We Love Budapest: Egy korábbi
interjúban említetted, hogy fontosnak tartod, hogy az alkotásaid ösztönből
szülessenek. Viszont a MOME-n formatervezőként végeztél, ami nagyon tudatos
alkotói hozzáállást feltételez. Ez a tudatosság kiegészíti azt a módszert,
ahogy festesz, vagy inkább meg kellett vele küzdened?
Kertész Attila: Az
alkotói életutam elég sok mindenen vezetett át, erősen kötődöm a kerámiához, középiskolában
kerámia szakos voltam, emiatt is mentem a MOME-ra. Itt egyébként
–
a Műszaki
Egyetemtől eltérően –
erősebb a művészeti, mint a technikai vonal. Ebben az
időszakban azt éreztem, hogy szükségem van keretekre ahhoz, hogy jól tudjak
funkcionálni, a bennem lévő kreatív energiák arra ösztönöztek, hogy valamilyen
rendszerben, csoportban dolgozzak. Meg is ismertem pár jó szakembert, és nagyon
sok dologgal egészült ki az alkotói látásmódom. Az egyetem segített
rendszerezni, megtanított együttműködni. Nagyon jó szakmai barátságok alakultak
ki, együtt indítottunk egy dizájnvállalkozást (POSITION Collective) is, komoly nemzetközi
eredményeket értünk el. De a csapat munkájában itt is azzal tudtam leginkább részt
venni, hogy volt egyfajta intuitív látásmódom, kicsit feszítettem a határokat, és
voltak mellettem olyan klasszikus tervezőarcok, akik ezt kordában tudták
tartani.
WLB: Ettől az indulástól hogyan
jutottál el a festészethez? Honnan érezted például, hogy olyan alkotások
születtek, amik már elég jók ahhoz, hogy megmutasd őket másoknak?
K. A.: Tervezőként
a manualitás háttérbe szorul, a lényeg éppen az, hogy úgy tervezzek meg valamit,
hogy aztán azt más meg tudja csinálni. Nagyon jól éreztem magam ebben a
közegben, de igazán önazonos akkor tudok lenni, hogyha azokat a gondolatokat és
érzéseket dolgozom fel, amik mozgatnak. Ugyanakkor fontos, hogy tudatosság
vegye körül azt is, aki érzelmi alapokból merítkezik. Nem feltétlen akkor,
mikor éppen tartom az ecsetet, de például ahhoz kell tudatosság, hogy az adott
sorozatot, amin dolgozom, egységben tartsam, vagy eldöntsem a saját alkotásomról,
hogy benne van-e, amit közvetíteni szeretnék. Van ebben egy kis játék az ember
tudatos és intuitív oldala között.
WLB: Mi az, amit a műveiddel
közvetíteni szeretnél? Milyen kérdések, gondolatok mozgatnak az alkotás során?
K. A.: Az önismereti út, a saját magunkkal való találkozásunk az életünk folyamán, ami engem különösen mozgat. Rengeteget foglalkozom spirituális, pszichológiai szempontból
is azzal, hogy egy életszakasz alatt hogyan fejlődünk, milyenekké válunk múltbéli vagy akár transzgenerációs tapasztalatok alapján. Számomra ez sok esetben
sorsfordító eseményeket hozott, rá tudtam nézni kívülről magamra, a múltra. A
mostani sorozat lényegében a saját személyiségünkön belüli birkózásról szól, ami
különböző mintázatokat mutat. Néha már nem is birkózás, hanem incselkedés, ölelkezés,
egyesülés, szeretkezés. Attól is függ, hogyan látjuk magunkat, elnyomjuk vagy
éppen integráljuk egyéniségünk egyes részeit. Az összes alkotás, amit itt
bemutatok, távolról egységet mutat, homogén háttér előtt gomolygó kompozíciót
látunk. Néhány képen egyértelmű, hogy kik azok a karakterek, akik ebben az
egymással való viszonyban részt vesznek, máshol egészen absztrakt módon
jelennek meg. Ezek azokra a folyamatokra utalnak, amikor még nem tudjuk,
pontosan mi zajlik bennünk. Egyes dolgokat tisztábban látunk, másokat kevésbé,
de a bennünk lévő változás állandó, van egyensúlyi állapot, de az is önmagában a változás része. Így épül fel ez a hét munkából álló sorozat.
WLB: A munkáid nyilván a
benned lévő változásokat is tükrözik. Milyen nagyobb csomópontokat tudnál
meghatározni ennek alapján a festészetedben?
K. A.: Öt évvel ezelőtt éreztem,
hogy szeretném a munkáimat megmutatni, és azóta is elég sok érési folyamat ment
végbe bennem. Ezek fontos alapmotívuma a kollektív emlékezet, belátni, hogy
minden, ami valaha eddig történt, jó vagy rossz, tartja fenn, amiben most
élünk. Ezt kezdetben az ásványok szimbolikáján keresztül ragadtam meg, hiszen
így keletkeznek a kőzetek is, többféle, jó vagy kedvezőtlen hatás eredményeként,
ezer, tízezer év alatt. Elválaszthatatlan az élet a haláltól, jó a rossztól, az
eső a napfénytől, együttesen érvényesek. A saját önismereti folyamatomban ebből
a nagy egészből indultam ki, és tudtam egyre több réteget lehántani erről, közelebb
jutni ahhoz, aki most vagyok. Azzal együtt, hogy egyre tudatosabban látom
magam, erősebb figurális formaképzés jelenik meg a képeimen. Legújabb
munkáimban például megjelenik a születésélmény, ahol visszanyúltam az ősi
termékenységszobrok, az ősanya figurájához. A formákat továbbra is homogén tér
előtt ábrázolom, de erős körvonaluk van, egyfajta burok, ami hasonló ahhoz, ami
körbevesz minket magzatként. Véd, de le is határol. A formák pedig nincsenek kapcsolatban
a háttérrel, ahogy az éppen zajló folyamat is saját belső világunk
feltérképezéséről szól, a külvilág nincs fókuszban.
WLB: Érdekes, hogy az előbb
említett ősanya alak most, tőled eddig szokatlan módon, szobrokon is megjelenik.
Hogyan jutottál el a plasztikához?
K. A.: Van az agyagban valami elképesztő
ősiség. Földből tapasztjuk össze a tárgyat, a múltban elkorhadt, elmorzsolódott
darabok születnek újjá. A jelen és a múlt nagyon szorosan együtt él. A klasszikus
szobrászatban a kerámia nem végeredmény, hanem általában hordozóanyag szokott
lenni. Az én plasztikáimnál ez az anyag értelmet nyer. Formatervezőként mindig
3D-ben dolgoztam, azért fordultam innen a festészet irányába, hogy a fókuszt
egyértelműbben irányíthassam. Most megvan a téma, amit csak az anyagra
hagyatkozva tudok körbejárni. A festészeti vonalnak nagyon jó önelemző, segítő
része lesz a plasztika, ugyanúgy más aspektusból nézhetek a témára, kilazulok,
felfrissülök.
WLB: Van a kiállításon olyan
alkotás, amivel különösen sokat dolgoztál? Amihez éppen amiatt tudsz kötődni,
mert nehezebben született?
K. A.: A Dragon Sleeper című munkát januárban kezdtem, és
most fejeztem be, a kiállításra. Az öt hónapból négyig masszívan gyűlöltem. Majdnem
eljutott addig a pontig, hogy leszedem, letekerem és újra felhasználom a
falkeretet, de valamiért nem tettem meg. Magunkban is sokszor átéljük ezt a birkózást, amikor valami piszkosul zavar, kicsit idomítunk, kicsit finomítunk, kicsit
szeretjük, és máris eggyé vált velünk. Úgy érzem, nagyon-nagyon fontos része ez
a mű az egész anyagnak, mert ezen keresztül megértettem valamit az ilyen
hosszú, nehéz folyamatok jelentőségéről. A Bow and Arrow és a Clover leaf című képeim születtek a legkiegyensúlyozottabban, leggyorsabban. Legharmonikusabb
munkáim is utolsóként készültek el. Könnyen meglehet, hogy ezek is abból a
folyamatból születtek, amelyek a korábbi, nehezen készült művet létrehozták. A
műteremben van egyébként sok olyan munkám is, amiről be kellett látni, hogy csak
egy lépcsőfok volt. Ennek ellenére azt gondolom, hogy semmi sem születik ok
nélkül, meg fogja találni az alkotói évek alatt a helyét az a munka is, ami
most nem jutott el a megjelenés szakaszába. Mikor dolgozom, belépek egy
folyamatba, ami visz magával, csak rohanok azután, ami a vásznon történik.
A We Love Budapest szerkesztőségének munkáját az interjúk megírásában az Alrite beszédfelismerő rendszer segíti.