Ajánlunk pár szuper célpontot és útvonalat a pár órás kirándulástól az egész napos túrázásig, ha valaki szeretné kiélvezni a tavaszias időt, és kicsit elmenekülne a városból. Irány barangolni a természetbe, a budai hegyek, a Börzsöny, a Pilis és a Gerecse is lassan ébredezik téli álmából.

A legrövidebb: Árpád-kilátó

Ha éppen csak szeretnénk kiszakadni a városi nyüzsgésből, és olyan helyet keresünk, amit akár tömegközlekedéssel is könnyen elérünk, de azért már élvezhetjük az ébredező természetet is, a 376 méter magas Látó-hegy – vagy ahogy még a térképen is szerepel a sváb megnevezésével: a Gugger-hegy – és az itt található romantikus Árpád-kilátó tökéletes úti cél lehet.

Az óbudai Kolosy térről a 65-ös vagy 65A busszal menjünk el a Fenyőgyöngye étteremig, és ott kanyarodjunk rá az Országos Kéktúra jelzésre. Amíg csupaszok a környező erdők, a kilátás is elég látványos, nemcsak a Duna belvárosi kanyarulatára látunk rá, de a Budai Vár és a Gellért-hegy is a panoráma része. Tényleg inkább könnyed sétának neveznénk ezt a kiruccanást, semmint túrának, hiszen pár óra alatt megjárható. Hazafele a zöld jelzést követve a 11-es busz Törökvész úti végállomásához érkezünk, ami visszavisz minket a civilizációba.

A hamar megközelíthető: Gerecse kapuja

Az autóval és vonattal is viszonylag hamar elérhető a Tatabánya ikonikus turulszobra mögött magasodó Gerecse, és az ide épült látogatóközpont. Több tanösvényközül is választhatunk, a legérdekesebb talán Ranzinger Vince-kilátóhoz vezető.

A Csúcs-hegyen álló, egykori bányász aknatoronyból épített 30 méteres kilátó – ami egyben a 1978-as bányászbalesetben elhunytaknak állított emlékmű is – csodás kilátást nyújt az egész környékre. Visszafelé pedig sétálhatunk a vadregényes Szelim-barlang felé.

A legismertebb: Normafa és János-hegy

Ha első tavaszi kirándulás, akkor a Normafa sem maradhat kis  fővárosiak életéből. Családdal is kényelmesen abszolválható úticél, ráadásul a környéken rengeteg látnivaló van, ami a gyerekeket is leköti. Indulhatunk a Széll Kálmán térről a 21-21A buszokkal, de még nagyobb kaland, ha a Hűvösvölgyből a Gyermekvasúttal, vagy a Városmajortól a Fogaskerekűvel közelítjük meg a budai hegyeket.

A Normafa játszótér, a tágas – tollasozásra, frizbizésre vagy csak sétálgatásra is alkalmas – Anna-rét és persze a János-hegyi Erzsébet-kilátó meglátogatása is szuper félnapos program, amint jó az idő.

A legmagasabb: Nagy-Kopasz-hegy

A Budai-hegység legmagasabb pontja az 559 méteres Nagy-Kopasz-hegy, és ez azon kívül, hogy innentől az erre vonatkozó kvízkérdést meg tudjuk válaszolni, úticélnak sem utolsó. Ha autóval érkeznénk, akkor a Hidegvölgyi Erdészlaknál keressünk parkolóhelyet, de szerencsére busznak is van megállója éppen itt, a Széna térről induló 2840 jelzésű távolsági busz, és a 795-ös volán is az ösvény elején, az erdészlaknál tesz le minket. Innen indul a 10 kilométeres, Sisakvirág tanösvény névre keresztelt útvonal, ami egészen Nagykovácsiig vezet.

Talán a legoptimálisabb – főleg, ha autóval jöttünk, amihez ugye vissza is kell jutni –, ha úgy tervezzük meg a túrát, hogy a zöld háromszöget követve felmászunk a Csergezán Pál-kilátóig, majd onnan visszafordulva a és Tarnai-pihenőn át térünk vissza az induló ponthoz. A vörösfenyőből készült, érdekes ívű kilátó legfelső szintje 18 méterrel magasodik a táj fölé, és a tetejéről rálátni a környező Zsámbéki-medencére, Nagykovácsira, de felismerhetjük a Hármashatárhegyet és a János-hegyet is, főként hogy fémtáblák jelzik, mi merre van.

A leghosszabb: Csóványos

Ha igazi túrára vágyik valaki, akkor irány a 938 méteres Csóványos, ami a Börzsöny legmagasabb csúcsa. Ez már kicsit nagyobb rákészülést igényel, egyrészt egész napos program, nem árt korán elindulni, hiszen még mindig számolni kell a korai sötétedéssel, és a profibb felszerelés, legalább egy bakancs sem árt. A Börzsöny, lévén agyagos hegység az elmúlt napok esőzése miatt biztos pár helyen még kész dagonya, erre lélekben készüljünk fel.

Ide is érkezhetünk vonattal Kismarosig, majd onnan kisvasúttal Királyrétig, de talán kényelmesebb, ha autóval a Cseresznyefa parkolóig tudunk menni. Többféle útvonal közül is választhatunk, a legváltozatosabb ha a Magas-taxi turistaház – Rakodó – Szabó-kövek – Vilma-pihenő – Csóványos vonalat követjük, ez egy jó 15-20 kilométeres menet, tempótol függően 6-9 óra alatt teljesíthető. A Csóványos tetején 2014-ben épült, 22 méter magas kilátóból tiszta időben akár 110 km-re is ellátunk, egészen a Magas-Tátra kékes hegyláncáig és a hegyek között kanyargó Dunáig.

Prédikálószék

Talán a legismertebb és legszebb, Dunakanyarra néző panoráma tárul fel előttünk, ha felmászunk a pilisi Prédikálószékre. Ha autóval érkeznénk, a Kossuth Lajos út és a dömösi Malom-patak találkozásánál tudjuk letenni a kocsit a fizetős paroklóban, vagy az Újpest-Városkaputól induló busszal (2920) 1,5 óra az út Dömösig. A falut a Királykúti úton kisátálva hagyjuk el, elhaladunk a Szentfa kápolna mellett, majd ráfordulunk a piros háromszögekkel jelölt turistaútra.

Az első cél a Vadálló kövek, egy kemény kaptató után már fel is tárul előttünk a hegyes-völgyes Pilis, majd a gerincen haladva igyekszünk tovább a Prédikálószék felé. A tökéletes látványért megéri felmenni a 2016-ban épült 12 méter magas kilátóra. Lefele több útvonal közül is választhatunk, de innentől már csak kényelmesen kanyargunk lefele vissza Dömösre. A maximum 15 kilométeres túra 6-7 óra alatt kényelmesen teljesíthető.