Them (Ők)
A fehér ember rasszizmusát és a más bőrszínűek, elsősorban a feketék elnyomására való törekvését a horrorfilmek szintjére művészi és kreatív módon Jordan Peele amerikai rendező-producer emelte Get Out és Us című filmjeivel. Ezek pedig beindítottak egy folyamatot: több hasonló sorozat is született a témában, bár Peele mozijainak színvonalát egyik sem hozta, meg sem közelítette – egyetlen kivétellel, az pedig ez a széria. A történet szerint a fekete és feltörekvő Emory család az 50-es évek Amerikájában egy olyan kertvárosi környékre költözik, ahol rajtuk kívül csak fehérek élnek. Utóbbiakon kitör a pánik, ami az Emory családot is a hatalmába keríti, ez pedig egyre növekvő feszültséghez és agresszióhoz vezet. A sorozat nem azért félelmetes, mert esetleg sok benne a gyilkolás meg a vér – szinte nincs is benne
–, hanem a felfestett és egyre csak fokozódó nyomasztó helyzetből fakadóan válik azzá, néha már-már elviselhetetlenül.
Itt nézheted: Amazon Prime Video
From (Kiút)
Ez egy olyan sci-fi-horror, ami Stephen King könyveit idézi fel bennünk (a Lost című sorozatklasszikus mellett), noha az amerikai szerzőnek semmi köze az egészhez. A történet szerint egy család lakóautóval utazik valahol Amerikában, amikor egy kidőlt famonstrum miatt letérnek az útról, és egy lepukkant kisvárosba jutnak – ahonnan viszont nincs kiút. Pontosabban a sorozat lényege pont ez: kiutat találni a kisvárosból, amit sötétedés után emberbőrbe bújt ijesztő lények lepnek el, akik ha elkapnak egy valódi embert, azt szó szerint cafatokra tépik. De nemcsak ez jelenti a félelem forrását, hanem az is, hogy a városkában ragadt emberek mind másképp reagálnak a helyzetre. A 10. rész végére pár kérdésre kapunk ugyan választ, de inkább a kérdésekből lesz több. De nem kell megijedni, a From az első képkockájától az utolsóig élvezetes, és ha most nem is, de a berendelt második évadból, reméljük, már több minden ki fog derülni.
Itt nézheted: HBO Max
The Peripheral (A periféria)
A sorozatot, melynek fejlesztésében a Westworldöt is készítő Lisa Joy és Jonathan Nolan is részt vett, egy író (Scott Smith) készítette egy másik író, a cyber-sci-fi szerző William Gibson 2014-es, magyarul is olvasható regényéből. Vagyis a legmodernebb technológiák kerülnek elő a sorozatban, meg a virtuális tér és egy kis időutazás is, nem beszélve a cyberterrorizmusról. A középpontban egy testvérpáros áll, akik többek között boostolással foglalkoznak a virtuális térben, mígnem kapnak egy fura szerkezetet azzal, hogy teszteljék, ha van kedvük. Ők pedig megteszik, mert kíváncsiak és profik, ezzel viszont súlyos események hálójába kerülnek, a lánytestvérnek (Chloë Grace Moretz) konkrétan vérdíjat is kitűznek a fejére. A patchworkszerűen kibontakozó eseménysor a végére lesz kerek, bár a készítők bízhatnak a folytatásban, mert pár kérdést azért nyitva hagytak, pontosabban megnyitottak új kapukat.
Itt nézheted: Amazon Prime Video
Fringe (A rejtély)
Hogy ne csak friss sorozatokat ajánljunk, íme egy klasszikus sci-fi-horror, ami 2008 és 2013 között összesen 5 évadot ért meg, és idővel csak nemesedett, még úgy is, hogy az utolsó két évad gyengébb lett, mint az első három. A Fringe elsősorban az X-akták után maradt űrt igyekezett betölteni, és bőven sikerült is neki. A sorozat a Fringe Division nevű csoport tevékenységét követi nyomon, melynek tagjai tudósok meg ügynökök, és paranormális jelenségek után nyomoznak, miközben felsejlik a háttérben egy mindent magában foglaló Nagy Rejtély is, ami egyre inkább a fókuszba kerül, és átveszi az egyedi esetek helyét a történetben. Hőseink utaznak az időben, különös lényekkel
találkoznak, miközben egy párhuzamos világ is feltárul előttük. A Fringe nemcsak klasszikus, de kötelező darab is mindenkinek, aki szereti az ilyesmit, a képernyő előtti izgulást.
Itt nézheted: HBO Max
Fortitude
A britek által készített sorozat is véget ért már, 2015–2018 között futott eredetileg, és három évad készült belőle. Egyszerre krimi, sci-fi, horror és pszichothriller. Úgy kezdődik, mint egy kisközösségben játszódó északi krimi, egy darabig el is hiszi az ember, hogy azt látja, majd egyre merészebb és eredetibb fordulatokkal egészen más irányt vesz a történet. Már a helyszín is hideglelős, nem csak a sztori. A sorozat a Spitzbergákon játszódik, egy fiktív városban (ennek neve Fortitude), ahol mindent vastagon beborít a hó, és ahol több a jegesmedve, mint az ember, ők pedig főként kutatók mindenféle nációból, miközben a városka (meg a Spitzbergák is) Norvégiához tartozik. A Fortitude néhol kifejezetten hátborzongató és véres, viszont eredeti a sztorija és így a fordulatai is, vagyis aki valami igazán különleges élményre vágyik, mindenképpen izguljon egyet rajta.
Itt nézheted: HBO Max
American Gods (Amerikai istenek)
A három évadot megért, nemrég befejeződött sorozat is irodalmi alapanyagból készült, napjaink első számú fantasyírója, Neil Gaiman magyarul is olvasható, azonos című, vaskos regényéből. Az adaptálást részben napjaink egyik legizgalmasabb sorozatkészítője, Bryan Fuller (Pushing Daisies, Hannibal) végezte el. A történet és a színre vitele bővelkedik a bizarr és groteszk történésekben, fordulatokban, de már az alaphelyzet sem hétköznapi. Amerikában csapnak össze a régi meg az új világ istenei, előbbiek a bevándorlókkal érkeztek a hatalmas országba, míg utóbbiakat a modern kapitalizmus teremtette. Itt nincsenek jó fiúk és rossz fiúk, csak árnyalt figurák, istenek és a sameszeik. A főhős is egy ilyen alak, az ember Shadow Moon, aki a Mr. Wednesday néven élő Odin szolgája, egészen pontosan a testőre. A sorozatnak nemcsak a története különleges, de a megvalósítása is, már ami a látványvilágot illeti, bár ez Bryan Fuller szinte összes sorozatáról elmondható.
Itt nézheted: Amazon Prime Video
Kingdom (A királyság titkai)
A dél-koreai sorozat a történelmi kalandfilmek, a zombis meg a vírusos horrorok eredeti fúziója. A sorozat 2019-ben indult, és olyan átütő sikert aratott, hogy 2020-ban megérkezett a folytatás, amit egyelőre még csak egy film (amit nevezhetünk hosszú epizódnak is) követett 2021-ben, ami a második évad egyik női mellékalakjának eredettörténetét meséli el. Maga az anyasorozat egy vírussal kezdődik, pontosabban egy megbetegedéssel, aminek az az eredménye, hogy aki elkapja, vérgőzös zombivá válik, és ezek a pokolfajzatok nem a Walking Dead lassan poroszkáló szörnyei, hanem a 28 nappal később villámgyors zombijai. Az 1600-as évek elején játszódó Kingdomban – melyben pont az uralkodó a nulladik beteg – a válsággal sújtott középkori Koreának kell szembenéznie egy kiadós zombiinvázióval, ráadásul eközben mindenki kavar a háttérben a hatalom megszerzése érdekében. Külön szimpatikus a Kingdomban, hogy nem kiszámítható: bárki bármikor meghalhat (és meg is hal) benne. Érdekes és működő kísérlet. Várjuk, hogy berendeljék a harmadik évadot, de addig is érkezni fog valamikor egy újabb, a sorozat világát kiegészítő és kitágító film.
Itt nézheted: Netflix
Alice in Borderland (Alice Határországban)
A japán sorozat végül is túlélő-horrorthriller, de a sci-fi bélyeget is aggathatjuk rá. Pár unatkozó, lúzer srác, akik egész nap csak játszanak és komolytalankodnak, összetűzésbe kerül a rendőrökkel, és egy pláza WC-jében húzzák meg magukat. Ám amikor újra az utcára lépnek, minden megváltozik: rajtuk kívül mindenki eltűnt. Aztán elég gyorsan kiderül, hogy vannak még mások is, nem is kevesen, és hogy a valóságból egy arra kísértetiesen emlékeztető játékba kerültek, ahol az életük a tét. Nem jár tévúton az, akinek erről a Squid Game ugrik be, mert valóban hasonló (nagyjából egy időben fejleszthették őket, de az Alice indult el korábban), viszont a japán sorozat közel sem olyan kiszámítható és hatásvadász, mint a dél-koreai. Izgalmasabb, érdekesebb, eredetibb és fordulatosabb meg drámai módon véresebb is. Akkor is érdemes próbát tenni vele, ha a Squid Game nem jött be.
Itt nézheted: Netflix
See
A See egy posztapokaliptikus, disztópikus világban játszódik, ahol az emberiség visszasüllyedt a sötét középkor szintjére egy vírus miatt, ami nemcsak alaposan megtizedelte az embereket, de szinte mindenkit meg is vakított. A sorozat készítője a Peaky Blinderst és a Taboo-t is készítő Steven Knight, vagyis a nyerseség, a brutális erőszak meg a naturalista képek itt is meghatározó erővel bírnak. A sok karaktert mozgató sorozat szereplői közül kiemelkedik Baba Voss figurája, akit Jason Momoa alakít, és akinek meg kell védenie a népét, azon belül is a nevelt gyermekeit, az ikreket, akik azon kevesek közé tartoznak, akik látnak. A See különlegességét az is adja az izgalmas történeten túl, hogy a jövőbeli világot úgy kellett felépíteni, hogy annak minden elemét
–
a mozgástól kezdve a harcokon és a vadászatokon át az evés-ivásig
–
alapvetően határozza meg az, hogy a szereplők 99%-a vak.
Itt nézheted: Apple TV+
Severance (Különválás)
A tavalyi év legkülönlegesebb sorozata volt ez a – jobb híján sci-finek nevezhető, bár horror- meg thrillerelemek is vannak benne – sorozat, ami talán az egyetlen a 10 közül, amelyik kevésbé véres, nem félelmetes, de azért lehet rajta
izgulni meg részről részre rácsodálkozni a groteszk világára és az abszurd meg bizarr fordulataira. A helyszín egy olyan világ, ahol egy chip segítségével az emberek tudata két részre válik szét: egy munkahelyi személyiségre meg egy azon kívülire. Ezt bontja ki a sorozat első évada, a kettészelt személyiségű emberek világát, és nagyon magasra teszi a lécet. Nagyon reméljük, hogy az idén érkező második évad megfejeli. Apró érdekesség, hogy a sorozat egyik rendezője az a Ben Stiller, aki a mozikban elsősorban vígjátékokból ismert, viszont a tévében is aktív, ott pedig jobbnál jobb drámai szériák készítésében működik közre. De a Severance szereplőgárdája is pompás: Adam Scott, John Turturro, Patricia Arquette, Christopher Walken és Britt Lower is ott van a főszereplők között.
Itt nézheted: Apple TV+