Legtöbbünk számára nem idegen az érzés, mikor a jól ismert városban, a józan, jóakaratú emberek által épített, egyenes utcákon haladunk hétköznapi céljaink felé, aztán hirtelen mintha elvágták volna... Kőfallal, masszív kerítéssel vagy épületekkel körülfogott kis tereken, belső udvarokon vagy keskeny utcákon át megközelíthető, felfedezésre csábító helyre érkezünk, úgy érezzük, hogy előttünk még senki sem járt itt, maximum, ha ismeretlen, rejtett célok vezérelték. Az ember eközben persze magát is megmosolyogja, hiszen hiába a bennfentesség érzése, azért a lelkünk mélyén tudjuk, hogy egy kétmilliós nagyvárosban nincsenek titkos zugok. De azért ez mégis jó érzés, ne próbáljuk a racionalitás talajára terelni. Megmutatjuk a kedvenc látogatható titkos helyeinket.

A Magyar Építőművészek Szövetségének Székháza

Titkos kert, nyáron üde zöld, ősszel pedig varázslatosan vörös repkénnyel befuttatott hatalmas kőfalak, mintás kockakő és szép, íves lépcső teszik ellenállhatatlan búvóhellyé a MÉSZ-t. Az Ötpacsirta és a Múzeum utca sarkán, a józsefvárosi Palotanegyedben elhelyezkedő egykori Almássy-palotát tekintélyes kőfal választja el a városi nyüzsgéstől. A csinos udvar mindenki számára látogatható, az épület 1954 óta a Magyar Építőművészek Szövetségének székháza. A Palotanegyed amúgy is bővelkedik a hangulatos, titkos belső kertekben, érdemes tehát máskor is arra sétálni és bekukucskálni a hatalmas, ódon kapuk résein, apró ablakain, hátha látunk valami különlegeset.

Kertem

Nem nagyon kell bemutatni a kutyás-hippis lazulásra csábító Kertemet, hiszen aki szereti az ilyen hangulatot, már biztosan hesszelgetett itt mezítláb délutánonként vagy elmélkedett a világ dicsőségéről egy sör mellett. A korábbi városligeti helyszínek után Kőbányán, a Dízelcsarnok háta mögött, egy eldugott kis térben, a Járműjavító retró épületeitől körülölelve nyitottak újra. Jó hír azoknak, akik a több mint húszéves romkocsmaveteránba már nosztalgiázni járnak vissza, hogy a kőbányai udvar szívet melengetően fölidézi a legelső városligeti helyszínt is.

Merkúr Palota – Apacuka Kávéház Étterem Varieté

Megvan a menekülős filmeknek az a kliséje, mikor a főgonosz egy random városban a személygépkocsihoz betegesen ragaszkodva üldözi a kifulladófélben lévő főhőst, de szem elől téveszti, mert utóbbi furfangosan egy szűk, gyalogosok számára fenntartott kis kapun át befut egy házba, hogy aztán többtömbnyi távolságra bukkanjon újra elő? Nos, ez azért lehetséges, mert a főhős ismeri a múlt század kedvelt épületeit, a két-három címmel rendelkező, több-bejáratú átjáróházakat, amelyek segítségével több épülettömbnyi sétát spórolhatunk meg. Ilyen csodálatos, több-bejáratú épület az 1903-ban épült, kicsit szecessziós, kicsit historizáló Merkúr Palota is, amelynek titkos belső kertjében kortárs szobrok között élvezhetjük az Apacuka Kávéház ételeit és italait is.

Hunyadi-szigeti tanösvény

Artúr királyt és a kerekasztal lovagjainak mondáját idéző hajnali pára száll fel a buja növényzetből, de a Jókai-féle Senki szigetét és az elhagyott dácsák és járművek miatt disztópikus sci-fi-világot is megidéző helyszín igazi érintetlen természeti kincs. A sziget amúgy sokáig a hadsereg kezelésében volt, ennek köszönhetők a fura emberi emlékek, de a háborítatlan, vadban, halban és madárban gazdag környezet is, amelyet szinte mindenütt a vadszőlő sejtelmes függönye borít. A területen a Honvéd Sporthorgász Egyesület alakított ki gondozott tanösvényt, amely kizárólag velük egyeztetett időpontban, vezetővel látogatható.

Mesemúzeum

Nemcsak a témája, de már az elhelyezkedése által is úgy érezhetjük, hogy a Mesemúzeum által egy másik világba kerültünk át, mikor a szűk Döbrentei utcában átlépünk az épület, a volt Sághy-ház kapuján. A szerelemre, a családra és a munka örömére utaló, mesélő épületdíszek is előre jelzik, hogy belépve bizony különleges hangulatra kell felkészülni. Nem is csalódunk, olyan érzésünk lehet, mintha az udvaron álló girbegurba fa az égig érne, a kútban pedig az élet vize csillogna. Ha a hangulatot megalapoztuk, innen mehetünk tovább a múzeumi térbe, ahol még jobban magába szippant a varázsvilág. Rejtett fantáziatorna kicsiknek és nagyoknak!

A budai Vár lépcsői

A meredek hegyoldalak sokakat eltántorítanak attól, hogy felküzdjék vagy leküzdjék magukat a Vár lépcsőin, de azért mi inkább vállaljuk ezt. Amúgy sem baj, ha néha megpihenünk és hagyunk időt magunknak arra, hogy a szemkápráztató kilátásban gyönyörködjünk, miközben úgy érezzük magunkat, mintha középkori tilosban járó rablók lennénk vagy a babánkat látogatnánk meg, miközben kuvikhang szól úttalan utakon. Legújabb kedvencünk a Szarvas tértől a Várkert Bazár fölött haladó, a Nemzeti Galériáig tartó meredek kaptató, ahol egyszerre érezhetjük magunkat Toldi szerelmének, kazamatákban bujkáló alkimistának vagy a királyt látogató konstantinápolyi követnek, aszerint, hogy éppen merre járunk, hol tévedtünk el. Szánjuk rá a helyszínre az időt, ne keressük a legrövidebb utat, és élvezzük, ahogy az ágas-bogas lépcsőkön időben és térben is szem elől tévesztjük azt a célt, amiért voltaképpen elindultunk a Várba.

Dolce Intervallo

Az árnyékos Szív utcában megbúvó kicsinyke fagyizót alig vesszük észre kívülről, és ha teljesen őszinték akarunk lenni, a puritán belső térben is viszonylag kevés jel mutat arra, hogy itt találhatjuk meg a város legjobb sóskaramell-fagyiját, de kérhetünk réteges csokoládét is, ahol a különböző krémes állagokat akár behunyt szemmel is élvezhetjük. Kis és nagy adagokat kérhetünk, ha szerencsénk van, a cannoliba töltött fagyiból is jut nekünk, illetve imádni való, mosolyra hangoló, időnként kissé random nyelveken megnyilvánuló bábeli kiszolgálásban lehet részünk.

Bereg Embassy Bar & Cafe

A nyüzsgő Széna tér közvetlen közelében, a Hattyúház belső udvarán kis étterem és bár bújik meg, amit csak akkor veszünk észre, ha jól szemügyre vesszük a helyszínt és bekukucskálunk a Hattyúházba. A hely neve arra utal, hogy az étel- és italválaszték segítségével megismerhetjük az ország északkeleti csücskének, a beregi régiónak a gasztronómiai kínálatát. Kézműves sörök, este pedig lampionok gondoskodnak a kellemes hangulatról.

Massolit Books & Café

A belváros legtitkosabb kertje a kávézó és könyvtár fúziójával létrejövő Massolitban található. Felolvasóestek, rendszeres kiállítások és széles programkínálat gondoskodik arról, hogy ne csak inni és olvasni tudjunk, hanem igazi közösségben érezzük magunkat. Ha pedig természetre és elmélyülésre vágyunk, akkor egy picike, titkos oázisba ülhetünk ki kávénkkal, ahonnan a környező házak zöld udvarai is integetnek nekünk.

Polaris Csillagvizsgáló

Éjszaka van Óbudán, és a jóakaratú emberek már mind nyugovóra tértek. Miért akarna bárki ebben az időszakban kigyalogolni az Óbudai Szabadidőparkhoz? De ne tegyünk föl költői kérdéseket, inkább nézzünk jól a lábunk elé, nyomjuk le a kilincset és kapaszkodjunk föl a meredek lépcsőkön, ha már így tettünk. Szép, vadregényes éjszakai kertbe fogunk érkezni, amely szerető emberi kéz nyomát viseli magán. Induljunk el a fény irányába, aztán menjünk be a csillagvizsgáló épületébe, a hatalmas tetőterasz pedig a nagy világítás okozta fényszennyezés nélküli, csodálatos, romantikus, elcsendesedésre buzdító nyáresti program lehet.

Tarasz Sevcsenkó tér

A Vízivárosban, a Király fürdő szomszédságában megbújó tenyérnyi kis tér fő dísze a névadó ukrán költő (az „ukrán Petőfi”) szobra és a tűzoltók védőszentjéről, Szent Flóriánról elnevezett kápolna. Az árnyékot adó hatalmas fák, repkénnyel befutott házfalak között pedig olyan hűsítő nyugalomban lehet részünk, mintha nem is egy nagyváros kellős közepén ülnénk.

Margit tér

A Margit körút fölötti kicsiny téren olyan nyugalomban és csendben lehet részünk, hogy akár verset is írhatnánk. A hely korábban kedvelt kutyasétáltató volt, de már ugatás sem veri föl a csendet, hiszen a négylábúak külön kifutót kaptak. A teret 1938-ban alakították ki, ekkor készült az Ifjúság kútja című, költői hangulatú mészkő-kompozíció is, amely kiválóan illik a tér lírai hangulatához.

Zuglói Japánkert

Hazánk első japánkertje a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Szakgimnázium területén található, és az 1931-es császári látogatás során még a japán herceg tetszését is elnyerte az akkor még újdonságszámba menő hazai kert. Az ázsiai növényfajokkal, szobrokkal, lámpásokkal és kicsiny kőpagodákkal díszített kert középpontjában tórendszer áll, a terület a közelmúltban felújításon esett át, így most még teljesebb pompájában csodálhatjuk meg. A fenntartást az iskola tanulói végzik, így könnyen elképzelhető, hogy látogatásunk során gyerekzsivaj és kertészkedő tanulók fogadnak.

+1 Titkos kertek és terek a belvárosban – városnéző túra

Zord kapualjak, szürke beton és kocsik mindenfelé. Még szerencse, hogy van, aki tudja, hogy hova kell néznünk a belvárosban, ha igazi rejtett oázisokra vágyunk. Az Imagine Budapest két és fél órás túráján olyan intézmények és magánházak kertjeibe is bejuthatunk, amelyek egyébként zárva vannak a nyilvánosság számára. Városi állat- és növényvilágról, szerelmekről és emberi sorsokról hallhatunk a túrán, amely augusztusban is többször megrendezésre kerül. A programra előzetes foglalás szükséges.