Jóllehet Budapest tökéletes lehetőségeket nyújt arra, hogy megkedveljük a futást, valljuk be, sokkal könnyebb és szerethetőbb elfoglaltság az átmeneti évszakokban elindulni, mint a szürke téli reggeleken vagy a nyári forróságban nekilódulni. A beach bodyról ugyan már lemaradtunk, de a szilveszteri buli Balboái még lehetünk. Ami azonban még ennél is fontosabb: a futás egészséges, és a városban suhanva egészen más színben tűnnek fel az ismerős helyek. Budapesten élő futók útvonaltippjeit ajánljuk, a könnyebbektől a nehezebbekig, a rövidebbektől a hosszabbakig, azoknak, akik fejlődni szeretnének ebben a mozgásformában.

Városi futók túlélőszettje

Ha hosszabb távokra indulunk, nagyon fontos, hogy megfelelő futócipőnk legyen. Ennek beszerzésében szakszerű segítséget kaphatunk például a Spuri Futóboltban vagy a Nyúlcipőboltban is, ahol időpontegyeztetés után ingyenes lábvizsgálatot követően választhatjuk ki a megfelelő lábbelit. Az útvonalak követéséhez nagyon jól jön egy okosóra vagy egy olyan tok, amelynek segítségével telefonunkról is könnyen követhetjük, hogy merre járunk.

Nagyon fontos a fokozatosság. Ne terheljük a testünket fölöslegesen, először elégedjünk meg inkább a rövidebb távokkal és nyugodtan sétáljunk bele a tervezett útvonalba. Edzés után mindig nyújtsunk, ha hosszabb távokat futunk, akkor a rendszeres hengerelésről se feledkezzünk el.

Az általunk megkérdezett futók véleménye szerint városi sportolásnál is a megfelelő hidratáltság a legfontosabb, ehhez itt találjuk az ivókutak listáját. Komolyabb távokra célszerű magnéziumot, sótablettát és izotóniás italt is magunkkal vinni, és hasznos, ha van nálunk némi aprópénz is arra az esetre, ha a vendéglátóhelyek nyilvános mosdóját kellene használnunk.

Kezdőknek

Ha kinőttünk a szerencsére egyre több kerületben megtalálható, ízületbarát rekortánpályákból (például Margitsziget, Városliget, Bikás park, Orczy-park), és valami komolyabbra vágyunk, akkor számtalan kis szintemelkedésű, 3-5 kilométer hosszú futóút áll rendelkezésünkre a városban.

Kolonics György sétány

A bő 5 kilométeres, apró kavicsos úton végig a Duna-parton futhatunk. Az útvonalat egyszerűen, HÉV-vel vagy buszokkal tudjuk megközelíteni, de nagyon kellemes testmozgás, ha inkább kibiciklizünk Csepelre. Futás közben több éttermet, pihenőhelyet találhatunk, de edzőpark és vízi sportolási lehetőség is lezárhatja sportos kiruccanásunkat, miközben vadregényes, erdősebb részek mellett is elhaladunk. A Római-part kis testvére szeretettel várja a futókat.

Nehézségi fokozat:  1/5

A Hárs-hegyen

Egyedi jelzésfestéssel ellátott, egyirányú, csekély szintkülönbséget és szép kilátást nyújtó, 3,1 kilométeres körösvényt találunk itt, amely a Kaán Károly-kilátóhoz vezető sárga túraútvonallal együtt indul.

Nehézségi fokozat:  2/5

A Szilas-patak-parton

A városi léttel szemben a vidéki lassulás és a természetközeliség érzését adja a Szilas-patak-parti futás. A pici ér mellett 4 kilométeres, csodaszép és jól kiépített utat találunk, ahol ugyan néha a bicikliút mentén kell futnunk, de a két sport jól elfér egymás mellett, a hely rendkívül tágas, az útvonal pedig meghosszabbítható a Naplás-tóig is. A helyszín gyakorlatilag egyenes, alig van szintkülönbség. A Mátyásföld és Cinkota közötti terület a mocsárvilág utolsó városi mentsvára, így futás közben védett madarakkal, teknősökkel és buja zöld növényzettel találkozhatunk, a bringáspihenőknél pedig egyszerűen felfrissíthetjük magunkat.

Haladóknak

A Népszigeten

Titkos kedvencünk Budapest egyik utolsó vadregényes, zöld bástyája, a Népsziget. A Gyöngyösi utca vagy az újpesti P+R parkoló felől könnyedén megközelíthető területen a két említett végpont között közel hét kilométert futhatunk. Akkor járunk a legjobban, ha a sziget külső, Óbuda felé néző oldalán suhanunk, mert akkor szinte végig nagyon szép kilátásunk van a folyóra. A helyen azért vigyázni kell, eléggé zegzugos és néhol elhagyatott, így inkább napközben fussunk itt, és estefelé a szúnyogok ellen is védekezni kell.

Nehézségi fokozat:  2/5

A Kamaraerdőben

Ha egy kicsit jobban bejárattuk magunkat és nagyobb kihívásokra vágyunk, próbáljunk meg 5-10 kilométer körüli távokat futni. Ha a természetben való létezés és a környezet megfigyelése tetszett meg, akkor kipróbálhatunk egy egyszerűbb terepfutó-útvonalat is, például a Kamaraerdőben. Itt viszonylag egyszerűen parkolhatunk az egykori Ifjúsági Park környékén, a tanösvényparkolónál, vagy villamos és séta kombinációjával is megközelíthetjük a területet.

Kis erdei úton kezdjük a futásunkat, majd egy sorompó után – a pihenni hívó rét látványától nem elcsábulva –, az erdészház előtt kicsit szélesebb úton haladunk. Fölfelé kaptatva az ösvényt egy kissé kimosta a víz, nézzünk a lábunk elé! Fölérve házakat pillantunk meg. Itt forduljunk jobbra, majd vagy fussunk le az erdőn át a kocsinkhoz, vagy adjunk egy pluszkilométert magunknak, és a házak melletti sorompónál balra fordulva kocogjunk el a Szoborparkig. Ha futásunkat a könnyebbik résszel indítanánk, akkor a kört fordítva, a Szoborparknál parkolva is megcsinálhatjuk.

Nehézségi fokozat:  3/5

A Római-parton

Szintén a haladóbb kategóriába tartozik a 12 kilométer hosszú, de gyakorlatilag szintemelkedés nélküli Római-part, ahol a helyszínt HÉV-vel egyszerűen megközelítve hosszabb-rövidebb távokat is futhatunk Aquincum és Békásmegyer állomások között, a Duna-parton. Nyugalom, egyszerű pálya és a méltóságosan hömpölygő folyó látványa teszi örömtelivé a sportolást.

A Kopaszi-gáton

Kicsit nagyobb odafigyelést igényel, viszont igazi városi Rockynak fogjuk érezni magunkat, ha a hidakon szeljük át a várost keresztül-kasul. Kedvenceink közé tartozik az a 6 kilométeres szakasz, amelynek során a MOL Campustól a Kopaszi-gátat oda-vissza lefutva eljutunk az épülő BudaPartra, majd visszafelé a Lágymányosi hídon át, a Nemzeti Színház előtt elhaladva, a HÉV vonala mellett a Petőfi híd pesti hídfőjénél végezzük az edzést.

Nehézségi fokozat:  3/5

A Farkaserdőben

Az újpestiek és a káposztásmegyeriek népszerű kirándulóhelye igazi városi erdő, ahol a Babits Mihály Gimnáziumtól kb. 5 és fél kilométeres kört futhatunk, a Vasas Jégcentrum érintésével, a Megyeri úton át. A terület kiterjedése nem túl nagy, ezért érdemes több körbe belevágni, hogy az ember kimozogja magát. A sétautak, tanösvények mentén érdekes információkat olvashatunk, amelyek segítségével többet tudhatunk meg az egészségünkről. Különböző street workout eszközök segítségével is kiegészíthetjük edzésünket.

Nehézségi fokozat: 3/5

Profiknak

A Gellért-hegy és a Citadella

Azoknak, akik a városi tájakat kedvelik, érdemes korán felkelniük és a Gellért-hegy valamelyik kisebb kilátóteraszáról szemlélniük a napfelkeltét. Induljunk például a Gellért Szállótól, fel a Citadellához, majd a hegyen átfutva megérkezhetünk a Várhoz, és egy kis lépcsőzéssel zárhatjuk a programot a Várkert Bazár meredek oldalában. Igyekezzünk tartalékolni némi energiát erre a szakaszra is, hogy maradjon erőnk gyönyörködni a csodás kilátásban.

Nehézségi fokozat:  5/5

Budaörs – Normafa

Ha viszont a terepfutás szerelmesei vagyunk, akkor feltétlenül próbáljuk ki a Budaörs – Normafa útvonalat, amely mindössze 9 kilométer. A Csiki Pihenőkerttől a Som utcán át a lőtér és a Sorrento-sziklák közelében futhatunk, és olyan gyönyörű kilátásban lehet részünk, hogy el is felejtjük, hogy szinte folyamatosan gyilkos emelkedőkön kaptatunk fölfelé, majd az Angyalok királynéja-kegytemplomtól érkezünk meg a Normafához.

Hármashatár-hegy

A Hármashatár-hegyet népszerű futóútvonalak szelik keresztül-kasul, amelyek a szintemelkedés és a terep miatt mindenképp a haladóbb kategóriába tartoznak. Szép, egyszerű és népszerű terep a mindössze 200 m szintkülönbséggel teljesíthető Panoráma-kör, ami nevéhez méltóan csodálatos kilátást nyújt a környékre. De ha egy igazi kalóriagyilkosra vágyunk és izzadni akarunk, akkor lenyomhatjuk a 19,3 kilométeres Balboa-kört is, ahol a Fenyőgyöngyétől indulva, a Határ-nyergen és a Nyéki-hegyen át, a Szépjuhásznénál megpihenve érjük el a János-hegyet, majd visszafuthatunk a kezdőpontra.

Nehézségi fokozat:  5/5

Budapest tehát igazi futóváros, ahol számtalan izgalmas útvonal közül választhatunk. Keressük meg kerületről kerületre a kedvenc útvonalainkat, élvezzük a városnak azt a különleges nézőpontját, amit sport közben megtapasztalhatunk, és váljunk mindeközben egyre csinosabbá, fittebbé.