Teljesen váratlanul került az utunkba Az Eltűnt Híd nevű számítógépes játék, ami bár amatőr fejlesztésű, de nagyon izgalmas, tartalmas és rendkívül érdekes. Egyik alkotója, Handler Balázs a Budapest ostroma alatt lerombolt régi Erzsébet híd után kutatott, lemodellezte, hogyan nézhetett ki fénykorában, majd ebből született meg a játék ötlete, amit már másokkal is együttműködve elkészített, és ingyen letölthetővé tett. Az Eltűnt Híd nevű játékban bebarangoljuk a régi Budapest belvárosát kincsek után kutatva, majd kalandos úton visszajutunk a mába. Soha rosszabb karanténprogramot!
75 éve volt Budapest ostroma, melynek során a belváros jelentős része elpusztult, elsősorban is a régi Erzsébet híd. Milyen lehetett az a letűnt kor, milyen lehetett az akkori utcákat bejárni, majd végignézni a háború utáni újjáépítést és átalakulást? Ezek a kérdések merültek fel a BME-n gépészmérnökként végzett Handler Balázsban, aki civilben repülőgépekkel kapcsolatos, kutatás-fejlesztési munkakörben dolgozik, a munkája pedig annyiban kapcsolódik a hobbijához, ami főváros története és építészete, hogy mindkettőben fontos elem a számítógépes 3D modell építés. Egyik nagy kedvence pedig a régi Erzsébet híd, és első körben nekiállt újrateremteni azt.
Az 1903-ra felépült Erzsébet híd – melynek építéséről még 1893-ban határoztak, majd 1898-ban bele is kezdtek a munkálatokba – mindig is a belváros, sőt egész Budapest egyik fontos jelképe volt, a főváros legtöbbet fényképezett építménye, ami filmek, képek és plakátok során jelenik meg. Ám ezek végigböngészése nem nyújt akkora élményt, mint valamilyen formában átsétálni a régi hídon és bejárni a környékbeli utcákat. Csak jobb és átélhetőbb lenne úgy, morfondírozott Balázs, majd régi fotók és alaprajzok alapján virtuálisan újrateremtette az Erzsébet hidat. A híd csúcsdíszével kezdte a munkát, majd lemodellezte az egész hidat, aztán a hídfők, és végül a belvárosi környezet következett. Mindez még 2017-ben történt.
A virtuálisan rekonstruált, régi Erzsébet hídról készült videó első változatát Balázs aztán megosztotta a YouTube-on, a film pedig a megfelelő szemek elé került. Jelentkezett nála egy honfitársunk, aki az Egyesült Államokban él, és aki jelenleg 1:100 makettet készít a Közlekedési Múzeum számára a hídról. A munkát közösen folytatták. Feljavították az eredeti anyagot, sőt ki is egészítették azt, gyakorlatilag teljesen újramodellezték az egészet. Ekkor jött az ötlet – egy hasonló, a Titanic fedélzetén játszódó játék adta az ihletet – hogy ezt az egészet talán érdemes lenne egy belső nézetes (FPV - first person view) PC-játékká fejleszteni.
Az eredeti tervrajzok és a korabeli nagy felbontású fotók mellett többen saját készítésű 3D modelljeikkel (pl. korabeli villamos) segítették a projekt megvalósulását. Összesen heten dolgoztak rajta Balázzsal együtt. Az Eltűnt Hidat végül az Unreal Engine játékmotor segítségével készítették el, és kis sztorit is kitaláltak hozzá, hogy az egész még működőképesebb legyen. A játék weboldala idén márciusban vált nyilvánossá, ahonnan az egész kaland ingyen letölthető.
Az Eltűnt Híd egyszerre városnézés és kincskeresés. Mintha időutazó turistaként egy kreatív budapesti sétán vennénk részt. A bejárható terület a híd és annak párszáz méteres környéke, ám innen jóval nagyobb szeletét is megnézhetjük a városnak. Az egyik irányba a Petőfi hídig, a másikba pedig a Margit-szigetig láthatunk és szemlélődhetünk.
A játékban egy vezetett túrán veszünk részt valamikor a 40-es évek első felében, és közben jól elrejtett korabeli pénzérmékre bukkanhatunk, amiket gyűjteni kell. Viszont ahhoz, hogy mindet összeszedjük, szükség van egy kis kezdeményezőkészségre, és hogy időnként letérjünk a javasolt útvonalról. Mindeközben korabeli zenék és rádióadások szólnak, régi plakátok díszítik a falakat, és idézik meg a kor hangulatát. A játék jutalma – ehhez kell gyűjteni a pénzérméket – egy menő városnéző hajótúra az egykori Szent Imre gőzhajóval (aminek van egy közismertebb neve is: Szőke Tisza). És itt még nem ér véget a barangolás. Előbb a budapesti ostrom utáni időkbe kerülünk, majd aztán onnan kell visszatalálnunk a jelenbe.
Az egyébként amatőr játékfejlesztők elsődleges célja a játékos és szórakoztató ismeretterjesztés volt. Fedezzük fel a belváros építészeti arculatának változásait 1899-től nagyjából napjainkig, és megismerjük például azt is, hogyan alakította át a régi négysávos, majd az új hatsávos híd a belvárosi úthálózatot, és milyen hatással volt a gyalogos közlekedésre meg a zöld területekre.
De a játék ingyenes megosztásával a készítőknek volt még egy céljuk, méghozzá az, hogy náluk nagyobb tapasztalattal rendelkező játékkészítőket keressenek. Ugyanis Az Eltűnt Hídban még nagyon sok a potenciál, és bőven van hová fejleszteni ezt a tényleg nagyon szimpatikus kezdeményezést. Mert a még részletesebb kidolgozottságtól, a még nagyobb területtől és a még több kincstől a kaland is még sokkal nagyobbá válik.