A VIII. kerület kis mediterrán különítménye a Mikszáth tér környéke. A szűk utcák, az apró terek olasz kisvárosokra emlékeztetnek minket, még ha építészetileg nem is ugyanaz a vonal. Kávézó, kocsma és étterem viszont bőven van, úgyhogy a téren eszegetés-iszogatás a legjobb opció tavasztól késő őszig.

A VIII. kerület népszerűbb része a Múzeum körút és a Kálvin tértől befelé eső rész a Baross utca sétálós részével, a Szabó Ervin Könyvtárral, a Reviczky utcával a Mikszáth, majd a Lőrinc pap térrel igazi kis mediterrán világ. Az egyetemek és a könyvtár közelségének köszönhetően jó pár helyen diákbarát árakkal várnak minket, a helyek között pedig bőven van régi motoros és feltörekvő újító is. Nézzük, mikor hova érdemes beülnünk.

Ha a Kálvin térről indulunk a Baross utcán, szinte azonnal egy nagyobb sorba botlunk – az idei év egyik nagy kedvence a Z generáció tagjai és a turisták körében ugyanis a Smashy. A pofonegyszerű alapokra épülő, olcsó smash burgereket amúgy mi is szerettük, és ha van energiánk kiállni a sort, akkor akár a Mikszáth téren, akár a Múzeumkertben piknikezhetünk is egyet. Rögtön mellettük a budapesti gasztró berobbanásának egyik nagy örege, a Budapest Bägel kínál különböző szendvicseket és specialty kávékat. Egyébként ha jó specialty kávéra vágyunk, akkor a Kaffeine-be is betérhetünk, rögtön a szomszédban. A következő egységekben összázsiai fogások várnak – az utcának ez a szakasza valamiért annyira nem szerencsés, gyakran váltakoznak az éttermek és bisztrók a helyiségekben. Most épp Ázsia vette át az uralmat, van itt a szusitól kezdve a wokos tészán és a sült rizsen át minden. Semmi kimagasló, de ez is egy opció.

Az utca túloldalán szintén egy régi kedves ismerős: az egykori Vörösmarty mozi helyén nyílt Premier Kultcafé Európa legnagyobb alapterületű fogyatékosságbarát közösségi és kulturális tere, finom szendvicsekért, salátákért, tojásos reggelikért, szörpért, kávéért érdemes hozzájuk betérni. Hasonló finomságokkal, reggelivel, brunchcsal, specialty kávéval várnak a szomszédban, a Benito Coffeeban is.

A szemben lévő Fecske Presszó az idők kezdete óta várja a vendégeket – magyaros és nemzetközi fogásokkal, salátákkal, hideg és melegszendvicsekkel. Régen diáktanyának számított, ma már kicsit húzósak az árai egy diákkocsmához, de az ebédmenü még mindig egész korrekt áron van. Mellettük – igazából inkább felettük – található a Főfotó. A kortárs kiállítótér és analóg fotóparadicsomnak kisebb konyhája van, főként szendvicsekkel, péksütikkel, kávéval és szörpökkel várják a vendégeket.

Az Ötpacsirta utcában spanyolos vizekre evezhetünk, az Arquitecto Pitpitben spanyolos tapasokat, kiváló vermutokat kóstolhatunk a város egyik legszebb belső udvarában. Foglalni ajánlott, nyitáskor a foglalás nélkül érkezett Johnny Depp sem kapott asztalt!

A Mikszáth tér sarkán, az egykori Zappa Kávézóból lett Tilos a Tilosban magyaros és olasz fogásokat, tapastálakat kérhetünk, mellette, a Kis Fecskében a nagyobb társához hasonló ételek várnak. Itt hangsúlyosak a burgerek, a lepények, a sörkorcsolyák, de főételeket is tartanak. A KisLumenbe a kiváló kávéért érdemes menni – az előző két egységhez hasonlóan nekik is van teraszuk, a hangulat pedig utánozhatatlan.

A Krúdy utca elején nemrégiben nyílt Al Piattóba canotto pizzáért és Róma környéki rántott minipizzáért, a montanaráért érdemes menni. Mellettük, a Tantuni House-ban az anatóliai street food, a gíroszhoz kicsit hasonló, buciba töltött fűszeres darált hús, a tantuni van a középpontban. Ha kisebb hazai pincészetek boraira, muzeális értékekre, könnyű borkorcsolyákra vágyunk, akkor a Zengő Bárban a helyünk.

A szemben lévő Mixát egy romkocsma és egy kultúrtér keveréke, egyébként is nagyon eklektikus: vannak előételek, főleg empanada és különböző csípős popperek, burgerek, tészták, tex-mex quesadillák, pizzák és desszertek, de találunk borbárt és sörös egységet is a házon belül.

A mellette lévő Al Dentében igazi olasz hangulat vár előételekkel, tésztákkal, gnocchikkal, olaszos főfogásokkal, pizzával és persze desszertekkel.

A sok olasz és burger után felüdülés egy kelet-európai színfolt: A Jaromír a Templomhoz remek cseh sörökkel és ételekkel, kolbászokkal, hermelínnel színesíti a környék gasztronómiáját.

(Borítókép: Mudra László - We Love Budapest)