1. Vigil (Apple TV+)
A brit sorozat még 2021-ben indult, tavaly decemberben ment le a második évada, most pedig mindkettő felkerült az Apple streamingoldalára, így már mi is nézhetjük. Őszintén szólva régen láttunk ennyire feszült és izgalmas, politikai-katonai paranoiathrillert, mint a Vigil. Az eddig elkészült két évad 6-6 része külön ügyeket és nyomozásokat kínál, mindössze az azt felderítő rendőrök jelentik az évadok közötti összekötő kapcsot, akik közül az egyik a többek között a Trónok harcában is látott Rose Leslie. Aki körömlerágós izgalmakra vágyik, semmiképpen ne hagyja ki!
2. Will Trent (Disney+)
Talán úgy jellemezhetnénk ezt a helyenként bizarr és groteszk humorú, átívelő szállal is bíró, de alapvetően heti ügyes krimisorozatot, hogy Monk találkozása Sherlock Holmesszal. Will Trent zseniális nyomozó páratlan megfigyelőképességgel, ugyanakkor nehéz természetű, időnként szókimondó és nyers modorú, és az is fontos tulajdonsága, hogy roppant elegáns. A lelke erősen terhelt sok-sok múltbeli esemény miatt, melyek közül az, hogy az apja sorozatgyilkos volt, csak az egyik. Jelenleg épp a második évad közepén jár a sorozat, ami a Disney-re is felkerült, úgyhogy mielőtt az ember belevág a második etapba, gyorsan ledarálhatja a még tavalyi első évadot. Vacsora mellé egy-egy rész tökéletes mulatság, de amolyan könnyű esti desszertként is jól funkcionál.
3. The New Look (Apple TV+)
A történelmi kémsorozat sztárparádé kíséretében dolgozza fel a divatvilág valaha volt legnagyobb botrányát, azt, hogy az isteni Coco Chanel hogyan kollaborált és kémkedett a náci Németország számára. Persze nemcsak erről mesél a sorozat, hanem arról is, hogy a háború és a megszállás nyomasztó árnyékában hogyan született meg a modern divat Párizsban. A szereposztás lehengerlően pazar: Coco Chanelt Juliette Binoche játssza, Christian Diort Ben Mendelsohn, a francia ellenállásban aktívan részt vevő testvérét, Catherine Diort Maisie Williams, de kiemelt szerep hárul John Malkovichra is, a kisebb szerepekben pedig olyan további remek színészeket láthatunk még, mint Emily Mortimer, Glenn Close és Claes Bang. A korrajznak is kitűnő sorozat annak is tetszeni fog, akinek semmi köze nincs a divatvilághoz, nem is érdekli, és abszolút megelégszik az egyszerű konfekcióval is.
4. Tracker (Disney+)
Ben H. Winters amerikai író mifelénk is ismert, pár könyvét nálunk is kiadták (Az utolsó nyomozó-trilógia és a Földalatti Légitársaság), ám ezúttal egy sorozatot készített, és még csak nem is a saját könyvei valamelyikéből, nem is saját ötletből, hanem egy másik író könyveiből. A Tracker főhőse, Colter Shaw lakókocsival járja Amerikát, és eltűnt embereket kutat fel, és első pillantásra egy született jó embernek tűnik, de hamar kiderül róla, hogy kizárólag a pénz érdekli, a nyomravezetői díj. Javára legyen mondva, hogy ezt sosem rejti véka alá. Ez az alapvetően érzéketlen és hideg ember profi abban, amit csinál, ezt részről részre megtapasztalhatjuk, ahogy azt is megtudjuk róla az átívelő szálból, hogy nem azért rossz fej, mert így született, hanem a mostoha körülményei tették azzá. Vagyis egy újabb szeretni való antihős született.
5. Constellation (Apple TV+)
Hátborzongató alaphelyzetből indul ki a sci-fi-pszichothriller. Egy űrállomáson békésen dolgoznak együtt orosz és amerikai asztronauták, amikor egy váratlan baleset következtében a vezető űrhajós meghal, a többieknek viszont sürgősen vissza kell térniük a Földre. Ám csak két adagban tudnak távozni, és hősnőnk (Noomi Rapace) lesz az, aki ott marad az állomáson, és csak később teszi meg a visszautat. Akárcsak a többiek, ő is szerencsésen földet ér, ám aztán apró jelek mégis azt mutatják, hogy valami megváltozott közben. Például egyes embereknek más a neve, mint amire emlékszik, kezdve a saját lányáéval. Vagy hogy az űrbe utazása előtt egy félrelépése miatt válságban volt a házassága, de ebből semmire sem emlékszik, miután visszatér. Talán ez az év egyik legnyugtalanítóbb sorozata, ami mégis kínál a végén egy sajátos megnyugvást.
6. Manhunt (Apple TV+)
Az amerikai történelem egyik legemblematikusabb figurája Abraham Lincoln, akit 1865 áprilisában meggyilkolt egy jómódú családból származó színész, John Wilkes Booth. A sorozat a merényletet, valamint a gyilkos utáni hajszát dolgozza fel, ám valójában egy rendkívül jól sikerült korrajz a polgárháború romjaiból épp talpra álló Amerikáról. Ahogy az már lenni szokott, a sorozat annyira hiteles(nek tűnik), hogy szinte mi is a fogunk között érezzük a fel-felszálló por csikorgását, mint ahogy a csizmánk talpán is érezzük a sarat, és helyenként még a bűz is az orrunkba száll, amikor egy-egy mocskos utcát pásztáz a kamera.
7. 3 Body Problem (Netflix)
Annak idején jogos kritika érte a Trónok harca készítőit, hogy miután elfogyott a könyves alapanyag, minőségileg megzuhant a sorozat. A Liu Cixin kínai sci-fi-szerző regénytrilógiáját adaptáló sorozat kapcsán ilyen gondok nem lesznek, mert ez egy befejezett, kerek mű, és így nem a tévés profiknak kell kitalálniuk, hogy hova vezet majd el ez a talányos történet. A sztori legalább annyira tudományos, mint fantasztikus, és a virtuális tér legalább olyan komoly szerepet játszik benne, mint az idegen lények közelgő inváziója, de ennél többet vétek lenne elárulni. Mert egy eredeti sztorit látunk, eredetien elmesélve, erős karakterekkel és váratlan húzásokkal, meg persze a látvány is lenyűgöző, de azt szinte észre sem vesszük, mert a történet, ami okos, felzaklató és mesteri, tényleg mindent visz.
8. Reina Roja (Amazon Prime Video)
A koreaiak mellett manapság a spanyolok is jeleskednek a sorozatok területén, ez az új krimi pedig tőlük érkezett. Az utóbbi évek egyik legnagyobb könyvsikere Spanyolországban a magyarul is olvasható Vörös királynő alapján készült, melynek két főszereplője egy kifacsart Sherlock–Watson páros. Előbbi egy szuperintelligens, törékeny és egy családi tragédia miatt öngyilkos hajlamokkal bíró, depressziós fiatal nő, utóbbi pedig egy nagydarab és nagyon nyers zsaru, aki amellett, hogy nagyszájú macsó, még meleg is. Furcsa párosuk pedig egy minden hájjal megkent sorozatgyilkos után nyomoz, és a legjobb az egészben az, hogy senki és semmi, még maga a gyilkos sem teljesen az, akinek látszik. Nagyon szórakoztató darab, a spanyolokra jellemző, szerethetően harsány ízzel.
9. Parasyte: The Grey (Netflix)
Ha már Koreát említettük, akkor jöjjön egy remek dél-koreai sorozat, ami egy japán manga alapján készült. A magyar címén Paraziták: A szürkeség című sorozat készítője az eddig elsőrangú mozis horrorokat rendező Jon Szangho, aki a Vonat Busanba című zombis filmmel tette le vérmocskos névjegyét elénk. Ezúttal viszont egy testrablós idegenlény-invázió sztoriját tárja elénk, és most sem fogja vissza magát. A részek veszettül pörögnek, a látvány letaglózó, és bár a Paraziták nem az értelmiségnek készült elsősorban, mégis első osztályú szórakozás lehet a számukra is, feltéve, hogy szeretik a sci-fi-horrort. Főhősünk egyébként egy fiatal lány, akit bár megszállt egy lény, mégsem válik belőle gazdatest, mert valami hiba történik. Így a parazita és az ember kénytelenek megtanulni együtt élni (lásd: Venom) ugyanabban a testben, csakhogy a sem ember, sem lény állapot miatt mindenki le akarja őt/őket vadászni.
10. Ripley (Netflix)
Az amerikai sorozat mind a 8 része fekete-fehér, ami merőben szokatlan, de mivel egy mívesen elkészített noir krimiről van szó, érthető, és sokat hozzá is ad a hangulathoz. Patricia Highsmith Ripley-regényeit dolgozza fel a sorozat, melynek első évada jól ismert sztori, 1999-ben emlékezetes mozifilm készült belőle A tehetséges Mr. Ripley címmel, a főszerepben Matt Damonnal, Jude Law-val, Gwyneth Paltrow-val, Cate Blanchett-tel és Philip Seymour Hoffmannal. Ez a verzió ütősebb, mert egyfelől a hossza miatt jobban ki tudja bontani a karaktereket és a sztorit, a megvalósítás pedig artisztikusabb, és úgy általában sokkal jobban visszaadja Highsmith világát. Őszintén reméljük, hogy lesz annyira nézett a nyitóévad, hogy aztán a teljes Ripley-könyvsorozat filmsorozattá váljon.
(Borítókép: 3 Body Problem - Netflix)