Azt már megszokhattuk, hogy a Trafóban mindig történik valami, akit pedig érdekel a kortárs tánc, színház, zene és képzőművészet, az mindig jobbnál jobb programok közül válogathat. Az sem újdonság, hogy a Trafó szuper érzékkel mutatja be azt az új generációt, amelyik jó eséllyel öt éven belül befut. A IV. NEXTFESZT március 1. és 4. között elhozza az új éra alkotóit, akik a társkereséstől a barátságig, a kiégéstől a szorongásig, a traumafeldolgozástól a válságkezelésig mesélnek saját hibáikról, titkaikról és az önismeretről, csupa olyan kérdésről, amelyek minket, nézőket is foglalkoztatnak. A fesztiválról Nagy Zsuzsival, Varga Brigivel és Csikós Klára Lujzával, az esemény szervezőivel beszélgettünk.

Új generáció, új mondanivaló

A NEXTFESZT története 2015-ben indult, akkor még kifejezetten az Y generációs alkotókat helyezték a középpontba a szervezők, azonban 2019-ben már úgy érezték, nem tudnak újat mutatni, de ez az év ismét frissességet és ezzel együtt új fordulatot hozott.

„A pandémiás időszak alatt és az elmúlt évek anyagi és politikai nehézségei között megszületett egy következő, nagyon fontos generáció, aki megint tud izgalmasat és újat mondani, és teljesen mást mutatni, mint amit eddig láthattunk a színpadon” – mutatta be a fesztivál vezérfonalát Zsuzsi.

„A pandémiás időszak alatt és az elmúlt évek anyagi és politikai nehézségei között megszületett egy következő, nagyon fontos generáció, aki megint tud izgalmasat és újat mondani, és teljesen mást mutatni, mint amit eddig láthattunk a színpadon” – mutatta be a fesztivál vezérfonalát Zsuzsi.

„A Covid után vagy annak hatására nagyon sok olyan előadás született, amire rányomta a bélyegét ez a két év. A tematikákban is azt éreztük, hogy sok a személyes, intim hangulatú produkció, melyek fő szervezőereje az elveszettég, a kiégés, a szorongás, az útkeresés – nem annyira vonzó hívószavak, mégis ezek a témák rendezik egy csokorba az előadásokat” – mesélte Brigi az idei év fő témáiról.

„A súlyos szavak mellett persze bejönnek könnyedebb témák, az egyik előadónk úgy összegezte a táncelőadásokat, hogy mindegyikben van érzékiség, füst és technó, az előadások mellett pedig az estéket bulik és koncertek zárják, hogy helyet adjunk a levezetésnek és a közösségépítésnek” – összegzi Lujza.

„A súlyos szavak mellett persze bejönnek könnyedebb témák, az egyik előadónk úgy összegezte a táncelőadásokat, hogy mindegyikben van érzékiség, füst és technó, az előadások mellett pedig az estéket bulik és koncertek zárják, hogy helyet adjunk a levezetésnek és a közösségépítésnek” – összegzi Lujza.

Színház, tánc, film, zene, képzőművészet, koncertek, bulik

Zsuzsi, Brigi és Lujza folyamatosan kutatják az új előadásokat, új hangokat, és a korábbi NEXT fesztiválokhoz képest sokkal jobban kitekintettek a Trafó kapuin túlra. Megnézhetjük a Freeszfe Egyesület előadásait, az ELTE és a Metropolitan Egyetem filmszakos hallgatóinak vetítéseit, valamint izgalmas táncbemutatókat, formabontó és egyszeri performance-előadásokat láthatunk. A SÍN Kulturális Központ és a Műhely Alapítvány is bekapcsolódott a szervezésbe, sőt az alkotókat szakmai workshopok is várják, teret adva a találkozásra, az együtt gondolkodásra.

„Idén további fontos újítás, hogy a fesztiválnak lesz két MC-je, akik az előadások között szórakoztatják és terelgetik a nézőket. Két nagyon izgalmas karaktert kértünk fel, Fekete Ádámot, aki Kárpáti Pál Hogy a barátaim egyszer végighallgassanak című előadásában is feltűnik, valamint Göndör Lászlót, aki Katona Évával együtt a Nagymamával álmodtam színházi standupjával mesél sok humorral átszőve a harmadik generációs traumafeldolgozásról” – mesélik a szervezők.

„Idén további fontos újítás, hogy a fesztiválnak lesz két MC-je, akik az előadások között szórakoztatják és terelgetik a nézőket. Két nagyon izgalmas karaktert kértünk fel, Fekete Ádámot, aki Kárpáti Pál Hogy a barátaim egyszer végighallgassanak című előadásában is feltűnik, valamint Göndör Lászlót, aki Katona Évával együtt a Nagymamával álmodtam színházi standupjával mesél sok humorral átszőve a harmadik generációs traumafeldolgozásról” – mesélik a szervezők.

Március 1-én a Kabinban láthatjuk a Freeszfe előadását, Az üvegburát, mely az öngyilkosság tabuját állítja fókuszba, a Dioráma csoport pedig a Trafó nagytermét alakítja majd fiktív Kárpát-medencévé, ahol a nemzeti identitáshoz fűződő viszonyainkat boncolgathatjuk. Szerdán még Tózsa Mikolt performance-előadását nézhetjük meg, It's a MATCH - or will be - maybe - címmel, ami a magány és a kapcsolatfüggőség ambivalens összefüggéseit kutatja, az este végén pedig a Willany Leó improvizációs, „nextesített” táncelőadása lesz terítéken.

Március 2-án filmvetítésekkel indíthatjuk a délutánt, majd belecsöppenhetünk a Jurányi rajz- és festőiskola mindennapjaiba, ahol akár még le is skiccelhetnek minket. Majd következik Kárpáti Pál előadása, aki kirándulni viszi a függőségét, aztán Horváth Attila és Kiss Rebeka Petra szórakoztató, önreflektív társasjátéktáncát nézhetjük meg, végül egy bulival zárhatjuk a napot.

Pénteken (március 3-án) Kozma Zsófi Rebeka Shmita című táncelőadásán a munka és a pihenés viszonyát kutatja, Juhász Adél egy hallucinatív és kirobbanó táncos színpadi produkcióval vár minket, Szeri Viktor pedig a kiégést állítja fókuszba, végül Farkas D. Gergő a Deep Fake világába kalauzol minket.


Szombaton (március 4-én) ismét vizsgafilmeket nézhetünk, majd Illés Haibo és Melykó Richárd performance-át láthatjuk a Kabinban, akik a bekövetkezett események visszajátszhatóságát vizsgálják, valamint Göndör László és Katona Éva korábban már említett, Nagymamával álmodtam című előadását nézhetjük meg a Trafóklubban, a fesztivált pedig a The Colibris, a Dope Calypso és a 666Ghost koncertje zárja.

Kortárs kiállítás a divat tükrében

A NEXT programjaival párhuzamosan a Trafó Galériában is zajlik az élet. A fesztivál alatt, március 3-án 19 órakor nyílik meg az idei év egyik legfontosabb kortárs kiállítása Hito Steyerl, Giorgi Gago Gagoshidze, Miloš Trakilović közös munkájából, mely a Küldetés teljesítve: Belanciege címet viseli, melyet március 4-én tárlatvezetéssel ismerhetünk meg közelebbről.

„Hito Steyerl jelenleg az egyik legmeghatározóbb kortárs képzőművész, aki alkotásaiban olyan témákat boncolgat, mint a globalizáció, az üzlet, a politika, a munkakörülmények megváltozása, a mesterséges intelligencia, az adathalászat, a megfigyelőrendszerek vagy az NFT, és olyan nagyszabású helyeken állít ki, mint a New York-i MoMA vagy a londoni Serpentine Galleries. Ráadásul ő volt az első női művész, aki 2017-ben a Power100 (a legbefolyásosabb alkotókat összegző nemzetközi válogatás) élére került” – mesélte Szalai Borbála, a Trafó Galéria vezetője.

„Hito Steyerl jelenleg az egyik legmeghatározóbb kortárs képzőművész, aki alkotásaiban olyan témákat boncolgat, mint a globalizáció, az üzlet, a politika, a munkakörülmények megváltozása, a mesterséges intelligencia, az adathalászat, a megfigyelőrendszerek vagy az NFT, és olyan nagyszabású helyeken állít ki, mint a New York-i MoMA vagy a londoni Serpentine Galleries. Ráadásul ő volt az első női művész, aki 2017-ben a Power100 (a legbefolyásosabb alkotókat összegző nemzetközi válogatás) élére került” – mesélte Szalai Borbála, a Trafó Galéria vezetője.

A galéria kifutóvá alakított terében egy egész helyiséget betöltő videoinstallációt láthatunk majd. A mű a berlini fal leomlását követő gazdasági és politikai átrendeződések folyamatait vizsgálja a Balenciaga divatmárka kapcsán, trendelemzésekkel, adathalászattal, mesterséges intelligenciával és célzott hirdetésekkel felfegyverkezve veszi célba hiperkortárs világunkat.

A NEXTFESZT részletes programbontását itt találjátok, jegyeket itt, bérletet itt tudtok vásárolni. A Trafó Galéria kiállításáról pedig itt olvashattok bővebben.

Címkék