy kellemes őszi napon próbáltuk, de nem kételkedünk benne, hogy tavasszal is csodálatos látványt nyújt a tetszés szerint rövidíthető és toldható kis-sváb-hegyi barangolás. Az utat szegélyező villákat ugyan most kevésbé látjuk, de ez csak a kertekben álló csodás öreg fák impozáns lombkoronája és a virágdzsungel miatt van, ezért szomorkodnunk semmi esetre sem kell. A természetvédelmi terület gyönyörű, csodás kilátás nyílik a fák közül a városra, ha pedig hirtelen borúsra fordulna az idő, sétálhatunk tovább a Nemzeti Galéria felé, ahol most egy art deco kiállítást nézhetünk meg.

Kis-Hárs-hegy

Ha tényleg nem sikerült semmi, legszívesebben sírnánk, és még ahhoz is gyámoltalannak érezzük magunkat, hogy sétáljunk, pattanjunk föl a Gyermekvasútra, és hagyjuk, hogy a jó levegő és a menetszél kifújja a fejünkből a rossz gondolatokat az erdei síneken kanyargó kisvonaton. Ha pedig ennél kicsit több energiánk lenne, kombináljuk a vasutazás élményét egy kis sétával és csodás városi panorámával

A Napraforgó utcától az Apáthy-szikláig

Egyik kedvenc útvonalunk, amit az idei egyetlen téli napon jártunk be, miközben végig azon gondolkoztunk, hogy nyáron is szívesen visszajönnénk. A környék nagyon könnyen megközelíthető villamossal, és egy kis építészeti kalandozás után átadhatjuk magunkat a páratlan panorámának. Arra azért figyeljünk, hogy kényelmes cipőben induljunk útnak, hiszen az Apáthy-sziklánál köves ösvényen kell haladnunk, nehogy kellemetlen meglepetés érje a bokánkat. Ha éhesek vagyunk, akkor inkább fordítsuk meg a túrát, és a Freyja croissant-ozó felől induljunk, mert az korán zár, de ha a kiváló péksütikről lecsúszunk, akkor se szomorkodjunk, mert Wang Mester is a környéken van, nála is ehetünk egy jót.

Ferenc-hegy

A városi túrák közül természetesen nem maradhatnak ki a hármashatár-hegyi rögcsoport útvonalai sem, hiszen többségük kiválóan megközelíthető tömegközlekedéssel, ugyanakkor itt azért előfordulhat, hogy jókora szintkülönbséggel kell számolnunk sétánk közben. A Ferenc-hegy ebből a szempontból üdítő kivétel, a teteje lapos, és minden irányban csak egy kisebb emelkedő választja el a várostól. A terület amúgy picike, mintegy fél óra alatt bejárható, érdemes azonban figyelni és lelassulni egy kicsit, hiszen ez a város egyik legérintetlenebb karsztbokorerdeje, cinkék is költenek itt szép számban, a gyerekeket pedig több tanösvény várja. Ha hosszabb túrára vágyunk, továbbindulhatunk Csillebérc vagy a Kiscelli Múzeum irányába

Mocsárosdűlő

A szentendrei HÉV vonalán – Aquincumtól vagy Rómaifürdőtől – könnyedén megközelíthetjük a budai oldal egyetlen lápos-mocsaras élőhelyét. Az ártéren csapadékosabb időszakban kisebb tavacskák alakulhatnak ki a rétek helyén, így a környék nagyon változatos. A tanösvényről letérve egészen falusias környezetbe botolhatunk, bárányokkal és bocikkal, de a területen különleges védett állat- és növényfajok is megfigyelhetők.

Farkaserdő

Habár listánkon kissé felülreprezentált a budai oldal, azért Pest is számtalan lehetőséget tartogat, ha munka után kikapcsolódnánk a zöldben. Sőt ott is találunk erdőt, ahol egyáltalán nem várnánk. Ilyen hely például a Káposztásmegyeri lakótelep szomszédságában meghúzódó, puha ösvényekkel, játszóterekkel és rekreációs parkkal büszkélkedő, közel 52 hektáros terület, a Farkaserdő. A környék sétához és futáshoz is ideális, de szívbarát tanösvényen is sétálgathatunk.

Kolonics

A víz közelsége, a kajakosok és kenusok jelenléte miatt a Római-part hangulatát idézi, csak jóval vadregényesebb és kevésbé zsúfolt az idő előtt elhunyt sportolóról elnevezett csepeli partszakasz. A Kolonics György sétány amúgy nem esik távolabb a várostól, mint a budai oldalon található nagy testvére, és busszal, HÉV-vel, sőt biciklivel is nagyon jól megközelíthető. A sétány 5 kilométer hosszú, jól karbantartott, ám néhol vadregényes hatást kelt. Ha egy kicsit hosszabb túrára is van időnk, akkor érdemes a Duna szemben lévő oldalára, Pesterzsébetre is átkalandozni. A Gubacsi híd ugyan nem a legszebb látnivaló, viszont gyorsan átjutunk rajta a folyón, itt pedig a buja zöld parti sétányon át a Halas Gusztihoz érkezünk, ahol finomságok várnak.

Parkok

Ha nincsen időnk vagy kedvünk utazgatni, különböző parkokban is lazulhatunk. Ha jó helyszínt választunk, szinte semennyit sem szükséges utaznunk, a parkok hátránya viszont, hogy délutánonként meglehetősen sok ember látogatja őket, így zsúfoltak lehetnek. A Margitsziget, a megújult Liget vagy a Népliget olyan helyszínek, amelyekre mindannyian a kikapcsolódás első számú helyeiként tekintünk, régebbi cikkünkben pedig az utóbbi években megújult parkok közül válogattunk.

Arborétumok, botanikus kertek

Kevesebben látogatják az arborétumokat, ahol a szakszerű karbantartás és kertészeti ápolás miatt igazi növényritkaságokat is megcsodálhatunk. A legtöbb helyszín esetében azonban a látogatás előtt tájékozódjunk a nyitvatartásról és a többnyire néhány száz forintos belépőről. Örök kedvencünk a Füvészkert, ingyenesen megtekinthető a margitszigeti a Japánkert, illetve a Budai Arborétum és a Budatétényi Rózsakert, a kissé messzebb található Gödi Huzella Kert pedig nemrég lett belépő ellenében újra látogatható.

Klasszikus kirándulóhelyek a városban

Noha gyűjtésünkben igyekeztünk inkább különlegesebb, ismeretlen helyszíneket ajánlani, kézenfekvő és jó megoldás lehet, ha olyan közkedvelt kirándulóhelyeket látogatunk meg, mint a tömegközlekedéssel is könnyedén elérhető Normafa vagy a Kamaraerdő. A Népsziget titkos favoritunk, bár itt sötétedés után azért vigyázzunk magunkra, viszont előtte kellemes kikapcsolódás a fák árnyékában sétálgatni és nézni a vízi sportokat űzőket, a Római-part pedig egyszerre lazulós és sportos, ahol mindig hekkezhetünk egy jót, kiszakadva a városból.

+ 1 Biciklitúrák és futóútvonalak

Szép, szép a természet, de van az úgy, hogy bennragad egy kis energia a séta végén, vagy egy húzósabb projektzárás után hiába érezzük magunkat fáradtnak, a szoros végső határidő miatti adrenalin pörget tovább, nehezen tudunk a pihenésre hangolódni. Ilyenkor bármilyen fáradtak vagyunk, jóleshet egy kis sport segítségével kiereszteni a bennragadt feszültséget. Ehhez ajánlunk hat bringaútvonalat és néhány eltérő nehézségű futókört