Douglas Kirkland világhírű amerikai fotográfus élete során hatszáznál is több hírességről készített fényképet. Mick Jaggertől Arnold Schwarzeneggeren át Andy Warholig rengeteg sztárportré kötődik a nevéhez, Marilyn Monroe-ról és Coco Chanelről készült portrésorozatát kiállításon most először láthatja magyar közönség.
Június 19-én különös érzés volt újra sajtótájékoztatón részt venni, hosszú hónapok után ez volt az első képzőművészeti kulturális esemény a városban. A kiállítás olasz kurátora, Marta Cannoni sajnos nem tudott ideutazni a járványhelyzet miatt, tárlatvezetését Skype-on, egy óriási képernyőre kivetítve lehetett nyomon követni szinkrontolmács közreműködésével.
Douglas Kirkland élete
Az 1934. augusztus 16-án Torontóban született Kirkland a riportfotó aranykorában kezdett el dolgozni a Look magazinnál, majd az 1960-as és ’70-es években a Life-nál. Emellett fotózott a The Sunday Times Magazine, a The New York Times Magazine, vagy a Town & Country Magazine lapoknak is. Douglas Kirkland a ’60-as évektől kezdve több mint kétezer megbízásnak tett eleget, Marilyn Monroe-tól Angelina Jolie-ig hatszáznál is több hírességről készített fényképet. Olyan filmek forgatásán működött közre, mint A muzsika hangja (1964), a 2001: Űrodüsszeia (1968), a Butch Cassidy és a Sundance kölyök (1969), a Távol Afrikától (1985), a Titanic (1997), a Moulin Rouge (2000), az Ausztrália (2007), vagy A nagy Gatsby (2011).
Marta Cannoni több érdekességet is elárult a kiállításon látható képek keletkezéséről, például hogy Kirkland 1961-ben szokatlanul fiatalon, mindössze 26 évesen kapta meg a megbízást a Look magazintól a Marilyn Monroe-címlapsztorihoz, amit annak köszönhetett, hogy korábban sikerült lencsevégre kapnia a kvázi megközelíthetetlen Elizabeth Taylort.
Kirkland rendkívül ideges volt a fotózáskor, amiről Monroe késett is 2 órát. Látva a fiatal fotós leplezetlen zavarát és idegességét, a színésznő meghatódott, és több instrukcióval is ellátta őt, például ő választotta ki a hófehér ágyneműt képek legfontosabb részleteit, a háttérben szóló Frank Sinatra-dalokat, és pezsgőzést is javasolt; a tárlaton egyébként werkfotók is ki vannak állítva ezekről a kulisszatitkokról. Kirkland későbbi munkái során is őszintén és kendőzetlenül tárta fel a sztárokkal kapcsolatos érzéseit, akik ezt értékelték is.
Míg az Egy este Marilyn Monroe-val képei főleg a szexszimbólum bájairól szólnak, a Coco Chanel – Mítosz és Elegancia jóval összetettebb képet nyújt a tervező karakteréről. 1962-ben Kirkland három hetet töltött a világhírű divattervezővel, aki ekkor 79 éves volt, reggeltől estig dohányzott, több fotón is szájából kilógó cigivel illesztgeti a ruhákat a modellekre. Nem volt hajlandó megszólalni angolul, s mivel a fotós nem beszélt franciául, érdekesen alakult a közös munka. Kirkland elvileg csak a ruhák fotózására szerződött, de miután megmutatott neki pár titokban elkészített fényképet, Chanel egy fejbiccentéssel jelezte, hogy részéről oké a dolog. A fotós ezt biztatásnak vette, és reggeltől estig követte a stílusikont.
Douglas Kirkland ma is aktívan dolgozik, 2012-ben az Academy of Motion Picture Arts and Sciences bízta meg, hogy készítse el az Oscar-díjra jelölt legjobb színésznek és színésznőnek, továbbá a legjobb férfi és női mellékszereplőnek a portréit.
A Mai Manóban megrendezett vándorkiállítás mindössze két hétig lesz látható ingyen. Bonnból érkezett a fővárosba, Budapest utána Helsinkibe megy tovább.