Albert Ádám egy konkrét történelmi szituáción keresztül vizsgálja, miképpen kapcsolódnak össze a politikai, a gazdasági és a művészeti ideák egy társadalmi utópia megteremtése érdekében. A kiállítás fókuszában az 1919-es budapesti május elseje áll, amikor egy napra óriási színpaddá változott a főváros. A korabeli esemény programszerűen kidolgozott látványa, a monumentális építmények és a képzőművészeti alkotások esztétikailag egy új világ reprezentációját fogalmazták meg.

Albert a történeti kutatás azon elemeire reflektál, melyek az egyenlőség és a kollektivizmus eszméjét jelenítették meg a szimbolikus térben. A Kassák Múzeumba készített installáció a klasszikus modernizmus letisztultságát és funkcionalizmusát megidézve az esztétika és ideológia közti bonyolult kötelékre irányítja a figyelmet.

A címként választott Minden a mienk! kifejezés eredetileg Ady Endre Magyar jakobinus dala című versének záró soraiban szerepel. A Margitsziget megnyitásakor – ami pár héttel korábban még a polgári elit számára fenntartott zárt park volt – szintén ez az idézet fogadta a közönséget 1919 áprilisában. A francia forradalmi hagyomány és a gazdaságpolitikai intézkedés társítása rávilágít arra, hogy a propaganda az új társadalom létrehozásának eszközévé vált, amely segítségével széles körben kívánták terjeszteni a radikális baloldali politizáláshoz kapcsolódó eszméket.


  • Megnyitó: 2018. március 28., 18:00

  • A kiállítást megnyitja: Böcskei Balázs politológus

  • Kurátor: Csatlós Judit