A Belvárost a Városligettel összekötő, az 1896-os millenniumra kiépült Andrássy út az ország legfontosabb reprezentatív sugárútja, a budapesti Champs-Élysées-ként is emlegetik, ráadásul az egész környék az UNESCO világörökségének része. Ennek megfelelően a 19. századi magyar arisztokrácia és nagytőkés réteg megannyi jelentős családja építtetett itt elegáns bérpalotát és villát, amelyek közül nem egy mostanra kritikus állapotba került – ezek megmentése hatalmas szakmai tudást és anyagi befektetést igényel.
Az Andrássy út 3. és 52. szám alatti palotákat biztos sokan ismerik, ha nem is onnan, hogy a Saxlehner és Haggenmacher családok építették (róluk majd még mesélünk, ha már felemelegettük a nevüket), de onnan, hogy míg az előbbiben a Postamúzeum működött évtizedekig, az utóbbi a Szabó Ervin fiókkönyvtárának adott otthont, és pár évig az éjszakai élet is pezsgett benne, a Hello Baby Barnak köszönhetően.
Belépve a leendő Andrássy 52. kapuján a most még építési területre, nehéz elképzelni hogy itt, ahol mi most tócsák és földkupacok között egyensúlyozunk az esőben, egy-két éven belül süppedős szőnyeg és lágy fények várják az elegáns vendégeket a fedett udvaros lobbyban.
Vagyis számunkra nehézkes csak elképzelni ezt a jövőt, mert a felújítást tervező Archikon építésziroda és az este'r partners belsőépítész stúdió a múltban már sokszor – akár közösen vagy külön-külön – de számos ehhez hasonló projekten dolgozott már. Az Archikon építésziroda nevéhez a közelmúlt olyan, számos díjjal jutalmazott, szakmailag is elismert, és laikusok körében is népszerű projekt és felújítás kapcsolódik, mint az Andrássy úti Hotel Moments, a belvárosi Párisi udvar és a Budai Vigadó teljes megújítása, a Palatinus Strand, és a Pesterzsébeti Jódos-Sós Gyógyfürdő renoválása és bővítése, vagy a Vizafogó tagóvoda átalakítása. Az este'r partners nevéhez kötődik a Hotel Moments Budapest mellett a La Fabbrica, a Good Spirit Bar és a Bárkert Bistro kifinomult belső dizájnjának a megálmodása is és a Zwack Unicum Ház füvesbárja.
Az A52, a volt Haggenmacher-palota
Az Andrássy út 52. alatt álló neoreneszánsz stílusú, úgynevezett Haggenmacher-palota a 19. század végén, 1884-1886 között épült, szinte egy időben a teljes Sugárút kiépülésével, tervezője az a Schmahl Henrik, aki a Párisi Udvart és az Uránia épületét is jegyzi. Az építtető a svájci származású, de Magyarországon letelepedett és fényes karriert befutott malomtulajdonos és sörgyáros Haggenmacher Henrik volt. Lányának Dreher Jenővel kötött házasságával az akkori hazai két legnagyobb sörösmágnás család olvadt össze – előttük tiszteleg majd a leendő hotel több dizájneleme is – például a lobbyban gipsz lovas szobor várja az érkezőket, ami a Dreher Sörgyár címkéivel lesz bevonva.
Már itt felmerült a kérdés, hogy egy jó belsőépítész hogyan nyúl az épület múltjához – hogyan alakítja ki azt a vezető szálat, amely amellett, hogy látványos, megőrzi a hely identitását, kapcsolódik a múltjához és közben a szállóvendég számára is izgalmasan hat.
A védett műemléki épületben a felújítás után egy 120 szobás, háromcsillagos szálloda nyílik meg. De mi minden alakul át egy eredetileg a felső- és középosztály 19. századi lakásigényeire tervezett bérpalotában? A széles és reprezentatív kapu mögött húzódó belső udvar, ahova eredetileg lovas kocsikkal hajtottak be vagy épp lovak állomásoztak, üvegtetővel fedett átriumos lobby és reggeliztető lesz. A korszakra oly jellemző körgangos megoldás is megmarad az eredeti burkolatával, és mivel ez a szálloda az Oktogon közelében található, nem szoros értelemben véve az előkelő negyedben, a dizájn a szigorú díszítettség ellenére is sportos és laza maradhatott.
A belső terek korszakra jellemző elképesztő belmagasságai is érezhetőek maradnak – nagy kihívás volt ezeket úgy érzékeltetni, hogy a különböző alapterületű szobákban nehogy gyomasztóan hassanak – piros-szürke, zöld-szürke, kék-szürke geometrikus mintákkal tagolt térrel jól sikerült elosztani az arányokat.
Az épületben szerencsés módon megmaradtak olyan eredeti részletek is, mint a csodás korabeli kandallók és tölgyfa falburkolatok – ezek a termek a restaurálást követően tárgyalók és közösségi helyszínek lesznek.
Egy ilyen volumenű beruházás során az építész felel a megrendelő, a műemlékesek és a világörökség felé is, míg a belsőépítész főként a leendő használók szempontjait tartja szem előtt – de így is rengeteg igényre és elvárásra kell közös nevezőt találni. Mivel a szállodaipar nagyon konzervatív, rengeteg kötelező elem van, amely behatárolja a mozgásteret – meséli Radnóczy Eszter. A berendezés tervezésekor gondolni kell a széf, a minibár elhelyezésére, a TV-re a falon, akkor is, ha ma már rengetegen nem is használják ezeket. Az egész koncepciót már a felújítás megkezdése előtt tudni kell, mert befolyásolja az építés menetét – nagyjából három év, amíg az első ötlettől a megnyitásig eljut a folyamat, ebből az első év intenzív tervezés és a maradék kettőben zajlik a kivitelezés, ami alatt is még rengeteg módosítás születhet, hiszen egy régi, műemléki épületnél mindig előkerülhet egy-két meglepetés.
Nagy Csaba mesélt a feladatok megoszlásáról is a közös munka során – tervezés során az alaprajzon részletesen jelölik az építészek, hogy mi az, aminek meg kell maradnia és megtartandó érték – ezeknek a felújításával ők foglalkoznak, míg ami új építésű eleme a komplexumnak, ott dolgozik a belsőépítész. A munkát meg tudja nehezíteni a megfelelő szakemberek hiánya, legyen szó statikusról, aki kellőképpen ért az ilyen idős épületekhez és a szerkezetekhez, vagy egy olyan mérnök hiánya, aki egészben átlátja az építés és építkezés menetét. Hiszen például olyan részleteket észben kell tartani a renoválás során, hogy a több évtizedes tölgyfa teljesen máshogy viselkedik festés során, mint a friss elemek, így a megadott színkódok vagy legpontosabb tervek sem képesek lefedni az elképezést – ezért végig jelen kell lenni a terepen.
Egész abszurd élmény, ahogy befordulunk az építkezésről a mintaszobába, ahol csend és és visszafogott luxus fogad. Ez kvázi a szálloda első elkészülő szobája, ahol amellett, hogy a tervezők kipróbálják és megnézik, elképzeléseik hogyan működnek a valóságban, a megrendelő és az üzemeltető, valamint nem egyszer civilek is tesztelhetik a szállodát. Egy véleményezés során akár 50-60 ember megnézi a mintaszobát, főként üzemeltetés, használat szempontjából, de nem egyszer előfordul, hogy itt is alszanak, vagy épp fürdenek egy-egy alkalommal.
Az A3, az egykori Saxlehner-palota
Az Andrássy út elején álló, Czigler Győző tervezte (1884–1886) egykori Saxlehner-palota még az elsőként megnézett épületen is túltesz eleganciájában és díszítettségében. Az építtető Saxlehner András volt, aki a sasadi Hunyadi-féle keserűvíz forgalmazójaként tett szert busás vagyonra – a gyógyvíz már a század elején világhírű lett, külföldre is tetemes mennyiséget exportáltak belőle.
Bérpalotáján a korszak legkiemelkedőbb mesteremberei dolgoztak, Thék Endre asztalosüzeme mellett az üvegablakok Róth Miksa, a lakatosmunkák Jungfer Gyula műhelyéből kerültek ki, a díszítő freskók pedig eredetileg Lotz Károly és tanítványai munkája voltak. Az épület legexkluzívabb részlete az első emeleti 10 szobás lakás volt, amely Saxlehner feleségének, Pelikán Emília operaénekesnőnek a lakosztálya volt. A mennyezetet a művésznő kedvenc zeneszerzői – Mozart, Beethoven, Bach, Haydn – ábrázoló stukkók díszítik.
Sokáig a Postamúzeum működött az elegáns termekben, kiürítése után az első tervek alapján még lakásokat terveztek ide, de végül a szálloda mellett döntöttek. Mivel az épület maga nagyon díszes a belső tereivel, a szobák kontrasztként visszafogottak lesznek, és minőségükkel igazodnak az épület luxus színvonalához.
Bár egy felújításon már átesett az épület, de ennek a minősége inkább kétes volt és helyenként több kárt okoztak, mint jót, amit most kell helyre tenni. Többek között a tetőtér beépítést is el kellett bontani, annyira gyatra minőségű volt, és a látható freskók sem eredetiek, hanem visszafestések.
A felújítást segítik ilyen esetben a megmaradt eredeti felvételek és az analógiák és persze a sokéves tapasztalat. Reméljük ez a két hotel is majd olyan magas minőséget képvisel, nemcsak a szállóvendégek felé, de a műemléki felújítások terén is, mint a közeli, szintén Andrássy úti Hotel Moments, amelyet számos hazai és nemzetközi díjjal is kitüntettek.
Generáltervező: Archikon építész iroda
Belsőépítészet: este’r partners
Bonyolító: CD Hungary Kft.
Üzemeltető: Continental Group Kft.
Kivitelező: Market Zrt.