Hétvégén lezajlott az első magyar klipszemle, ahol az elmúlt tíz év legjobb hazai videói közül választották ki a legjobbakat, tizenegy kategóriában. A szervezők elmondása szerint a rendezvény célja az volt, hogy az izgalmas magyar videoklipek végre megkapják az őket megillető figyelmet és hogy „hogy edukáljon és koncentráltan információkat továbbítson a szakmának, a zenészeknek, zenei menedzsereknek és kiadóknak egyaránt”. Alább pedig a győztes művek!

Bár a bevezetőben tízet mondtunk, a verseny elsődlegesen az elmúlt öt év klipjeire fókuszált – a régebbieket egy külön kategóriában lehetett indítani. Csütörtök délutántól péntek reggelig közel százhatvanöt videót vetítettek le a rendezvénynek helyt adó Toldiban, amik közül a zsűri (Ács Dániel, Vágvölgyi B. András, Libor Anita, DJ Izil és Dobos Tamás) választotta ki a legjobb ötvenet, majd a tizenegy kategória egy-egy győztesét. A legjobb klip díját a Pannonia Allstars Ska OrchestraRészeg című számához készült, Ez itt Anglia-ihletésű videó kapta, aminek érdekessége, hogy feltűnik benne Riger János, a zenekar első felállásának egyik énekese, valamint hogy a főszerepben rajta kívül az autentikus brit skinhead és jamaicai rudeboy kultúra áll.

A legjobb operatőr díját Rév Marcell és a Volkova Sisters

Das Mädel und die Dunkelheit című számához készült klip nyerte, amit lényegében a Vittula hátsó szobájában vettek fel. Minimalista, mégis hipnotikus és nyomasztó – aki látta, nem felejti el egyhamar. A legjobb koncepciót a Balaton Methodból már ismerős Akkezdet Phiai & Amoeba szám, a

Vagy mindegy nyerte, amivel nem is vitatkoznánk; a balatonföldvári kultúrház folyamatosan csúszkáló valóságából a zenekar és a két alkotó, Szimler Bálint és Rév Marcell is kihozta a maximumot. A legjobb animációs klipért járó díjat a Wellhello olyanok elől rabolta el, mint Bankos (

Hajsza) vagy az Irie Maffia (

Badest), de az APUVEDDMEG videója alapján ez nem meglepő. Tömény nyolcbites nosztalgia, játéktermes emlékképek, amihez ráadásul tökéletesen passzol az egyszerre retrós és modern funkgitáros-elektrós alap.

A legjobb no budget klip díjáért versenyben volt többek közt Marge (

Váratlan nyár), a Ricsárdgír (

Éndalom) és a Wrong Side Of The Wall (

Purity Itself) is, de nem kérdés, hogy a Bermuda

Monte Carlojának kellett nyernie. Már csak azért is, mert a tagok a forgatás napján találták ki az egészet, mivel az eredeti ötlet bedőlt. Arról nem is beszélve, hogy akkor, amikor megjelent, tökéletesen elkapott valamit egy generáció életérzéséből. A legjobb zenéért járó díjatMajka, Curtis és BLR „klasszikusa”, a

Belehalok nyerte, a legjobb vágásét pedig a Middlemist Red klipje, a Multicoloured Drive.

A 2010 előtti klipek versenyében Pál Balázs nyert a Neo

Ranbo 13-jához készített videójával. Nem túlzás, ha azt mondjuk, ez volt talán az egész mezőny legdebilebb alkotása, King Kongot utánzó Leninnel, Rambóval, Tarzannal, Darth Vaderrel és Michael Jacksonnal, az egészet akár az XTRMNTR-érás Primal Scream is csinálhatta volna. A hidegháborús paranoiára kevesen reflektáltak szórakoztatóbban. A legjobb trash klipért járó trófeát a Psycho Mutants vihette haza, az

Everybody's Young Godhoz készült nyomasztásért, a legjobb styling pedig Kinopravdat és Kiss Henit dícséri, akik Yvein Monq klipjéhez (Twun) olyan magassarkúkat szedtek össze, hogy azt sokadszorra sem hittük el. A rókás a kedvencünk!

A legjobb rendező díját az eddig jobbára ismeretlen Fazekas Fanni nyerte, a Rumex nevű egyszemélyes formációja egyik számához, a

Summer Syndrome-hoz tartozó klippel. A klippel kapcsolatban ő csinált mindent: a látványtervezést, a zenét, plusz még a szereplők is az ő barátnői közül kerültek ki. Ez a valódi DIY-mentalitás! A legjobb látvánnyal rendelkező klipnek pedig a zsűri a The Qualitons

Life Awaits című videóját kiáltotta ki. A különdíjat pedig Belau és Hegyi Dóri közös száma, az Island of Promise nyerte.

A szervezők tervei szerint a klipszemlének lesz folytatása, a következő mustrák mindig az aktuális év termését versenyeztetik majd, így aki most lemaradt, annak sem kell búslakodnia.