Keresés EN

Látnivalók és kultúra

Dühkezelési terápia – Megnéztük a Pintér Béla és Társulata új előadását

Szeptember 9-én mutatták be az UP Újpesti Rendezvénytérben a 25 éve működő Pintér Béla és Társulata 30. darabját, melynek címe Réka és az Oltatlanok. Bár a mű címe egy Covid-utánlövést ígér, mégsem ez került terítékre, hanem a napi politika, ami ellen az író-rendező-színész-társulatvezető Pintér Béla az utóbbi években nyilvánosan is szót emelt, és amit ugyan a korábbi darabjaiban is érintett, de ennyire élesen és konkrétan még sosem kritizált.

A független magyar színjátszás legeredetibb és legsikeresebb alkotója, az általunk is mélyen tisztelt és nagyon kedvelt Pintér Béla harmincadik darabja úgy kezdődik, mint egy Covidról szóló mű: a főhősnő(nek tűnő) Rékát kirúgják a munkahelyéről, az egyik (közelebbről meg nem nevezett) minisztériumból azért, mert nem volt hajlandó beoltatni magát. Emiatt pedig a nő – aki eleinte szkeptikus, sőt gúnyosan és elítélően áll hozzá – belesodródik egy szektaszerű csoport életébe, melyben keveredik a szezon a fazonnal, vagyis az oltásellenesség és a vírusszkepticizmus a népszerű összeesküvés-elméletekkel, a magyarság kiválasztottságában való mély hittel meg persze az ilyenkor szokásos anitszemitizmussal. Innentől kezdve pedig a darab nemhogy a főszereplőjét, de a fókuszát is elveszíti, és bár a legviccesebb Pintér-előadás lesz belőle, mégsem áll össze koherens egésszé.

Pintér Béla nemrég az egykor népszerű tévés, az online térben új karriert építő Veiszer Alinda interjúsorozatának vendége volt, és az izgalmas beszélgetés egy pontján az új előadásra terelődött a szó, melynek kapcsán a riporter azt vetette fel, hogy egyre erősebben érzi Pintér munkáin a dühöt, leginkább a Réka és az Oltatlanokon. Pintér ezt tagadta, véleménye szerint ez mindössze az előadások közéleti és aktuálpolitikai reflexiójának a hőfoka. Meglehet, ugyanakkor a befogadó mégis érez valamit a nézőtéren ülve és az előadást figyelve, miközben felrémlik benne, hogy a közéleti szerepvállalástól magát távol tartó Pintér egy idő után mégis kilépett a fénybe, hogy éles véleményt fogalmazzon meg, és eszébe jutnak a nézőnek a korábbi Pintér-darabok távolságtartó, mégis nagyon pontos közéleti utalásai – melyeken sosem érzett dühöt, vagy ha igen, akkor nem elsősorban azt. Vagyis lehet, hogy az alkotó másképp látja ezt, a befogadó mégis a saját szemének és benyomásainak hisz

Az pedig mégiscsak a dühöt érzi szinte az előadás első jelenetétől az utolsóig. És bár ennek a dühnek vannak pozitív hozadékai is, de sajnos több a negatív, ami az egyszeri nézőnek az eszébe juttatja a mondást, mely szerint a harag (vagyis a düh) rossz tanácsadó, leginkább azért, mert elveszi az ember józanságát. A Réka és az Oltatlanok pedig pont ilyen darab: józanságát vesztett. Már maga a cím félrevisz, mind a témáját, mind a központi szereplőjét tekintve, aki a darab egy pontján szinte el is tűnik a szemünk elől, sorsa érdektelenné válik, ami lehet, hogy alkotói szándék volt, csak hát mégis katarzis nélküli, mint ahogy maga a darab sem katartikus. De a legfájóbb, hogy a valódi mélység is hiányzik belőle, így az ún. üzenete sem világos. 

A szektákról nem állapít meg semmit, semmi újat, csak a jól ismert kliséket látjuk, azokat viszont legalább gyakran szellemesen megjelenítve. A napi politikáról, a közéletről, a NER világáról sincs különösebben éles tekintetű megállapítása a szerzőnek, mindössze annyi, hogy az rossz, ezért megvetendő és kigúnyolandó. Öltsük ki rá a nyelvünket, billentsük fenékbe és nevessünk rajta nagyon, jobb híján. Ahogy nincs rá az ellenzéknek sem válasza, úgy Pintérnek sincs. Mindez egy emblematikusnak szánt kulcsjelenetben csúcsosodik ki, amiben megjelenik maga Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc is. Ez meglepőnek ugyan meglepő, de mindössze a direktsége okán – meg azért is, mert Krúbi koncertjén ez a húzás sokkal jobban működött, mint Pintér Béla új darabjában. Abban inkább – nehezen írom le Pintér Béla őszintén elkötelezett rajongójaként – kínos. 

Réka és az Oltatlanok keveset fog, pedig érződik rajta, hogy sokat akart. Az előadás pozitívuma, hogy ugyanakkor mégis szórakoztató, egészen szellemes jelenetek és egymondatosok vannak benne, vagyis legalább nevetni lehet rajta. Ám mégsem mozdul tovább felfelé, hanem egy gúnyolódó kabaréelőadás színvonalán reked meg, és ezen a szürreális víziók sem segítenek. A lezárás pedig érthetetlenül csapnivaló. Kicsit élesebben fogalmazva: a Réka és az Oltatlanok kabarénak szórakoztató, Pintér Béla és Társulatától viszont méltatlanul édeskevés. Na de majd legközelebb. 

Réka és az Oltatlanok


Író és rendező:
 Pintér Béla
Játsszák: Péter Kata, Szabó Kimmel Tamás, Adorjáni Bálint, Gálvölgyi János, Enyedi Éva, Fodor Annamária, Jankovics Péter, Takács Géza, Szabó Zoltán, Messaoudi Emina
Helyszín: UP Újpesti Rendezvénytér (1042 Budapest, Szent István tér 13–14.)
Legközelebbi előadások: szeptember 29. és 30., október 10., 11. és 12., november 2., 3. és 4.
További információ és jegyvásárlás 

Cimkék

Hasonló tartalmak

Kultúra

Oscar-nap a Művészben

Március 11-én 96. alkalommal díjazza az előző év legjobb filmjeit és filmeseit az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia. Nincs is jobb hangolódó program a gálára, mint a március 10-ei Oscar-nap a Művészben, amikor 13 órától estig jelölt filmeket nézhetünk meg.

Kultúra

Janikovszky-est a vaksötétben – avagy a lemez két oldala

A Bodor Tibor Kulturális Egyesület közreműködésével március 13-án a Lurdy Moziban egy egyedülálló képzeletszínházi előadásban lesz részünk, A lemez két oldala címmel: Janikovszky Éva írásainak segítségével teljes sötétségben, csak a hangokra és szavakra koncentrálva fedezhetjük fel mindennapjaink rejtett oldalait.

Kultúra

Mai Manó fotográfiái

A PaperLab Galériában kiállított 50 fotóból álló, ingyenesen megnézhető válogatásban olyan alkotásokat láthatunk, amelyeket Mai Manó fotográfus a budapesti műtermeiben készített a századforduló környékén.

Neked ajánlott

A