Ma már egy fénykép elkészítése a másodperc töredéke alatt megvan, mindenkinek a zsebében ott lapul a készülék, egyetlen apró kattintás és voilà: meg is van örökítve a legújabb szettünk vagy az utcán észrevett remek ruhaösszeállítás. De száz éve még komoly alkalom volt egy fotózás, a Fortepan fényképein is mindenki a legszebb ruhájában, csodás frizurákkal, kalapokkal mosolyog az időtlenségbe. A manökenek pedig – a szocialista blokk irigyelt divatikonjai – a legújabb szettekben feszítenek a város jellegzetes épületei előtt.
A 20-30-as-harmincas évekre a hatalmas kalapok eltűntek, a fűző is már a múlté. Egy kivillanó boka vagy lábszár már nem okoz megrökönyödést. A kialakuló divatipar létrejöttével egyre szélesebb réteg engedheti meg magának a divat követését.
Marlene Dietrich maszkulin stílusa, hamvadó cigarettavég, háttérben pedig a még zöld, régi Erzsébet híd.
Már nagymamáink képeit nézegetve is felmerült bennünk a kérdés, hogy vajon akkoriban tényleg mindenki ennyire jól öltözött volt? Rendezett frizura, tökéletes szolid smink, hibátlan toalett: a Fortepan képeit nézegetve továbbra is úgy érezzük, hogy aki akkoriban kilépett a pesti utcára, akár egy kifutón is végigvonulhatott volna. Bár a kuplé szerint "Este fess a pesti nő", a fényképek tanúsága szerint bizony éjjel-nappal és télen-nyáron ad magára.
A világháború utáni években járunk, az 50-es évek elején. Egyszerű vonalvezetés, semmi flancolás és a félállandó Kossuth híd háttérben.
Nők nadrágban! Bauer Sándor fotóriporter 1957-ben készült képeit nézegetve meg nem mondanánk, hogy alig egy évvel a szabadságharc leverése után járunk. Az Andrássy úton, vagyis akkoriban Népköztársaság útján és a Bazilikánál készített képeken már profi modellek mosolyognak a kamerába, és Bauer sem ma kezdte a pályáját. Egy két szettet még ma is szívesen hordanánk. Ami pedig ma a Ferrarival pózolás, az az ötvenes években a külföldi autókkal, például Opellal való fényképezkedés volt.
Divatbemutató a vízen: A Szabadság sétahajó fedélzetén vonulnak fel a manökenek 1958-ban. A Dunán fel alá köröző hajó itt épp a Hajógyári szigetnél jár, a dunai szélben azért kapkodhattak a lányok a szoknyák után.
Divatfotózás a Várnegyedben, a Halászbástyánál, a világosító belógó kezével. A képeket Bauer Sándor készítette, feltehetően az Ez A Divat magazinnak. Az 1931-ban született fényképész a pályafutását 17 évesen kezdte el, a Magyar Film Irodánál, majd 2009-es haláláig aktívan részt vett az MTI archívumának feldolgozásában.
A 60-as évek elhozta a pesti utcára is Sophia Loren és Bridgitte Bardot vonalait. Kartonruhák és mosolyok a Vidámparkban egy divatfotózáson.
A 70-es években pedig beköszöntött a hippikorszak, fejkendők, színes mellények, trapézok szép lassan megjelentek nem csak a modelleken, de fiatalokon is. Woodstock hatása itthon is érezhető volt, a Kádári Magyarországot ekkoriban gyakran nevezték már a legvidámabb barakknak is, hiszen a környező szocialista államokhoz képest itt kisebb volt az ideológiai szigor.
De ez volt Jane Birkin és Twiggy korszaka is, nem egy hozzájuk hasonló magyar modell pózol a város utcáin.
A Dunakorzón épült Hotel Duna Intercontinentalban készült fotósorozat, a mai napig menő szettekkel.
A Városliget és környéke, kissé futurisztikus, de még hordható szettekkel. A manökeneket ekkoriban a Állami Artistaképző Intézetben "képezték", amikor kötelezővé tették a modelleknek az itt szerzett vizsgát, sok, már befutott és ismert lánynak, például Pataki Áginak vagy Kemenes Marinak is le kellett vizsgáznia.