Nem ülnél végig egy gigantikus Wagner-opust csak azért, hogy megnézd a szünetben az Operaházat? Nem tudtad, hogy van a Nemzeti Galéria alatt egy kripta? Érdekel a Parlament, de politikusnak nem mennél azért, hogy bejuss? A város épített örökségét sokszor szinte készpénznek vesszük, az ikonikus épületek sziluettje annyira beleégett a retinánkba, hogy nem sokat gondolkozunk azon, milyen csodálatosak, izgalmasak lehetnek belülről. Összegyűjtöttük, hova hogyan juthatunk be.

Magyar Állami Operaház

Öt évet kellett várnunk arra, hogy az Operaház felújítása befejeződjön, az épület tavaly óta újra lélegzetelállító pompájában tündököl. Mi már benéztünk a falak közé a felújítás után. Az Ybl Miklós tervezte reneszánsz palota elegáns és kimunkált részletei most még lélegzetelállítóbbak, a közönség számára nem látható területek is új életre keltek, illetve modern technikai megoldásokkal egészült ki az egész épület. Az opera műfaja ma már sokak számára idegen, nem mindenki ül végig szívesen egy többórás Wagner-darabot csak azért, hogy a szünetekben jól körülnézhessen, viszont az épület szépsége a szélesebb közönséget is megszólítja. Őket naponta három időpontban (13:30, 15:00, 16:30) is várja magyar, illetve idegen nyelvű épületvezetés, amire online vagy a jegypénztárakban válthatnak belépőt.

• Ár: 5000 Ft (idegen nyelvű vezetések: 9000 Ft)

Magyar Zene Háza

Szinte elsőként, még a nagyközönség előtt jártuk végig a város egyik legújabb ikonját, a japán sztárépítész, Sou Fujimoto tervezte Magyar Zene Házát. Annak idején egyes részletek, például a természet és a belső terek közötti határokat elmosó kialakítás vagy az épület extravagáns formája elnyerték tetszésünket, míg másokat kissé furcsának találtunk, a koncertterem zseniális akusztikája viszont teljesen levett minket a lábunkról. Egy azonban biztos, japán sztárépítész eléggé ritkán tervez épületet Budapesten, így a Zene Házában mindenképp érdemes jól körülnézni. Az épületvezetések alkalmával a pincétől a padlásig bepillanthatunk a csodás helyszínre, bejárhatjuk az alsó kiállítótereket, benézhetünk a koncerttermekbe, megismerkedhetünk a ház felső részén helyet kapó zenei edukáció színtereivel is. A jegyeket érdemes előre, online megváltani.

• Ár: 2000 Ft

Szent István Bazilika

Mindannyian jártunk már itt, ha máskor nem, osztálykiránduláson vagy családi séta alkalmával. A csodás épület, amelyen 3 építész 50 éven át dolgozott, hatalmas kupolájával ugyanolyan nagyszabású hatást kelt belülről, mint kívülről. Noha misék alkalmával ingyenesen látogatható, nem biztos, hogy mindannyian végigülnénk egy ilyen alkalmat, ilyenkor egyébként sem tudunk körbesétálni, pedig az apró részletek, a finom faragások, a festmények igazán megérdemlik, hogy egy kicsit jobban elmélyüljünk bennük. Így érdemes jegyet váltanunk legalább a templomtérbe, a legjobban azonban akkor járunk, ha olyan belépőt veszünk, amellyel a kincstárat is meg tudjuk nézni, és gyönyörködhetünk a panorámateraszról az épület kialakításában és az alattunk elterülő városi forgatagban.

• Ár: 2000 Ft (templomtér), 4500 Ft (kincstár, panorámaterasz, templomtér)

Parlament

Nem kell politikusnak állnunk vagy állami kitüntetést átvennünk ahhoz, hogy ellátogassunk a Parlamentbe, amit éppen a héten jártunk be a pincétől a padlásig. Az Országház annyira ikonikus épület, hogy legtöbbünknek talán eszébe sem jut, hogy belseje is van, nem csak külseje, pedig reprezentációra épült, így alapvetően nem kell meglepődnünk azon, hogy belül talán még lenyűgözőbb, mint kívül. A látogatásra egyébként mindennap van lehetőségünk, jegyet akár online is válthatunk. A séta alkalmával megnézhetjük a díszlépcsőházat, és egyedülálló panorámában gyönyörködhetünk, bejuthatunk a pazar kupolacsarnokba, a főrendházi társalgóba és az ülésterembe, majd egy épülettörténeti kiállítást is megnézhetünk.

• Ár: 5000 Ft

MOL Campus

Ellentmondásos és megosztó, de mégiscsak új színt és stílust hozott a város életébe Budapest első felhőkarcolója, a MOL Campus. Kőbányától Újbudáig átírta a városképet, és bővelkedik az izgalmas technikai megoldásokban is, mégis bizonyára lesz olyan olvasónk, aki azért látogat majd el a felhőkarcoló zseniális panorámával kecsegtető, 120 méter magasságban lévő kilátóteraszára, amiért annak idején Guy de Maupassant író az általa gyűlölt Eiffel-torony éttermébe: ez volt az egyetlen hely, ahonnan nem látta a vasszörnyet. Szeretjük vagy nem szeretjük, a város legmagasabb épületét mindenképp érdemes közelebbről is megnézni. Látogatóközpontjukba ingyenesen is beléphetünk, ám jegyet kell vennünk, ha a SkyDeck teraszra is szeretnénk feljutni. A város nevezetességeit innen egy alkalmazás segítségével is megismerhetjük.

• Ár: 2900 Ft

Mátyás-templom

A Vár látképét talán el sem tudjuk képzelni a Mátyás-templom tornyai nélkül, pedig meglehet, nem is voltunk még az épületben. Mi nemrég jártuk be a templomot, amit a hagyomány szerint Szent István parancsára szenteltek fel, ám valójában IV. Béla idején épült, és az átépítések, a felújítások és a háborúk okozta károk ellenére még mindig áll, jóllehet néhány kövön és részleten kívül nem sok dolog maradt meg a XIII. századból. Az épületnek egészen különleges, szinte misztikus hangulata van a gazdagon díszített falaknak és a csodás formáknak köszönhetően, a toronyból pedig a város egyik legszebb panorámája tárul elénk, feltéve, hogy le tudjuk küzdeni a felvezető közel 200 lépcsőfokot.

• Ár: 2500 Ft

Néprajzi Múzeum

Európa legkorszerűbb etnográfiai múzeumépülete már nagyjából másfél éve vár bennünket játékos, a gyűjteményt és tárgyait közel hozó kiállításokkal, ahol sok tárgyat megérinthetünk, és minden korosztály jól érzi magát. A múzeumépület is hasonló szemléletet sugároz, abszolút szerethető helyszín, ahol az egyedi megoldások és a technológia keresetlenül simul egységbe. Bár az épületvezetés alkalmával a kiállításokat nem nézhetjük meg, mindenképpen érdemes egy kicsit jobban megismerkednünk ezzel a csodás térrel.