kultúra

szerkesztés

A történelem színesben – igazi kuriózum a cári Oroszország végnapjait bemutató fotókiállítás

Szerzők

  • We Love Budapest

  • Bartha Dorka

2019. 09. 16. 12:36

Prokugyin-Gorszkij egy maga által tervezett kamerával fotózta II. Miklós cár megbízásából a forradalom előtti orosz tájat, embereket, épületeit. A közönség elől majd 100 évig elzárt, különleges színes képein szinte megelevenedik a sokáig felejtésre ítélt múlt egy szelete. A kiállítás a kísérletező tudós fotótechnikai újításaira reagálva kortárs művészek alkotásait is társítja életművéhez.

Szergej Prokugyin-Gorszkij orosz tudós és fotográfus volt, aki – amikor még mindenki fekete fehérben látta a világot a képeken – már színesben fotózott saját maga tervezte, három színszűrővel rendelkező gépével. A vetítésein is egy hasonló elven működő vetítőgépet használt, hogy képei minél jobban visszaadják az általa látott valóságot.

A Mai Manó Három szín kiállításának középpontjában azok az 1909 és 1915 között készített képei állnak, amelyek történelmi jelentőségük mellett ennek a korai színes fényképezésnek az izgalmas darabjai.

A kísérleteket és a fotósorozatot II. Miklós orosz cár támogatásával és megbízásából készítette. Gépével járta a forradalom előtti országot, és feltérképezte, megörökítette és katalogizálta a cári birodalom tájait, szakrális és civil épületeit, lakosait.

Az utazásairól hazatérve vetítéseket szervezett, hogy a nagyközönség számára is bemutassa munkásságát – hamar felismerte, hogy milyen tömegeket lehet elérni az új médiummal, és ennek milyen nagy edukációs haszna lehet.

A képek utóélete is nem kevésbé izgalmas, hiszen elkészültük után majd száz évig el voltak zárva a közönség elől. A hagyaték az Amerikai Kongresszusi Könyvtár tulajdonába került, digitalizációja az ezredforduló környékén kezdődött el, köszönhetően a mai digitalizációs eljárásoknak. Prokugyin-Gorszkij képei mellett olyan kortárs művészek alkotásait is láthatjuk, akikre nagy hatással volt az orosz tudós, vagy akik alkotói módon reflektálnak a színes fényképezés jelenségére, illetve a fotográfián belül színelméleti kérdésekkel foglalkoznak.

Ma, amikor már naponta több tucatnyi képet kattintunk el, és mi sem természetesebb annál, mint hogy mindent tűpontosan tudunk dokumentálni magunk körül, igazán izgalmas visszapillantani egy olyan időszakba és technikai korba, amikor minden még úttörőnek számított.

Hasonló tartalmak

Admin mode