Még az évadzárások előtt érdemes kihasználni a színházi időszakot, és megnézni az áprilisi bemutatókat. Annál is inkább, mert bőven akad köztük izgalmasnak ígérkező: ilyen a Trafó dokumentumszínházi előadása, amely a mindannyiunk számára ismert jelenségről, a figyelmünk árucikké válásáról szól, vagy az ÖrkényKöz közösségi színházi előadása, amelyben hétköznapi emberek foglalkoznak az alkoholfogyasztás különböző aspektusaival. Több premiert láthatunk a Katonában is, és a Szkéné is készült áprilisra!
1. Kelemen Kristóf: Figyelem megzavarására alkalmas
Nem fogod elhinni, hogy mi történik a Trafó színpadán!
– ezzel a clickbait címmel vezeti fel a Trafó a legújabb bemutatóját. A Kelemen Kristóf rendezte dokumentumszínházi előadás azt a jelenséget mutatja meg, ahogy az internet kiveszi a kezünkből az irányítást, és különböző módszerekkel az online térhez láncol minket. Ebben a térben a figyelmünk is árucikké válik, kozmetikai reklámok vagy akár politikai kampányok célkeresztjében.
Kelemen Kristóf neve bizonyára nem ismeretlen a Trafó rendszeres nézői számára, de többször dolgozott dramaturgként a Radnóti előadásaiban, rendezett az Örkényben. A Figyelem megzavarására alkalmas c. előadásra már csak a témája miatt is nagyon kíváncsiak vagyunk!
2. Somorjai Réka: BOJZ
A SzínMűHely Produkció és a Szkéné Színház is ősbemutatóval készült áprilisra: Somorjai Réka BOJZ című előadását nézhetjük meg Dohy Balázs rendezésében, amely olyan gyerekekről szól, akik alkalmazkodnak, túlélnek, és a legfontosabb: mindig boldogok akarnak lenni. A szerző úgy beszél olyan fontos témákról, mint a gyermekelhanyagolás, bántalmazás, hogy közben nem volt célja traumatörténetet írni.
Az előadásban fellép Berta Csongor vajdasági hiphopper és színész, művésznevén Bongor, aki az utóbbi évek egyik legizgalmasabb alkotója a hazai hiphopzenei közegben. A szereplők között láthatjuk még Szalontay Tündét, Hajduk Károlyt, Urbán Richárdot és Erdős Lilit.
3. Dömötör András – Laboda Kornél – Benedek Albert: Mefisztóland
2015/16-ban a berlini Maxim Gorki Theater felkérésére írtuk ezt a darabot. Szeretem úgy látni, mint egy bizarr atlaszt, csodakamrát, szörnygyűjteményt: alaposan feltérképeztük, milyen szintjei és mélységei vannak a megalkuvásnak, milyen változatos formákat öltve tud meghajolni az emberi gerinc
– írják a Mefisztóland alkotói. A Katona új bemutatójában az Európa-szerte növekvő populizmus és nacionalizmus hatását követhetjük végig, Klaus Mann Mefisztójának elemeiből kiindulva, egy sötét és szabadszájú komédia során. Az eredetitől elrugaszkodott változatban egy – épp a Mefisztót próbáló – társulat tagjainak keserves megpróbáltatásai tárulnak a nézők elé, új történetszálakkal és karakterekkel, a Katona színészeire igazítva.
4. Horváth Péter: Jóccakát
El tudjuk-e viselni jelenünk részeként a tűnni nem akaró múltat? Ezt a kérdést feszegeti a Katona Kamra Jóccakát c. előadása, amelyet Horváth Péter 2022-ben megjelent könyvéből elsőként Ascher Tamás rendezett színpadra.
Az alapvetően szívfájdító, szomorú emlékektől és hiánytól terhelt családi történetet a rádióból csordogáló, vidámságra szánt operettdallamok teszik még fájóbbá – és viccesebbé.
5. ÖrkényKÖZtér: 1,5 ezrelék
Az Örkény Színházban működő ÖrkényKÖZ munkáját mindig kíváncsian követjük, hiszen számos izgalmas színház-pedagógiai kísérőprogrammal, szabadiskolával csatlakoznak a kőszínház munkájához, műsorához. Áprilisban egy közösségi színházi előadásra hívnak bennünket, amelynek fő kérdései:
Milyen szerepet játszik az életünkben az alkohol? Miért iszunk? Mikor iszunk? Mit fed el és mit hoz a felszínre az alkohol? Miként tabusítjuk ezt a témát a magyar társadalomban?
Professzionális színészek helyett hétköznapi emberek állnak a színpadon, a személyes történeteiket osztják meg. Így vizsgáljuk velük közösen az alkoholfogyasztás különböző aspektusait és dilemmáit, nyomába eredünk azoknak a hiányoknak, amelyek mögötte húzódnak.
(Borítókép: Dömölky Dániel)