Macskaköves utcák, szűk átjárók, színes barokk, rokokó és copf stílusú házak, vízpart, művészet, kávézók és hangulatos éttermek – Szentendre maga a bájosság és a romantika, ráadásul felér egy mediterrán nyaralással. A legjobb pedig, hogy mindezért csak 20 percet kell utaznunk Budapestről. Eltöltöttünk egy hétvégét a Duna-parti kisvárosban, és most megosztjuk a tapasztalatainkat: mutatjuk, szerintünk hol érdemes megszállni, mit kell megnézni, és hol lehet a legjobbakat enni.

Esztergom és Vác után most a Dunakanyar kapujában, Szentendrén töltöttünk el egy hétvégét, hogy friss tapasztalatok alapján ajánljunk éttermeket, üzleteket, látnivalókat. A feladat nem egyszerű, Szentendre olyan gazdag történelmi és kulturális örökséggel bír, hogy egy hétvége nem is elég a feltérképezésére. De máris itt az első tanácsunk: sétáljatok, sétáljatok, sétáljatok!

Egy kis történelem

Bár a város neve a középkorból származik – Szent Andrásról, a helyi templom védőszentjéről kapta –, a környék már az őskorban is lakott volt. A római korban a limes részét képezte, az Árpád-korban pedig a vándorló királyi udvar pihenőhelye lett. A török idők alatt teljesen elpusztult, de a 17. század végén újra virágzásnak indult a dalmátoknak és a szerbeknek köszönhetően.

Az új betelepülők ugyanis nemcsak a vallásukat hozták magukkal – ami miatt Szentendre hét (templom)tornyos város lett –, hanem a sajátos mediterrán hangulatot is. Ők építették fel a szűk utcás, barokk belvárost, amit ma is látunk és annyira szeretünk. Érdekesség, hogy Szentendre az 1870-es évekig Magyarország egyik legkisebb városa volt, lélekszáma alig érte el a 4 ezer főt. A 20. században azonban máig tartó növekedésnek indult, és időközben túllépte a 27 ezer főt

Mivel menjünk?

Szentendrét meglepően rövid idő alatt elérjük Budapestről: nagyjából negyedóra autóval, fél-egy óra biciklivel és másfél óra hajóval. De érkezhetünk HÉV-vel is a Batthyány térről, ami egy háromnegyed órás utat jelent.

Szálláshelyek

Ha valaki szállodában szeretne megszállni, válassza a Bükkös Hotelt! Ha a „múzeumnegyedben”, de a belvároshoz és a Duna-parthoz közel, egy stílusos apartmanban, a Dunakavics Apartman Hotel szuper opció! Ha viszont ráerősítenétek a kilátásra, az eldugottabb helyszínre és a természetközeli, kabinos-dézsafürdős hangulatra, akkor foglaljátok le a Panoráma faházat! Míg Verőce és Kismaros tele van ilyen házikókkal, Szentendrén kutakodni kell utánuk: mi az Airbnb-n keresztül bukkantunk rá a Panorámára, ami a kutyabarát feltételünknek is megfelelt.

A szép kilátásért magasra kell menni, így erre a szállásra autóval érdemes elindulni. Négy keréken viszont teljesen jól megközelíthető (nem kell kétes földutaktól sem tartani), és le is tudunk parkolni az udvaron. A ház és a környezete mesebeli: a domboldalba épült, A vonalú fakabin teraszán cukor helyett a Pilisre néző panorámával lehet kortyolgatni a reggeli kávét, a hátsó kertben pedig nyugágyakon, függőágyon vagy egy kinti asztalnál lehet letépni a napot. A parajdi sós vizes dézsafürdő is itt várakozik, hogy felfűtsük fával, hogy aztán (akár télen is) órákig lehessen élvezni a hableánylétet.

A belső terek a kedvenc svéd áruházunk nyomát viselik magukon, skandi stílusban, nagyon otthonosan vannak berendezve: minden kényelmes és tiszta, van Netflix, kávéfőző, és még reggeliboxot is lehet rendelni: elég hamar elkezdtük bánni, hogy nem egy hétre érkeztünk. A hálószoba a galérián van, így a kutyusokra ezen a ponton vigyázzunk, cserébe övék az egész kert (arra készüljetek, hogy a szomszédban is vannak kutyák). A szállás minimum két éjszakára foglalható, és az árak folyamatosan változnak (most éppen 47 ezer Ft/éj), itt tudjátok követni.

Látnivalók

Ha valamiből, múzeumból nincs hiány Szentendrén. A bőség zavarában Szentendre turisztikai honlapja segít eligazodni. A 20. századi és a kortárs, a szentendrei kötődésű és a nemzetközi tárlatokért a Ferenczy Múzeumba, a 70-es évekbeli nosztalgiáért a Retro Design Centerbe kell menni. A karácsonyimádók ne hagyják ki a Karácsony Múzeumot, ha pedig valaki kíváncsi rá, hogyan lett egy régi fűrészpormalomból kiállítótér, a MűvészetMalomban a helye! Utóbbi az ország jelentős kiállítóhelyének számít, és időszakos kiállítások alkalmával, a nyári szünet után tudjátok újra megcsodálni.

Ne feledkezzünk meg a Szabadtéri Néprajzi Múzeumról, vagyis a Skanzenről sem, amire egy napot nyugodtan számolhatunk. Sőt, érdemes helyben biciklit is bérelni (vagy kisvonatra pattanni), mert összesen kilenc tájegység és azokon belül több mint 350 épület, kiállítások, interaktív helyszínek, előadások, játszótér és gyerekprogramok felfedezése áll előttünk. Részletes beszámolónkat itt találjátok. És ha már itt vagyunk, érdemes meglátogatni a közeli Vinczemill papírműhely és galériát, ami családi vállalkozásként már közel negyven éve tartja életben egy kihalófélben lévő szakma, a papírmerítés hagyományait.

De akármennyire úgy tűnik is, Szentendre nem csak múzeumok gyűjtőhelye. Bővelkedik templomokban, de van például egy ingyenesen látogatható japánkertje, és a szamárhegyi, a tobakosok keresztjénéllévő kilátópontot sem érdemes kihagyni: innen a legszebb a napfelkelte!

De elég csak a macskaköves utcákon, a színes barokk házak között bóklászni, és elkap a nyaralás érzése – simán lehetnénk egy horvát kisvárosban.

Evés, ivás

Aki szeret enni, Szentendrén lubickolni fog. A város tele van bájos kávézókkal, hangulatos éttermekkel, minőségi street food helyekkel. Azt talán már mindenki tudja, hogy lángosozni a Váralja lépcsőnél lévő Álomlángosban kell, halazni (és kagylóstésztázni) pedig a Duna-parti From Sea-ben.

Reggelire érdemes a belvárosban maradni, és ha kipróbálnátok egy csupa szív és csupa pasztellszín helyet, a Café Lexbe menni. A Fő tér és a híres esernyők közelében lévő kávézó-reggelizőben rengeteg vegán és mentes opció közül választhatunk. Vannak acai és poke bowlok, csodálatosak a bagelek, specialty a kávé, és megkockáztatjuk, hogy itt kóstoltuk életünk legfinomabb répatortáját (ez nem volt mindenmentes!). A kapualj és a belső udvar tele van asztalokkal, és a nyári melegben nem tudunk elképzelni jobb napindítást az itteni teraszon elkortyolt eszpresszó-toniknál.

Amint delet üt az óra (csütörtöktől hétfőig), máris jöhetünk a Városháza téren lévő Teyfölbe. Mi már többször is utaztunk Szentendrére célirányosan az étterem miatt, de nemrég írtunk a kritikákra adott kreatív reakciójukról is. A lényeg: itt a letisztult magyar konyha jól ismert ételeit kóstolhatjuk meg, de a menzás nevek mögött újító fogások állnak, legyen szó máykrémes kenyérről, (vegán) töltött paprikáról vagy somlói „habrolómousse” galuskáról.

Nagy klasszikus a Dorothea Bistro & Cafe (ahol ebédmenüzni is lehet), nápolyi pizzára a Passata, ázsiai kalandozásra pedig az Adzuki Sushi & Wok lehet jó választás. De nem telhet el szentendrei kiruccanás a Dalmát Szamár nélkül sem, ami önmagában a mediterrán kisvárosi hangulat. Ráadásul nagyon közel van a fent említett tobakosok keresztjéhez, ami a város egyik legjobb kilátópontja. Nyugalom, a Szamárban nincs gasztroforradalom, egyszerű, klasszikus, de korrekt ételeket kóstolhatunk, amiket szerintünk mindenképp érdemes megkoronázni egy gesztenyepürés desszerttel. Ha tudtok, a növénnyel benőtt teraszon üljetek le!

Ha valaki modern gasztroélményre vágyik, akkor pedig a Bistro11-ben a helye! Bár a bisztró csak tavaly nyitott, a tény, hogy mögötte a budapesti Bontxo tapasbár tulajdonos házaspárja áll, a már szentendrei Róbert és Nassima, már önmagában garancia a minőségre. Bár bruncholni és ebédelni is jöhetünk, mi vacsorahelyszínként teszteltük, így tapasztalatból mondjuk, hogy mindenképp próbáljátok ki a füstölt lazactatárt, a gambas al ajillót, a ház burgerét és a grillezett lazacsteaket! Az étlap amúgy teljesen nemzetközi, amin elfér a cajun spagetti és a vegán thai curry is – amit utazásaik során megszeretnek, elkészítik itthon. Letisztult a környezet, profi a csapat, és extrák az ízpárosítások, ráadásul van terasz és gyereksarok, és szívesen látják a négylábú vendégeket is.

Bónuszként pedig a Panificio il Basilico éttermét ajánljuk, ami a belvárostól kicsit kijjebb, a Bükkös-patak partján kínálja a minden jóval megpakolt pizzákat. Az asztalok közepén szabadon szüretelhető a bazsalikom, finom a limonádé, és nagyon jó a hangulat; ide leginkább a helyiek járnak. Hamarosan új helyre költöznek majd, így aki még a patak partján lévő teraszon szeretne pizzázni, iktasson be mielőbb egy kirándulást!

Ha pedig a víz mellett zárnánk a napot, irány a Kacsakő! Ez a Duna-parti bár (mintha csak a Római-part meghosszabbítása lenne) nyáron kötelező, igazi láblógatós zóna, és nem mellesleg kutyaparadicsom. Mindegy, hogy épp bokáig sétálunk a Dunába, kacsázunk a gyerekkel, vagy belehuppanunk egy napozószékbe, arcon csap a nyár, a „finom Duna-illat” (szó szerint elhangzott mellettünk), jól csúszik a fröccs, és rendben van a burger.

A kulturált közösségi élet másik fontos színtere a Barlang, ami a Dunaparti Művelődési Ház udvara és pinceklubja. Itt mindig történik valami: jöhetünk sört kóstolni, koncerten tombolni és kertmozizni.

Üzletek

Szentendre rengeteg művész otthona, akiknek a munkáit a helyi üzletekben, például a Newsee Store-ban lehet megnézni és megvásárolni. A hely alapítója beavatott, hogy minden kiállított darab – legyen az kerámia, porcelán, ékszer, gyerekjáték vagy print – az ő személyes ízlése alapján kerül a polcra, és a legtöbb feltörekvő alkotók alkotása. Nézelődés közben amúgy kávézni is tudunk, és gyakran tartanak workshopokat is, érdemes követni az oldalukat.

Sok a csecsebesés bolt, de köztük kincsekre is lehet bukkanni. A Pitypangban saját készítésű gyerekruhákat, vászontáskákat, játékokat, kiegészítőket kapunk, míg a nemrég nyílt Yoféle Helyben kisebb-nagyobb magyar tervezők és kezdő kisvállalkozók ruháival, ékszereivel, kerámiáival és meglepő dizájntárgyaival találkozhatunk. Minőségi csokiért az Édeni Édességek Boltjába, kézműves magyar és belga sörért pedig a Teddy Store-ba mehetünk.

Programok, kirándulás

Ha a fentieket már kipipáltuk a listánkon, irány a város különleges hangulatú művészmozija, a P′Art Mozi! De evezhetünk a Dunán, vagy részt vehetünk augusztus utolsó hétvégéjén a XIX. Szentendre Éjjel-Nappal Nyitva fesztiválon, amikor hosszabb nyitvatartással és közel 150 programmal készül a város. Mindig jó sétálni a Duna-parton és a Bükkös-patak partján, de aki nagyobb túrát szeretne, az látogassa meg az Anna-völgyi vízesést és a Dömörkapu környékét!

(Borítókép: Bodorkós Máté - We Love Budapest)