Csodálatos országban élünk, ám ha az itthon tapasztalható változatosság mellett tengerparti romantikára is vágyunk, azért bizony komoly távolságokat kell megtennünk. Ezért is szórakoztató megnézni egy olyan fotós munkáit, aki az Egyesült Királyságban (a szigetország adottságai miatt) úgy nőtt föl, hogy sosem volt a Budapest–Balaton távolságnál messzebb a tengertől. Különösen így van ez, ha az említett művész történetesen Martin Parr, a kortárs európai színes fotográfia egyik legismertebb alkotója, a Magnum Photos korábbi elnöke. Az ismert brit alkotó művei Magyarországon első alkalommal, a Műcsarnok és a Budapest FotóFesztivál kiállításán mutatkoznak be.

Igazi sztárral köszönthetjük a tavaszt Budapesten. Az idén hatodik alkalommal megrendezett Budapesti FotóFesztivál nyitókiállításának főszereplője Martin Parr brit fotográfus, akinek 1986 és 2012 között, a legkülönbözőbb tengerpartok strandjain készült alkotásaiból tekinthetünk meg egy 56 képből álló válogatást. Az egyéni hang, a humor és a szatirikus ábrázolások merőben újszerűek voltak a 80-as években a dokumentarista fotóművészetben, Parr mégis valóságos sztárrá nőtte ki magát. 2013 és 2017 között a Robert Capa és társai által alapított, nagy múltú Magnum fotóügynökség elnöke volt, munkái megtalálhatók a londoni Tate, a párizsi Pompidou és a New York-i MoMA gyűjteményeiben is.

Parr életművében kiemelt szerep jut a strandoknak, már a nagyapjával tett gyermekkori tengerparti séták megalapozták ezt a kötődést. Közel negyvenéves munkássága alatt bejárta a világ strandjait, Anglia, Belgium vagy Lettország hideg, szürke partjaitól az elegáns és nagyon európai Garda-tavon és a spanyolországi Benidormon át Goa és Bali egzotikus világáig, sőt a Copacabanáig és az ausztrál kikötővárosokig. De miért olyan különbözőek mégis ezek a tengerpartok, annak ellenére, hogy az emberek mindenütt ugyanannyira meztelenek, és a víz, ég, homok hármas sem rejt olyan borzasztó változatosságot?

Parr szakmai érdeklődése akkor fordult a téma felé, amikor 1972-ben fél éven keresztül tanulmányainak támogatására az angliai tengerparti üdüléseket kínáló Butlin’s utazási irodának fotózott, és figyelmes lett a turisztikai magazinok fotói által kínált életérzés és a valóság közötti különbségekre. Később, színes filmre váltva, ennek nyomán alkotta meg első tengerparti sorozatát, az 1986-os The Last Resortot, amelyben New Brighton többségében az angol munkásosztály által látogatott fürdőhelyét mutatja be, sajátos látásmóddal.

A szándékosan kissé túlszínezett képek kompozíciója jól szerkesztett, de a turisztikai magazinokban megszokott boldog, melegben pancsoló családok és csillogó testű, bronzbarna emberek helyett elgyötört, a kemény munkából néhány napra vagy hétre kiszabadult, kicsit pohos angolokat látunk, a tájba pedig hatalmas gépek, lepattant kioszkok és egyéb, egyáltalán nem a nyaralás kötelező boldogságához és idilli környezetéhez kapcsolódó tárgyak vegyülnek.

A fotóknak a korabeli thatcheri narratíva és a magunk szempontjából van társadalomkritikai éle, mégsem válik keserűvé vagy maróan gúnyossá, ugyanis Parr látásmódja nem hagy minket ennyire eltávolodni a tárgytól, azt sugallja, hogy mi is ugyanúgy részei vagyunk ennek a környezetnek, így mikor a képeken nevetünk, magunkon is nevetünk. Ráerősít erre a kiállítás installációja is, a két oldalterem berendezése ugyanis a strandok világát idézi pihenést szolgáló nyugágyszerűségekkel és a tengerparti büfék textiljeire emlékeztető kék-fehér átjáróval. A képek látásmódja is sokszor ezt az érzést erősíti, különösen a későbbi sorozatokban, például a benidormi tengerparton készült képeken egészen furcsa perspektívában, levágásokban, közelről látjuk az egyes embereket, mintha mi is velük nyaralnánk. Ezek a beállítások változnak a nagyobb kivágásokkal, totálokkal, érdekes ritmust adva a tárlatnak.

Arra a szórakoztató, teljesen általános jelenségre is példát adnak, hogy a világ bármely részén kétségbeesetten és nevetségesen keressük nyaralásunk során azt a mások által meghatározott idillt, amiért úgy érezzük, fizettünk. Ennek pedig éppúgy van egy általánosan emberi, mint egy fogyasztói, társadalmi vetülete, hiszen végső soron erre a vágyunkra épülnek a reklámok. Annak, ahogy a magazinokban látott világhoz foggal-körömmel ragaszkodunk, éppoly jó jelképei a jéghideg krími tengerparton fürdőruhában fagyoskodók, mint a Japánban az ember által kialakított, a külső környezettől, az évszakoktól teljesen független, mesterséges strandon fürdőzők.

De miért érdemes a világ legkülönbözőbb strandjait lefotózni, ha megegyezik az üzenetük? A válasz az, hogy egyáltalán nem egyezik meg, valahogy mégis másképpen vagyunk meztelenek Goában, mint New Brightonban. A strandon persze mindig szórakozni, kikapcsolódni akarunk, a társadalmi különbségek eltűnnek, ahogy kivetkőzünk a ruhánkból. Ezzel együtt minden helynek megvannak a speciális lehetőségei, azok a szolgáltatások, amelyeket csak ott vehetünk igénybe, így a legkülönbözőbb áruk találnak vevőre. Brightonban a jégkrém, Goán a fültisztítás, Kínában pedig a tésztaételek. Ezekből a szolgáltatásokból, abból, hogy hol mit találnak szórakoztatónak, nagyon jól következtethetünk többek között a nemzeti identitásra is.

Amellett, hogy arra is megvan a lehetőségünk, hogy – mélyebb gondolatok nélkül – jóízűt nevessünk a tárlaton, a kiállítás a föntebbieken kívül számtalan más olvasatot is kínál, kérdéseket vet föl sok mindenről, a rossz ízléstől és a gyorsan változó értékektől a sztereotípiák és a valós nemzeti sajátságok összevetésén át a tömegkultúra problematikájáig. Mi pedig (látogatóként) szabadon eldönthetjük, hogy nosztalgiázunk, szórakozunk vagy gondolkozunk. Bármelyiket választjuk is, a tárlaton remekül fogjuk érezni magunkat.