A Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállítás több mint harminc éve a fotóriporteri szakma legnagyobb hazai seregszemléje. Ez volt a 37. alkalom, hogy a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Fotóriporterek Szakosztálya meghirdette a pályázatot, és a legjobb pályaműveket – több mint 400 művet – kiállították. A pályázat és a kiállítás történetében először fordult elő, hogy a MÚOSZ Nagydíjat és az André Kertész Nagydíjat elnyert fotográfusok nevét csak az április 4-i ünnepélyes díjátadón és kiállítás megnyitón hozták nyilvánosságra.
A MÚOSZ Nagydíját Radisics Milán (szabadfoglalkozású) nyerte a Hogyan formálja a víz a Földet című képsorozatával, amely a Föld vízi útjainak evolúcióját kutatja tizenegy országon keresztül, az olvadó gleccserektől a festői mocsarakon keresztül a kiszáradt folyómedrekig. A sorozat elnyerte a Természet és tudomány kategória egyik első díját is.
A legjobb emberközpontú pályaműért járó André Kertész Nagydíjat Bődey János (index.hu) kapta meg Ha nekünk mennünk kell, Niki is követni fog minket című sorozatáért, amely egy születése óta fogyatékos, 26 éves nő és az őt gondozó családja mindennapjait örökíti meg. A sorozat elnyerte a Mindennapi élet kategória 1. díját is.
Zsolnai Péter (Bors) is a „rabszolgatörvény” elleni tüntetőkről készített képriportot, ami kategóriájában az 1. díjat érdemelte ki.
Béres Márton (Zsaru Magazin) #Metoo című sorozatában hét olyan embert fényképezett le, akik valamilyen erőszak (szexuális, családon belüli, munkahelyi) áldozatai voltak, majd később kiálltak a nyilvánosság elé, és felvállalták azt (közösségi portálon, bíróságon vagy a sajtóban). Van köztük, aki gyermekotthonban szenvedett erőszakot, de köztük van Renner Erika is, akit ex-partnere, a „lúgos orvos” bántalmazott olyan súlyosan, hogy maradandó károsodásokat szenvedett.
A pályázat díjai mellett adták át a 2019-es Fotóriporteri Életműdíjat is, amelyet ebben az évben Szebeni András fotográfus, Érdemes Művész nyert el. A kiállítási anyagban a pályázat mind a 42 kategóriájának 1-3. díjat elnyert felvételei és sorozatai helyet kaptak, összesen több mint 250 fotográfia.
Ezek mellé a pályázat anyagából a kurátor számos nem díjazott, de kiváló felvételt beválogatott a kiállításba, a látogató így mintegy 410 képpel találkozhat. Előkerült a gender-témakör is, Bódi Anett (szabadfoglalkozású) Művészet kategóriában pályázott sorozatáért, amely A férfi formái címet viseli. A portrékkal a férfi szexualitás és nemi szerepek terén történő változásokat szerette volna megörökíteni.
Mónus Márton (MTI/MTVA) a legjobb hírképért járó Escher Károly-díjat, valamint a 30 év alatti a legjobb teljesítményt nyújtó fotográfusnak odaítélt Szalay Zoltán-díjat is elnyerte. A legjobb kollekcióért járó Munkácsi Márton-díjjal Kurucz Árpádot (Magyar Idők) jutalmazták, a megyékben dolgozó, legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter pedig Török János (Délmagyarország) lett.