We Love
Budapest: A férjeddel, Tombor Zoltán fotóművésszel együtt költöztetek ki
Amerikába és tértetek vissza hosszú idő után. Miért döntöttetek a
visszaköltözés mellett?
Tombor Nelli:
Megteltünk New Yorkkal. Kilenc izgalmas és tanulságos év után úgy éreztük, hogy
elég volt, valami igazibbra, lassabbra vágytunk. Szerettünk volna családot
alapítani, amire Amerikában csak óriási kompromisszumok révén lett volna
lehetőségünk.
WLB:
Milyen tapasztalatokkal tértetek haza, hogyan változtattak meg a kint töltött
évek?
T. N.: Elsősorban
kitartást és szorgalmat tanultunk. New Yorkban annyira nagy a verseny, és
akkora túlkínálat van tehetségből, hogy arra jössz rá, hogy mindig csinálhatnád
jobban, és szinte soha nem vagy elég.
WLB: Szenvedélyes
utazó hírében állsz. Mi a top öt utazáshoz kötődő élmény az életedben?
T. N.: Sok időt töltöttem Japánban, New
York mellett talán ez a hely volt a legnagyobb hatással rám. Elbűvölt a fegyelmezettségük,
a perfekcionizmusuk és a japán gasztronómia is. Sosem keltem még annyira
izgatottan hajnalban, mint Tokióban, csak azért, hogy hatvan cuki japán nyugdíjassal együtt tornázhassak
a szomszédos parkban. A modellkedés után elkezdtünk közösen dolgozni a férjemmel,
produkciókat szerveztem vagy asszisztáltam neki. Sok közös munkánk volt, mind
izgalmas helyeken, a Holland Antilláktól Monacóig. Szicíliában például egy 200
éves villában laktunk,
ahol a 85 éves francia tulajdonos néni naphosszat mesélt az olasz férjéről, a
virágzó szerelmükről és arról, hogy mekkora botrányt okozott, amikor rövid
szoknyában először sétált végig a téren a tetőtől talpig bebugyolált délolasz
asszonyok között. Az egyik legcsodásabb közös élményünk pedig a kéthetes, Grand
Canyon körüli „road tripünk”, ahol megértettük, hogy New York nem Amerika.
WLB: Mi
az, amit a hazatérés után nagyra értékelsz Budapestben?
T. N.: Szeretem Budapest építészetét, a
kis utcákat, hogy minden ismerős. Élvezem, hogy a szeretteim karnyújtásnyira
vannak. Már nem kell Párizsba menni jó bagettért vagy macaronért, és kapni
olyan jó kávét, mint az olaszoknál.
WLB: Mesélj
a kedvenc budapesti gasztrohelyeidről, felfedezéseidről!
T. N.: Az Ensóban szeretjük
a kacsarament, a Chez Dodo minden édességét, a Café Kör pedig régi nagy
kedvencünk. Friss alapanyagért a városmajori piacra járok, valamint a Lehelre a
32-es standra, Csabáékhoz. A Salt az első számú fine dining helyünk, szeretem a
Dérynét is, a Tom George-ban a vodkás pennét és a kacsás pizzát vagy az
Orientalban a pho leveseket.
WLB: Számodra
hogyan telne a tökéletes nap Budapesten?
T. N.: Korán ébrednék, majd hosszúra
nyúlt reggelivel indítanám a napot. Utána a férjemmel és a barátainkkal egy
teraszon ebédelnénk, elsétálnánk a Nemzeti Galériába, ennénk egy krémest a
Várban, majd hazaérve olvasnánk vacsoraidőig, este pedig filmet néznénk. És ha
már tökéletes nap, akkor elalvás előtt felajánlaná, hogy megmasszírozza a
fejem.
WLB: Szerepeltél
a Spice of Europe 2019-es imázsfilmjében. Mikor New Yorkban éltetek, milyennek
tűnt Budapest idegenforgalmi szempontból?
T. N.: Szerintem tavasszal és ősszel az egyik
legjobb európai desztináció. A környező országokból vonattal is könnyen
megközelíthető. Gyönyörű fürdőink, múzeumaink vannak, szuper koncertek közül
válogathatnak az idelátogatók, a tömegközlekedésünk is jó, és egyre több
színvonalas éttermünk van.
WLB: Hogy
érzed, sikerült itthon hasznosan kihasználni a Covid-járvány miatt
bekövetkezett bezártságot, ingerszegény mindennapokat?
T. N.: Nagyon szerencsés
helyzetben vagyunk, mert a járvány elején a New Yorkból hazahozott dobozaink
kipakolásával voltunk elfoglalva, majd néhány művészeti projektünk volt
Zoltánnal, aminek jelentős részét a négy fal között meg tudtuk valósítani. Nyár
végén jött egy csodás lehetőség: heti hét napban egy angol filmes privát
séfjeként dolgozhattam, ami a mai napig tart. Így is rengeteg inger ér minket,
legalább kicsit lelassíthattunk, jutott időnk olvasásra és egymásra.
WLB: A
világ egyik legjobb gasztronómiai akadémiája a New York-i Institute of Culinary
Education. Az ott töltött egy év alatt min volt a fókusz, milyen szintre
jutottál el séfként?
T. N.:
Igyekeztek átfogó tudást adni nekünk. Öt modul volt, az alapmártásoktól a
különböző régiók konyháin át a cukrászsüteményekig mindenféléről tanultunk. De
természetesen ennek a tudásnak a megszerzése is csak arra volt jó, hogy
rájöjjek, mennyi mindent nem tudok, ezért minden egyes lehetőséget megragadtam
az önkénteskedésre, és iskola után mindig dolgoztam valahol, vagy tanultam
valamelyik mentoromtól. Nina Clementétől kaptam a legmagasabb titulust mint az
ő sous-chefje.
WLB: New
Yorkban olyan séfek mellett stázsoltál, mint Daniel Humm, Thomas Keller vagy
Daniel Boulud. Milyen érzés volt egy korábbi modell számára ez a merőben más
feladatkör?
T. N.:
Mindig komolyan vettem a munkám. A forgatásokra az elsők között értem oda, és a
14. órában is ugyanolyan elánnal dolgoztam, mint az elsőben. Egy számmal kisebb
cipőben szaladni megállás nélkül a hidegben vagy egy konyhán időre elkészíteni
a századik ételt ugyanúgy embert próbáló feladat, csak más a környezet.
Mindkettőhöz szorgalom kell, és alázat. Jó csapatjátékosnak kell lenni: sem a
konyhán, sem a forgatásokon, sem a fotóstúdiókban nincs helye az egónak. A
végeredmény a lényeg. Thomas Keller éttermében asszisztálni vagy Yorgos
Lanthimos reklámfilmjében főszerepet kapni ugyanolyan felelősséggel jár. Óriási
lehetőség, így nem kérdés, hogy mindkét szerepben a tőlem telhető legjobbat
akartam nyújtani.
WLB: Sokan
mondják, hogy az éttermi főzés nagyon nagy állóképességet kíván. Hogy birkóztál
meg vele?
T. N.: Az
emberi test gyorsan alkalmazkodik a szélsőséges helyzetekhez, így nekem is
csökkentek az ízületi fájdalmaim az első két hét folyamatos munka után. Makacs
vagyok, és fegyelmezett. Ha rám bíznak egy feladatot, az utolsó erőmmel is azon
vagyok, hogy azt a tőlem telhető legjobban elvégezzem.
WLB: A
főzés most munka, megélhetési forrás is számodra? Mit jelent az, hogy „privát séf”?
T. N.: Igen, a főzéssel keresem a kenyerem.
Privát séfként dolgozni annyit tesz, hogy egy embernek vagy családnak az egész
napi étkeztetéséről gondoskodom, a szükséges alapanyagokat én szerzem be, és én készítek el mindent, amit a nap folyamán esznek, a reggelitől a vacsoráig. Emellett
néha vállalok még modellmunkákat, ha időm engedi. A férjemmel egy új vállalkozáson
is dolgozunk, remélem, hamarosan mesélhetek erről is.
WLB: A
modellkedést ezek szerint nem hagytad abba.
T. N.: Nem hagytam abba teljesen, csak jó időben
áthelyeztem a fókuszt valami újra és tartalmasabbra. Szerencsés vagyok, hogy
sokat utazhattam, és életre szóló tapasztalatokat szereztem a divat és a
reklámfilmek világából, de ennek értékét a helyén kezelem. A fiatalság, a
szépség tiszavirág-életű, ezért örülök, hogy végre valami olyannal
foglalkozhatok, amiben hosszú távú perspektíva van, szellemileg és üzletileg
egyaránt.
WLB: Hogyan
határoznád meg séfként a stílusod, a „repertoárod”?
T. N.: Könnyű, egészséges és
laza.
WLB: Mi
éppen a kedvenc „kattanásod” vagy az új gasztrotrend, ami inspirál?
T. N.: A vegetáriánus és
vegán ételek izgatják most leginkább a fantáziám. Szeretem a tavaszt és a
nyarat, minden piac megtelik ilyenkor csodás alapanyagokkal, amik folyamatosan
inspirálnak.
WLB: Milyen
főzési-sütési módszer, alapanyag vagy trend van a tiltólistádon, amit ha
teheted, elkerülsz?
T. N.: Nem szeretem a sous-vide-ált ételeket, és nem használok
ízfokozókat. Soha nem főznék/ennék cápauszonylevest, és igyekszem minden olyan
alapanyagot kerülni, ahol a gyártók rombolják a környezetet a termékeik
előállítása során. Ritkán vásárolok húst, és akkor is igyekszem kis
gazdaságokból vagy anyukámon keresztül vidéki nagymamáktól.
WLB: Szerepel-e
az álmaid között, hogy saját éttermet nyiss? Milyen lenne?
T. N.: Egyszer majd biztosan nyitunk egy
lakáséttermet, ahol 10-12 főnek hetente néhány alkalommal főzök valami
finomat. A személyes érdekel, az igazi, valami olyan, ahol mindenkire kellő
figyelmet tudok fordítani.