Egészen más az őszi erdőben sétálgatni, mint tavasszal vagy nyáron a zöldellő lombokkal teli természetben. A színekbe boruló táj mindenkit megihlet, és még azokat is kicsalogatja a négy fal közül, akik nehezebben mozdulnak ki, sőt, még a városi terep leglelkesebb hívei is képesek elhagyni a jól ismert utcákat az őszi világért. Gyűjtsetek színes leveleket, erdei terméseket, kalandozzatok az avarral teli ösvényeken, fedezzétek fel az őszi erdő titkait! Összegyűjtöttük nektek azokat a kirándulóhelyeket, ahol mi teljesen belefeledkeztünk az őszi természet csendjébe.

Keresztúri-erdei tanösvény

Nem kell minden erdőhöz elhagyni a várost vagy felbuszozni a budai hegyekbe, elég utunkat a pesti külkerületek felé venni, hogy belevesszünk a fás rengetegbe. A Kőbánya és a XVII. kerület határán lévő Keresztúri-erdő az egyik kedvenc őszi felfedezésünk volt, ráadásul nemcsak ide-oda bóklászásra van itt lehetőség, hanem végigsétálhatunk a 15 állomásból álló tanösvényen is. A táblákat olvasva egy sor izgalmas infót tudhatunk meg a környék történetéről és az erdei élővilágról, például azt, hogy Budapest ostromakor a szovjetek egészen az erdő széléig szorították vissza a magyarokat, hogy a II. világháborúban megfigyelőállásokat, harckocsi-, gyalogsági és összekötő árkokat helyeztek el a területen, meg hogy az ostorfák valójában a madarak miatt nőttek ki itt. Ez a zörgő avarral teli pesti erdő ideális egy hétvégi ebéd utáni feltöltődésre, és nemcsak azért, mert elérjük benne a teljes zent, de meglepően közel van, és nagyjából két óra alatt körbesétálható.

Megközelítés: Az Örs vezér terétől a 168E jelzésű busszal az Újmajori utca megállóig.

Erdei kirándulás a Vörös-kőre

Érdemes a Normafa, a Hármashatár-hegy és a Margitsziget helyett valami kevésbé zsúfolt helyet felkeresni, ha átadnánk magunkat a nyugodt természetjárásnak. A Tahitótfaluhoz közeli Vörös-kő már bőven kiesik a népszerű célpontok közül, mi viszont pont ezért szeretjük: rajtunk kívül lényegében csak a madarak lesznek az erdőben, meg persze néhány embereket elkerülni vágyó túrázó. A színesedő fákban egész végig gyönyörködhetünk, és az útvonal is tele lesz Insta-kompatibilis helyekkel, bár szerintünk a kamera kattogtatása helyett érdemes inkább átélni a fákkal teli erdő csendjét, meg persze lélekben felkészülni arra, hogy a Vörös-kőre erős hegymenetben kell majd felkapaszkodnunk. A változatos világot tartogató túra a csicsergő madarakkal ideális terep a város zajából kiszakadni vágyóknak.

Megközelítés: Újpest-városkapu autóbusz-állomástól a 880-as busszal Leányfalu, pócsmegyeri rév megállóig.

Kalandozás a Zajnát-hegyek ösvényein

Ha csak a fotókat nézegetjük a Zajnát-hegyek kanyargó ösvényeiről, akkor egy kellemes őszi kirándulás képe rajzolódik ki előttünk, de valójában meglehetősen trükkös egy környék. Értjük ezalatt, hogy bár többségében jól láthatók a turistajelzések és az utak is, azért itt-ott nem egyértelmű, hogy mikor merre is kellene fordulni. Nekünk sikerült egy picit eltévednünk, de még így is imádtunk az élénken színesedő fák között kanyarogni. A nagyjából 4-5 óra alatt lejárható útvonal mentén különféle gombákat láthatunk, gyűjthetünk makkot és gubacsot meg a lehullott színes leveleket, és piknikezhetünk, miközben végigpásztázzuk az alattunk elterülő élénknarancs, -sárga és -vörös lombokat.

Megközelítés: Az Árpád híd autóbusz-állomástól 800-as busszal a Pilisvörösvár, Kopár Csárda megállóig.

Színes fák közötti kalandtúra a Bölcső-hegyi kilátóhoz

A Bölcső-hegyi kilátóhoz vezető utat érdemes az Anna-völgyi vízeséstől indítani, mert így nem egyszerűen csak sétálgathatunk a színes erdőben, de átmászhatunk a kidőlt fák alatt, átugrálhatunk a patak kövein, láthatunk két vízesést, letekinthetünk a szurdokmélybe, és néhol a Tiltott Rengeteg mélyén fogjuk érezni magunkat. Mivel ez az Anna-völgyi vízesés, Dömörkapu, Lajos-forrás, Bölcső-hegyi kilátó és Cseresznyés-völgy túra tele van kalanddal, hiába tűnik fárasztónak az emelkedőkkel teli 10 kilométer, cseppet sem fogjuk megbánni, ha egy napsugaras őszi napon ezt a kirándulást szemeltük ki magunknak. Arra viszont mindenképp figyelni kell, hogy a Bükkös-patak partjáról induló útvonal másik oldalán honvédségi terület van, ahol gyakran tartanak lőgyakorlatot, úgyhogy a jelzett ösvényekről tényleg senki ne térjen le!

Megközelítés: Autóval a Lajos-forrási elágazásig menjünk.

Romantikus andalgás a Vácrátóti Botanikus Kertben

A Vácrátóti Botanikus Kertbe minden évszakban érdemes ellátogatni, mert mindig más arcát mutatja a kert, másrészt viszont annyi látnivaló, titkos zug és sétaútvonal van benne, hogy egy nap is kevés arra, hogy rendesen bejárjuk. A romantikus, néhol egészen vadregényes környezet ősszel nyeri el igazi varázsát, és még annál is mesésebb alakot ölt az arborétum, mint amit egy idilli festményen látnánk. 27 hektárjával az ország legnagyobb botanikus kertje a vácrátóti arborétum, ahol a kacskaringós utakon andaloghatunk a hatalmas lombú fák között, megpihenhetünk a tó melletti padon, átbújhatunk egy sziklaalagúton, gótikus (valójában 19. századi) romokat és vízimalmot is láthatunk.

Megközelítés: Újpest-városkapu autóbusz-állomásról a 314-es busszal a Vácrátót, Botanikus kert megállóig.

A visegrádi Bertényi Miklós Füvészkert – egy titkos őszi oázis

Aki (a kirándulók zsivajgó serege helyett) a csendes magányra és a nyugalomra vágyik, annak igazi mennyország lesz a Visegrádon megbújó Bertényi Miklós Füvészkert, ugyanis az arborétum létezéséről viszonylag kevesen tudnak. A színes lombok alatti nyugodt sétára vágyóknak csak ajánlani tudjuk az Ördögmalom-vízesés környéki arborétumot, ami egykor uradalmi erdőként funkcionált. Jelenlegi képét az 1960-as években kezdték kialakítani, a fenyők mellett több egzotikus ázsiai növényfajt is betelepítettek, de jó néhány több száz éves őshonos fát is beszereztek. A füvészkertnek két főbb része van: az egyik a tulajdonképpeni arborétum kanyargó, keszekusza ösvényeivel, a másik pedig az Erdőanyai-szurdok vadregényes környéke.

Megközelítés: Újpest-városkapu autóbusz-állomásról a 880-as busszal.

A vadregényes Jági tanösvény

A kalandos, tavacskát és tündéri fahidat is rejtő Jági tanösvény rövidsége miatt egyszerűnek tűnhet, de a mesebeli erdő felfedezése egyáltalán nem lesz megúszós sétálgatás. A tanösvény valójában egy 4,3 km hosszú körtúra, amit a teljesítménytúrázók akár másfél óra alatt is letudhatnak, de akkor pont a lényeg marad el: a belefeledkezés a természet csendjébe. Ez az a hely, ahol eltévedni biztosan nem fogunk, mert sűrűn felfestett, konkrét jelzések mutatják az útirányt. Ne csak a minket körbevevő színesedő természetbe vesszünk bele, de a táblák előtt is érdemes meg-megállni és olvasgatni, mert olyan érdekességeket is megtudhatunk, mint hogy több mint 2000 éve az erdő helyén egy település állt, amelyen mezőgazdasággal foglalkozó, illír-kelta eredetű eraviszkuszok éltek.

Megközelítés: Az Árpád híd autóbusz-állomástól a 830-as busszal a Szabadság út 126. megállóig.