Fibinger utazóügynök, aki egy vidéki művház közönségének (nekünk) tart termékbemutatót. Párjával, Ilikével közösen fejlesztették ki az ősi magyar (!) méregtelenítő italt, az Emese Akapulkó Diabetikus Gyógyírót, mely csikóbőrben és PVC-ben is hazavihető. Ilike nem lép színpadra, hiányával „szerepel”: az előadás Fibinger egyszemélyes show-ja, amit a magyarság étkezéséről és a magyar gyomor sajátosságairól szóló prezentációjával szeretne még élvezetesebbé tenni, miközben saját életének tragikomikus monodrámáját tárja a nagyérdemű elé.
A projektor bedöglik, Ilike nem siet segítségére a színfalak mögül: mint azt Fibinger részletezi, vagy a művház büféjében falta magát halálra a krémesekkel, vagy a mosdóban szabadul meg az elfogyasztott ételtől. Hamar kiderül, hogy Ilike és Fibinger is kényszerevők, csak míg Ilike bulimiával tartja kordában testméreteit, a terjedelmes Fibinger nem tesz ellene semmit. „Ecce szumó”– viccelődik a bemutatkozáskor. „Hányni jár belé a lélek” – mondja röhörészve Ilikéről. Nem éppen abban a hangnemben, ahogy élete párjáról szól az ember.
Az elején megijedtünk kissé, mikor körvonalazódott, hogy a darab abból áll, hogy Mészáros Máté egy pulpituson ül és beszél, de másfél óráig le se tudtuk venni róla a szemünket. Precízen, tévesztés nélkül ontja magából Parti Nagy Lajos összetett szóvirágait, miszerint a „szív lucskos koleszterinszivattyú”, „az emberi test bélsármanufaktúra”, „a kulináris héjanász az emberiség megrontója”, emésztésről és elhízásról szőtt fantáziai klasszikus magyar verssorokkal elegyednek („hol zsírsejt van, ott zsírsejt van”).
A pöffeszkedő, zsíros, „magyarembörös” kivagyiság alól azonban a humor ellenére is kilóg a kétségbeesés: egy egykor örömteli, de mára megromlott párkapcsolat és egy tragikus sorsú férfi története sejlik fel a néző előtt. „Csak túlsúlyban vagyok jó” – vallja be Fibinger, aki nagyon érzékletesen kifejti, milyen az, amikor az emberben szétárad az „essz-düh” és eluralja a vágy, ami az öröm elraktározására irányul. Más módja a boldogságra nem létezik.
Az evészavarral kapcsolatos mély, pszichológiai jelentések és a személyes tragikomikum mellett társadalmi látleletet is felmutat a darab. Egyrészt a „magyarság beltartalma”, az identitásképző magyar étkezési kultúra kap egy gyomrost, másrészt az egészség- és karcsúságfétis. Egyik szélsőség sem jó másra, minthogy a talajvesztett embernek kapaszkodót nyújtson. „Késsel-villával ássa sírját az emberiség”, mondja Fibinger, akinek termékbemutatóját – bár a végzet mondandója csúcspontján a pulpitusba ragadva utoléri – mindenkinek csak ajánlani tudjuk.Parti Nagy Lajos: Az étkezés ártalmasságáról
Előadja: Mészáros Máté
Rendező: Znamenák István
Helyszín: Jurányi Ház
Az Orlai Produkciós Iroda és a Füge közös produkciója
Web