We Love Budapest: New
Yorkban, nagyvárosban születtél, aztán gyakorlatilag körbeutaztad a világot, sok
helyen jártál. Hogyan kötöttél ki végül is Dél-Afrikában?
Roger Ballen: 1974-ben elstoppoltam Párizsból egészen Fokvárosig.
Ekkor jártam itt először, de vissza kellett térnem Amerikába, ahol PhD-ztem
geológiából. Közben viszont Dél-Afrikában találkoztam a későbbi feleségemmel. A
terület egyébként is borzasztóan gazdag ásványkincsekben, izgalmas egy olyan
ember számára, aki geológiával foglalkozik. Ugyanakkor más szempontból is
érdekes volt számomra, hiszen az afrikai és a gyarmati kultúra hatása egyszerre
érvényesült itt, és éppen az apartheid időszakában jártunk.
Az első fotók
Ballen igazi reneszánsz
ember, rengeteg dolog érdekli. Van pszichológusvégzettsége, geológiából
PhD-zett, fényképezni viszont sosem tanult. Erre bizonyos szempontból
nem is volt szüksége, ugyanis édesanyja fotósként a Magnumnak, az egyik leghíresebb fotóügynökségnek
dolgozott, így
Ballen már korán megismerhette André Kertész vagy Henri Cartier-Bresson
munkásságát, akik később inspirálóan hatottak rá. Első fényképezőgépét még szinte
gyerekként kapta, saját bevallása szerint 17 évesen már egész jó képeket készített.
Első, ezen a kiállításon is megjelenő képei az 1969-es woodstocki fesztiválról
származnak. Ezeken az alkotásokon még inkább keresi sajátos vizuális
nyelvét, azonban már feltűnnek olyan elemek (például hangsúlyos, rajzolt hátterek), amelyek később fontosak lesznek munkája során. Ballen saját gyermekkorát az
édesanyja halála utáni utazások alkalmával született, utcagyerekekről, kisfiúkról
szóló, Boyhood című sorozatában dolgozza föl.
WLB: Gondolod, hogy ha más
helyen kezdesz dolgozni, akkor másképp alakul a pályád és a művészi látásmódod?
R. B.: Utólag nehéz ilyen találgatásokba bonyolódni,
de azt hiszem, sok olyan esemény történt Dél-Afrikában, ami hozzáadott a látásmódomhoz.
Sok tekintetben szerencsém is volt, persze. Ha maradok Amerikában, lehet, hogy
egy bányászati cégnél kötök ki egy coloradói vagy kaliforniai irodában, és ma
már nyugdíjas vagyok. Dél-Afrika jó volt hozzám, ott váltak lehetővé azok a
projektek, amiken dolgoztam. Alapvetően egy sokkal bensőségesebb ország, mint
az USA, az egyénnek sokkal nagyobb a szerepe, de azért nagyon messze van a
mainstream áramlatoktól. Nehéz Afrikából sikeres művésszé válni anélkül, hogy
sokat utaznál. Az ásványiparban ez természetesen másképp van. Én mindkettőt
ismerem, érdekes volt egyszerre mindkettőt megtapasztalni. De egy ponton azért
bizalmat kell szavazni magunknak is. Amit elértem, kemény munka,
elkötelezettség, áldozatok és inspiráció eredménye, és én szenvedéllyel,
fegyelmezetten dolgoztam. Ami történt velem, nem azért történt, mert
Dél-Afrikában éltem vagy sokat utaztam, hanem azért, mert tettem érte.
WLB: Ugyanakkor az egyik
legismertebb munkádhoz nem kellett kimozdulnod Dél-Afrikából. Kevesen tudják,
hogy közreműködtél a Die Antwoord I Fink U Freeky című videóklipjében is.
R. B.: Igen, ez egy régebbi, 2012-es projekt volt. 2006-ban
ismertem meg őket, az énekesnő, Yolandi keresett meg azzal, hogy a munkáim
mennyire inspirálják őket, ezért szeretnének velem együtt dolgozni. Ők
Fokvárosban, én Johannesburgban élek. Néhány közös projekt után elkezdtünk dolgozni az I Fink U Freekyn,
de egyikünk sem számított ilyen sikerre, hiszen azóta több mint 175 millióan
látták a videót. Sokan ennek kapcsán ismerték meg a munkásságomat. Nem tudom,
ki inspirált kit ebben a kollaborációban, de a videóklip-készítés érdekes, új
terület volt számomra.
WLB: Ahogy megnézzük a klipet
vagy a többi videódat és körbejárjuk a kiállítást, feltűnhet, hogy mennyire
konzisztens a képi világod, jól látszik a fejlődés. Olyan egyedi
szimbólumrendszereket, metaforákat használsz, mint a drótok, az állatok vagy a
festmények, rajzok. Ezek a szimbólumok végigfutnak a munkásságodon, láthatjuk
őket fokozatosan fejlődni. Érzed, amikor rátalálsz egy-egy ilyen elemre, vagy
csak visszatekintve tűnik ennyire egységesnek a vizuális nyelved?
R. B.: Azt hiszem, különbséget kell tennünk a képeken
megjelenő elemek típusai között. Ha egy tehenet látunk egy fotón, akkor az
felidézheti a tej, a táplálás, ezáltal pedig az anyaság fogalmait is, így
inkább archetipikus szimbólumként működik. De ha ránézel egy bögrére vagy egy
telefonra, akkor annak nem feltétlenül van ilyesfajta többletjelentése. Egyes
jelek inkább archetipikusak, másoknak az emberi kultúra ad többletjelentést, de
alapvetően nincs éles határ, ami megszabná, miből lehet szimbólum egy alkotáson.
Abban nincs semmiféle átvitt értelem, ahogy a felvételhez elém helyezted a
mobiltelefont, de lehetne, ha jól fotóznánk. Talán úgy a legegyszerűbb
elkülöníteni egymástól ezeket a metaforákat, hogy vannak archetípusok, és vannak
azok a tárgyak, amelyek attól kapnak jelentést, hogy egy képen bizonyos módon
használom őket.
WLB: Lehet tudatosan
használni ezeket az elemeket? Lehet tudatosan nagyobb metaforákat építeni?
R. B.: Csak a kép kontextusában lehet vizsgálni ezeket az
elemeket. Nyilván olyan fotókat próbálok létrehozni, amelyeknek van hatásuk, ez
néha jobban, néha pedig kevésbé sikerül. Minden helyszín és téma különböző,
néha úgy érzed, mondasz valamit, máskor ez nem sikerül, néha csak egy egészen
kis dolgot kell megváltoztatni a képen, és akkor sikerül. Semmi sem történik
kétszer ugyanúgy. Nincs bevált formula. Ha lenne, bármelyik kép jó lehetne, nem
lenne ennyi spontaneitás az alkotásaimban. A műveim folyamatos fejlődés
eredményei. Azért ne felejtsük el, hogy mintegy 50 év termését látjuk itt a
tárlaton.
WLB: Sokat beszélsz arról,
hogy fontos neked egyfajta pontosság, tervezettség az alkotásban, ugyanakkor
rengeteget adnak hozzá a képeidhez azok az apró jelenetek, amelyeket nem lehet
ilyen tudatosan irányítani. Hogyan kezeled a tervezettségnek és a
váratlanságnak ezt a fajta összhangját?
R. B.:
A váratlan momentumok kétségtelenül autentikusabbá tehetnek egy alkotást, de
ezek a hiteles, eredeti pillanatok sem szükségszerűen művésziek. Ez sokkal
inkább a jelentésről, az alkotás komplexitásáról szól.
WLB: Azért is érdekes, amit
mondasz, mert sokszor nagyon furcsa, marginalizált személyek a modelljeid, akikről
külső szemlélőként azt gondolhatjuk, hogy ösztönös a viselkedésük a kamera előtt.
Ugyanakkor mégsem dokumentarista módszereket használsz, olyan, mintha az
elmédben tennénk egy utazást. Te is sokszor színházhoz hasonlítod, amit látunk.
Hogyan találod meg a képeiden látható embereket?
R. B.: Igazából nemcsak arról van
szó, hogy meg kell őket találni, hanem arról is, hogy le kell tudni őket
fotózni, meg kell tudni fogalmazni vizuálisan, amit látsz. Ez pedig egy nagyon
nehéz és fokozatosan épülő folyamat, ahova az emberek nagy része nem jut el.
Mint egy jó étel: mindenki ugyanazokat a hozzávalókat használhatja, cukrot,
lisztet stb., de nem mindenki tud belőle összeállítani egy olyan vacsorát, ami
finom. A fotóművészet transzformatív folyamat, éppen úgy, mint a festés vagy a
rajzolás. Érdekes, hogy a valóság átváltozása nem érhető úgy tetten, mint az
előbb említett művészetekben, ettől függetlenül ugyanarról van szó.
Megragadunk valami furcsát, valami figyelemreméltót a saját élményeinken
keresztül, a transzformálás által. Lehet, hogy amit én furcsának, érdekesnek
látok, azt más nem látná annak, és fordítva. Alapvetően csak akkor vagyok ott,
akkor fotózok, ha valami érdekel. Több száz emberrel dolgoztam a karrierem során, akik még csak nem is jártak múzeumban, és ezt nem bánják egyáltalán. Nem érdekli
őket. Sok dolog van, ami engem sem érdekel, vagy ahova egyszerűen nem jutottam
el, és ezért nem törődöm vele.
WLB: Egzisztenciális
pszichodrámának hívod a munkáidat. Mit jelent ez a kifejezés pontosan?
R. B.: Azért egzisztenciális, mert alapvetően a lét
kérdéseivel foglalkozik, azzal, hogy mi a célunk a világban, miért vagyunk itt, van-e a létnek bármiféle célja. Ezt jelenti az egzisztencializmus. A
pszichodráma pedig arról szól, hogy próbáljuk megérteni az elme, a motivációk
és az identitás mélyebb rétegeit, megtudni, hogy kik vagyunk. Az a vágy pedig,
hogy megtaláljuk önmagunkat, párhuzamba állítható azzal a vággyal, hogy létezésünk legbelsőbb célját megtaláljuk. Így az egzisztencializmus és a
pszichológia bizonyos szempontból szinonim és párhuzamos folyamatokat ragad meg.
Kívülállók és másság
Ballen a 80-as évek elején
telepedik le véglegesen Dél-Afrikában, ahol sokáig bányavállalkozóként is
dolgozott. Munkája során jut el a helyi, elmaradott kisvárosokba, falvakba, az
ott látottaknak pedig nagy hatása van vizuális nyelvére. A
falakon lógó rajzok, replikák, szegényes, ugyanakkor meglepő lakásbelsők,
furcsa figurák mind olyan elemek, amelyekből később képi világát építi (Dorps-sorozat). Ahogy elmondja, képeit a formák ritmusa tartja össze, időre van
szükség, hogy ez összeálljon. A 90-es évektől figyelme a dél-afrikai
szegény közösségek felé fordul, az apartheid megszűnésével pedig a kisvárosok elzártan és rossz körülmények között élő fehér közösségeire összpontosít
(Platteland). Az ő életük szöges ellentétben áll azzal, amit a Dél-Afrikában
élő fehérek életéről elképzelünk. Persze a közös munkának és a fotók
alanyaival való kommunikációnak sincsenek bevált formulái, van, akivel egyből
működik a „kémia”,
és van, akivel nem.
WLB: Nagyon érdekes külső
szemlélőként megfigyelni a munkád, a vizuális világod fejlődésének irányait
hosszú karriered alatt, ahogy például az arcok egyre absztraktabbá válnak, a
drótokból rajzok, firkák lesznek a fotókon. Hogyan fejlődnek a motívumaid?
R. B.: Lépésről lépésre haladok, körülbelül a 2000-es években kezdtek az ábrázolásaim elmozdulni a portréktól a vizuálisan
komplexebb irányzatok felé. Itt most nem jelenik meg, de az utóbbi években az
egyik nagyobb projektem a 2014-es Asylum of the Birds volt, amelyben madarak a
főszereplők. Érdekes számomra a madarak „arca”, az, hogy mit is jelenthet egy
madár. Manapság sok szó esik a portrékról és azok alanyáról, de mi a helyzet
egy madár, egy kutya vagy egy borjú arcképével? Rákérdeztünk már arra, hogy mi
egy madár lényege, jelentése, vagy mit gondol egy állat? Megszoktuk, hogy mindig
az emberek állnak a figyelmünk középpontjában. Az én képeimen az emberek az
utóbbi húsz évben már nem olyan fontosak. Mostanában öt évig foglalkozom
egy-egy témával. Az utóbbi időszakban készítettem egy 5 éves, madarakról és
egy 5 éves, patkányokról szóló projektet, az utolsó 5 évben pedig csak színes
fényképekkel foglalkoztam.
WLB: Mik az új projektjeid,
amiken most dolgozol?
R. B.: Most épült Johannesburgban
egy múzeum, az Inside Out Center for the Arts. Ebben az évben nyílhat meg, és
olyan munkákkal foglalkozik majd, amelyeknek köze van Afrikához, a
pszichológiához, hozzám és olyan dolgokhoz, amelyek fontosak az afrikai
közösség számára. Az első kiállítás az afrikai vadvilág kizsákmányolásáról fog
szólni, az 1900-as évektől. A tárlaton az én képeimet lehet megnézni, de valódi,
a korszakból származó tárgyak is lesznek, a munkáim művészi látásmódot adnak
ezekhez a dokumentumokhoz. Afrikában sokan nem jutnak el a múzeumokba, ezért
fontosnak tartottam, hogy olyan alkotást hozzak létre, ami mindenkihez szól.