Télen mindenki szívesebben ücsörög a fűtött lakásban, de az ünnepek környékén jólesik néha kimozdulni a megszokott környezetből és felfedezni a világot. Világon persze most inkább a Budapesthez közeli helyeket értjük, és nem az egzotikus tájakat, de a Google Mapssel persze még oda is eljuthatunk, viszont ha tényleg besokalltunk a karácsonyi felhajtástól, és legszívesebben elhagynánk a lakást, akkor érdemes elindulni a természetbe vagy a főváros környéki városokba. Mutatunk 5 helyet, ahol télen is jó lenni, nem a megszokott Normafa–Margitsziget–Gellérthegy útvonalon található, és még egynapos kirándulás is lehet belőle.

Martonvásári Brunszvik-kastély

Budapesthez egészen közel, mindössze fél órára – még vonattal is – van az ország egyik legszebb kastélya, a gótikus benyomást keltő, hófehér Brunszvik-kastély, ahová nemcsak az épület, de a csodás park miatt is érdemes ellátogatni. A Brunszvik család mocsaras és kopár pusztából teremtett paradicsomi angolkertet, a kastélyban pedig a barátjuk, Beethoven is többször megfordult, egyrészt Teréz és Jozefin zongoratanítása miatt, de a Jozefin iránti gyengéd érzelmeit is szívesen mélyítette. A birtok fénykora és az épület bővítése Brunszvik Ferenchez kötődik, viszont az angolos neogótikus külsőt az 1870-es években szerezte, amikor Brunszvik Gézára szállt az örökség, de a század végére nehéz anyagi helyzetbe került a család, így a négygenerációs birtok előbb a Habsburgok, majd Dreher Antal tulajdonába került. Bármennyire cidrizünk is télen, a csodás angolparkban akkor is tegyünk egy andalgós sétát, mert nemcsak fákat, de egy kis patakot, tavat, fahidat és szigetet is találunk itt, amik igazán romantikussá varázsolják a látványt, főleg, ha a fák ágait hó és zúzmara borítja.

Gödöllő

Gödöllőt szinte sose hagyjuk ki a főváros környéki kalandozásainkból, mert nemcsak könnyen és gyorsan megközelíthető, de ha már ott vagyunk, akkor elég sok mindent meg is nézhetünk. Itt van az ország egyik legnagyobb barokk kastélya, amit mindenki Sissi otthonaként ismer, és ahol érdemes elidőzni a színes selyemtapétákkal díszített szalonokban vagy megnézni Ferenc József dolgozószobáját, ami korhűen van berendezve. Ha szerencsések vagyunk, és leesik a hó, akkor varázslatos látványt nyújt a kastélypark, ahogy a közeli, botanikai ritkaságokkal teli Erzsébet park is. Azért is jó akár egy egész napot eltölteni Gödöllőn, mert a kastélyon túl a valamikori Várkapitányi Lakot is felkereshetjük, ami az ünnepi időszakban Karácsonyházként üzemel, de sétálhatunk a valamikori gödöllői művésztelep utcáin is. Ha pedig a természetben sétálgatnánk, akkor a lucfenyőkkel és cédrusokkal teli erdészeti arborétumban a helyünk.

Budaörsi-

Meglepően közel van Budapesthez, mégis olyan érzés a Budaörsi-kopárok tetején sétálni, mintha valahol a mediterrán világ titkos részein túráznánkA kopárokat minden évszakban érdemes bebarangolni, bár a meredek Szállás-hegy tartogat némi kihívást, úgyhogy ha lehet, hegymászó képességeinkkel inkább száraz és csúszásmentes időben vágjunk fel. Két ünnep között szerintünk szuper ötlet kimerészkedni a természetbe és lemozogni a bejglit, a töltött káposztát és a rántott halat, erre pedig remek terep a kopárok. Ha sikerül kifognunk egy ködmentes napot, a kopárok hegyeire felkapaszkodva egészen érdekes kilátásban lesz részünk: egyrészt látni fogjuk az alattunk elterülő várost a logisztikai központokkal, másrészt ahogy körbefordulunk, úgy tárul fel előttünk a környező természet és a lankás hegyek képe. A körtúrát az Odvas-hegy megmászásával érdemes kezdeni, ahonnan a Farkas-hegyet is érintve a legmagasabb kopárra vezet az út, a Szekrényes-hegyre.

Vácrátóti

Noha mi nyáron jártuk be a Vácrátóti Botanikus Kertet, ez az a hely, ahová minden évszakban érdemes ellátogatni, mert mindig más arcát mutatja – így télen is csak ajánlani tudjuk, mert a dérlepte ágak, a befagyott tó és a hóborította dombok mesebelivé teszik a kertet. Annyi látnivalót, titkos zugot és kacskaringós ösvényt találunk az arborétumban, hogy talán egy teljes nap is kevés arra, hogy mindent felfedezzünk. 27 hektárjával ez az ország legnagyobb botanikus kertje, ahol sziklaalagutat, gótikus romokat és vízimalmot is láthatunk.

Nagymaros és Zebegény-túra

Zebegény és Nagymaros is megközelíthető a Nyugatiból induló vonatokkal, és nincsenek is olyan messze, úgyhogy jó ötlet lehet egyikből átkirándulni a másikba, ráadásul nem az országúton, hanem csodaszép tájon, a Börzsöny vonulatain. A kék kereszt jelzéssel ellátott úton egyszerűen át lehet sétálni egy 8 kilométeres erdei úton, a két végpont a Nagymaros feletti Köves-mező kőkeresztje, míg Zebegénynél a Trianon-emlékmű. Ez lesz az a túra, ami a panoráma szerelmeseinek és a tökéletes Insta-fotót elkészíteni vágyók kedvence lehet, hiszen a Duna és a visegrádi fellegvár mindenkit levesz a lábáról. Ennél szebbet már csak akkor látunk, ha átérünk Zebegénybe és lesétálunk a Duna-partra, ahol a környező hegyek látványa kicsit olyan, mintha a Vaskapu-szoros felé tartanánk – ehhez persze ködmentes napot kell kifognunk. És ha már Zebegényben vagyunk, akkor az erdélyi fatemplomok mintájára épült Havas Boldogasszony-templomot is nézzük meg, sétálgassunk picit a kedves utcákon, és kóstoljuk meg a Monarchia Rétesház réteseit.