Aki szeret színházba járni, főleg az, aki kedveli a nem mindennapi előadásokat, már biztos találkozott olyan darabbal, mely a nézők aktív részvételére épít. A Katona József Színházban az utóbbi időben számos ilyen különleges színdarabbal találkozhatunk, azonban felejtsük el a szerepléssel járó, sokszor nem túl komfortos pillanatokat, ezeken az előadásokon inkább a kulisszák mögé nézhetünk, vagy testközelből figyelhetjük a színészi játékot. A most bemutatott Extázis például úgy indul, hogy egyenesen bemehetünk a díszletek közé, de a Pekingi ősz is tartogat meglepetéseket, itt a színészek „körbejátsszák” a nézőteret, így mindenki egy kicsit más perspektívából nézheti a darabot. Ha pedig teljesen be akarunk lesni a kulisszák mögé, és meg akarjuk ismerni a színház működését, akkor a Hosszúlépéssel és a Katona színészeivel épületbejáró sétára is indulhatunk!
A Katona József Színházban az utóbbi időben egyre több olyan darabot láthatunk, ahol egyfajta formai kísérletként az a cél, hogy a nézők – csak amennyire kényelmes, érdekes és komfortzónán belüli számukra – a lehető legközelebb érezhessék magukhoz a színházat.
![Káli holtak (Fotó: Dömölky Dániel - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5401/54012/540123/54012351_e0da75af9dfb4bdafe014ac019824e2c_wm.jpg)
Amikor úgy indul az előadás, hogy felmehetünk a színpadra
Tarnóczi Jakab és Varga Zsófia darabját, az Extázist a napokban mutatta be a színház, mely már-már „realityként” ad látleletet az Y és a Z generáció budapesti mindennapjairól. A darab első fél órájában bárki felmehet a színpadra, és bejárhatja a díszletet, testközelből veheti szemügyre a „lakás” különböző helyiségeiben zajló eseményeket.
![Extázis (Fotó: Horváth Judit - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539815/53981575_e6ce9761fb3cdf0f4ee21b72a28b09cf_wm.jpg)
Belekóstolhatunk Pálos Hanna főztjébe, meghallgathatjuk, milyen zenével üti el az időt a nonstop kisboltban dolgozó Mentes Júlia, belehallgathatunk Béres Bence és Dankó István terápiás ülésébe, vagy akár részt vehetünk a szereplők közös koreográfiájában – tornájában –, táncában is. Az alkotók ezzel az új formai kísérlettel egyfajta „reality”-élményt kívántak nyújtani, ahol egyszerre lehetünk jelen egy színdarab megszületésénél és a budapesti hétköznapokban.
![Extázis (Fotó: Horváth Judit - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539816/53981605_df034fc58e256ba6287552a2a944fdf9_wm.jpg)
![Extázis (Fotó: Horváth Judit - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539816/53981611_3eefa01f39b9cd6d113fb1ed2bc8816c_wm.jpg)
„Az Extázis című előadás felfedezésre szólítja a nézőt. Egy konstruált miniuniverzumba invitál; egy színpadra sűrített, alternatív Budapest-labirintusban. A több szálon és több idősíkon futó multimédia-esemény egy csapat fiatal mindennapjait követi végig, akik arra az egyszerű kérdésre keresik a választ: hogyan lehetne jól vagy legalább jobban lenni. A zene, a tánc, a színház és a film formanyelvét használva áll össze az Extázis sajátos világa. Ebben a világban elmerülve minden néző a saját narratíváját rakhatja össze dialógusokból és képekből.”
![Extázis (Fotó: Horváth Judit - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539816/53981615_b5b49da298dfee7172cdb1229d3c9c71_wm.jpg)
„Átkötő partik” a szünetben és „körbejátszott” nézőtér
Az Extázis ötlete nem új keletű, a Kamrában látható és szintén Tarnóczi Jakab által jegyzett Magányos emberek c. előadásban is a színpadon, vagyis a díszletlakáson át lehet eljutni a nézőtérre, a szünetekben pedig a szokásos ácsorgás helyett részt vehettünk az „átkötő partikban” is.
![Magányos emberek (Fotó: Horváth Judit - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5401/54012/540125/54012519_0b04d5e097c74417983d27dc8a0529ff_wm.jpg)
„A kísérlet tárgya egy magyar család, illetve négy, önálló életét éppen elkezdő fiatalember néhány nyár végi, feszültségekkel teli napjának érzékletes bemutatása. A történet alapvetően hat ember összezártságából eredő konfliktusainak stációit járja végig.”
Az Extázis mellett szintén nemrég volt a Pekingi ősz bemutatója (utóbbi a Kamrában), melyben a Káli holtakhoz és az Isten, haza, családhoz hasonlóan az egész teret bejárják a szereplők, azaz szó szerint „körbejátsszák” a nézőteret. Az biztos, hogy egészen különleges élmény így nézni az előadást, hiszen ülőhelytől függően mindenki egy kicsit más perspektívából láthatja a darabot. Boris Vian és Laboda Kornél szürreális történetéhez pedig nagyon jól passzol ez a forma.
![Káli holtak (Fotó: Dömölky Dániel - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5401/54012/540125/54012529_e2ca71acf8a71375e2e1c780bcd150a6_wm.jpg)
![Pekingi ősz (Fotó: Dömölky Dániel - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539817/53981719_72c965f1671888746e2272ab1cba75ba_wm.jpg)
„Minden figura kicsit paródiája önmagának, a helyzetek túlhevített variánsai valóságbeli rokonaiknak. Nagyít, túloz, forráz, fagyaszt, megráz, gyúr és dagaszt. Semmit ne vegyenek túl komolyan abból, amit majd látni fognak. Majd mi komolyan vesszük.”
![Pekingi ősz (Fotó: Dömölky Dániel - Katona József Színház)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539817/53981723_4af8edcb0ff0bf7b0df719d69f30b718_wm.jpg)
Felszabadító élmények, avagy semmi sem kötelező
Hozzánk hasonlóan sokan tartanak az interaktív előadásoktól, és a Katona is megerősítette, hogy az évek során kiderült, a nézők közül valóban kevesen lelkesednek ezért a műfajért. Legtöbben zavarba jövünk, ha hirtelen meg kell szólalni, vagy kapcsolatot kell teremteni a színészekkel.
Az említett előadások során azonban búcsút inthetünk az interaktív színházhoz kötött kellemetlen asszociációinknak, mindegyik darab úgy teremti meg az intimitást, hogy senkinek sem kell elhagynia a tényleges komfortzónáját, hiszen minden interakció csupán egy felkínált lehetőség. Semmi nem kötelező. Az alkotók reményei szerint ez pedig felszabadító, új élményekhez vezethet!
Épületbejárás a Katona színészeivel
Ha pedig az előadásokon kívül is szeretnénk belesni a kulisszák mögé, akkor érdemes a Hosszúlépés csapatával felfedező körútra indulni az épületbejáró séták alkalmával, ahol a Katona színművészei, Dankó István, Kiss Eszter és Pelsőczy Réka személyes élményeiken keresztül mesélik el, miként zajlanak az esti előadások előkészületei.
![(Fotó: Hosszúlépés)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539817/53981777_fc0ee7994d342baa046c3bcd92728891_wm.png)
A Katona kulisszái mögé pillantva mindent láthatunk, amit eltakarnak a színpadi díszletek. Elmerülhetünk az öltözők, a színészbüfé és a súgólyuk világában, megismerhetjük, milyen az idegesítő néző, és felfedezhetjük az egykori protokollszobát is, ahol Aczél elvtárs egy bárpult és puha kanapék társaságában fogadta az elé járuló művészeket.
![(Fotó: Hosszúlépés)](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5398/53981/539817/53981779_9bdb3c317cb95cae20b01d9d0a33eb53_wm.png)
Ha tehát a hagyományos színházi előadások mellett szeretnénk új élményeket szerezni, akkor mindenképp váltsunk jegyet a legújabb decemberi bemutatókra, az Extázisra és a Pekingi őszre, vagy induljunk felfedezőútra a Hosszúlépés sétájával!
(Borítókép: Katona József Színház, az idézetek az előadások leírásaiból származnak)