Nem kell feltétlenül nagyon rákészülni, ha kirándulni szeretnénk. Budapesten belül számos olyan célpont található, ahova busszal vagy villamossal is mehetünk.

Gyakori panasz egy-egy túra vagy kirándulás kapcsán, amennyiben nincs autónk, hogy alapos tervet kell készíteni, rendesen rá kell készülni a dologra, mert nemcsak oda kell eljutni valahogy, de aztán haza is. Bújjuk a menetrendeket, osztunk és szorzunk meg számolunk. Korán útra kelünk, szendvicseket kenünk, egy teljes napra tervezünk, de úgy, hogy még időben haza is érjünk. Ám ha nem lépjük át a városhatárt, akkor nem kell így tenni, ugyanis szerencsére Budapesten belül is számos kirándulóhely, tanösvény található, amelyek megközelítéséhez mindössze valamelyik BKV- vagy BKK-járatra kell felszállni. Nem kell korán indítani a napot, gyorsan odajutunk a célponthoz, időben végzünk, és még kezdhetünk is valamit a délutánunkkal meg az esténkkel. Ilyen jól ismert és közkedvelt célpont a Normafa, a Kamaraerdő, a Naplás-tó vagy Hűvösvölgy, de ezeken túl is létezik kirándulós élet.

1. Ördög-orom

A sziklaképződmény környékén 2016-ban kiépített tanösvény a 12. kerületben, a Farkas-völgy és az Irhás árok között található. Az oromhoz vezető út jórészt meredek, helyenként korlátokkal megsegített, ám a felfelé kapaszkodás abszolút megéri a fáradságot, mert utána páratlan panoráma nyílik meg előttünk több irányba is: rálátni a Széchenyi-hegyre, a Gellért-hegyre, a Sas-hegyre meg a Tétényi-fennsíkra is. Az Ördög-orom legegyszerűbben az A59-es villamossal vagy a 8E jelzésű busszal megközelíthető.

2. Apáthy-szikla

A 2. kerületben található kirándulóhely – amely egykor királyi vadászterület volt – éke a Látó-hegy sziklaképződménye, amit a terület egykori tulajdonosáról, Apáthy Gáborról neveztek el. Kiemelten fontos természeti érték, mivel számos védett faj él itt az imádkozó sáskától kezdve a halálfejes pillangón át a hollóig. Az Apáthy-szikla megközelíthető például a 29-es vagy 5-ös buszokkal és minden olyan villamosjárattal, ami a Hűvösvölgybe megy (pl. 61-es).

3. Ferenc-hegy

A Ferenc-hegy egy viszonylag kevesek által ismert kirándulóhely, amit egy villák között kanyargó utcán át közelíthetünk meg, a Zöldmáli út és a Törökvész út között. A területet egy hat és fél hektáros erdő borítja, vagyis a fák sűrű lombja alatt sétálva hamar elfelejtjük, hogy még a városban vagyunk. Igazi elmélyülésre alkalmas hely, amit a Batthyány tér vagy a Kolosy tér irányából tudunk megközelíteni 29-es, 11-es vagy 111-es busszal.

4. Róka-hegyi tanösvény

Budapest „Grand Canyonja”, vagyis a 3. kerületben található Róka-hegyi kőfejtő egy mesterséges képződmény, ami a főváros legnagyobb mészkőbányája volt az 1930–40-es évekig. Érdemes felkapaszkodni rá, mert az elénk táruló látvány lenyűgöző még akkor is, ha lakótelepekre is rálátni innen, lásd Békásmegyer. A környék állat- és növényvilága ritka fajokkal teli, és állítólag még az orchidea is gyökeret ereszt a környéken. A sziklarepedésekben pedig gyakran fészkelnek denevérek. Megközelíteni a szentendrei HÉV-vel ajánlott.

5. Kaán Károly-kilátó

A 2. kerületben a Nagy-Hárs-hegyen található kirándulóhely több látnivalót is kínál, nem csak a magyar erdőmérnökről elnevezett kilátót. Sőt, nem is ez az egyetlen kilátó a környéken, mert ott van még a Makovecz Imréről elnevezett építmény is, illetve itt találjuk a Bátori-barlangot is. A Szépjuhásznétól induló és ott is végződő erdei séta helyszínét megközelíthetjük a 22A jelzésű busszal, ami a Széll Kálmán térről indul, vagy akár Gyermekvasúttal is, bár az már se nem BKV, se nem BKK, hanem MÁV.

(Borítókép: Medgyesi Milán - We Love Budapest)