Munkánk egyik legizgalmasabb része, amikor benézhetünk a kulisszák mögé, legyen az egy étterem konyhája, egy múzeum raktára vagy most az Anantara New York Palace szállodája. Számtalanszor sétáltunk már el a körút híres-neves palotája előtt, és bevalljuk, nemegyszer álmodoztunk arról, hogy megiszunk egy kávét a világ legszebb szecessziós kávéházában, majd a lobbyban lezseren bejelentkezünk egy szállodai szobába, és átéljük mindazt az élményt, amit egy ötcsillagos luxushotel kínál. Most lehetőségünk nyílt, hogy a földszinttől a padlásig bejárjuk az épületet, és megtapasztaljuk, milyen eltölteni egy éjszakát Budapest egyik legkülönlegesebb szállodájában.

Időutazás a századfordulóba

Ahhoz, hogy jobban átlássuk, miért is olyan különleges a New York Palota, azonkívül, hogy a századforduló egyik impozáns épülete, vissza kell utaznunk az időben egészen az 1800-as évek végéig. Ekkor ugyanis egy vállalkozókedvű fiatalembert, Arányi Miksát megbízta a New York-i biztosítótársaság igazgatója, hogy építse ki a magyarországi hálózatot.

A nagyszabású székházat a kor ünnepelt sztárépítésze, Hauszmann Alajos tervezte. A munkák gyorsan haladtak, így az eklektikus, barokk és szecessziós motívumokat is viselő palotát 1894-ben át is adták.

A palota emeletén az irodaház és a bérlakások kaptak helyet, földszintjén pedig kávéházat nyitottak, mely hamar irodalmi rangra emelkedett, és a leghíresebb íróink és költőink törzshelye lett, magának az épületnek pedig mindenki a csodájára járt. A New York Palota történetével és a kávéház bohém világával már több cikkünkben is foglalkoztunk, de azt érdemes megemlíteni, hogy a századforduló aranykora után évtizedekig hányattatott sors jutott az épületnek, olyannyira, hogy sok éven át lakat alatt állt.

Végül a teljes körű felújítás után, a 2000-es évek végén nyitott újra a palota és vele együtt a világ egyik legszebb kávéházának kikiáltott New York Cafe, mely a rekonstrukció után az aranykort idéző, varázslatos szecessziós hangulattal fogadja a vendégeket.

Új időszámítás, keleti hatások

2020-ban teljesen új időszámítás kezdődött a New York Palota életében, ugyanis az üzemeltetést átvette az Anantara Hotels Resorts & Spas-csoport, akik eddig főleg a közel- és a távol-keleti régiókban voltak jelen, Indonéziától Thaiföldön át Vietnamig. Most első magyarországi desztinációként a körúti palota szállodájának megújításán dolgoznak.

Ottjártunkkor nagyban folytak a munkálatok, ugyanis a lobby új recepciót kap, a hat emeleten elhelyezkedő 185 lakosztály és szoba sorról sorra alakul át. De megújul a Poet Bar, és Wolf András vezetésével hamarosan nyit a Fehér Szalon étterem, mely fine dining fogásaival nem csak a szálloda vendégeit várja majd.

Izgalmas volt nemcsak a hotel kínálta élményeket átélni – amiket a felújítás alatt zavartalanul élvezhettünk –, de betekinteni is egy szálloda átalakításának kulisszái mögé.

A pincétől a padlásig

A New York Kávéházat már korábban kipróbáltuk, azonban a palota másik részében, az Atriumból nyíló szállodai részben még nem jártunk, pedig a látvány lenyűgöző. Míg kapkodtuk a fejünket a hat emeleten körbefutó, árkádsoros körfolyosók alatt, láthatatlan kezek vették át tőlünk csomagjainkat, mi pedig belevágtunk a rendhagyó egyéjszakás kalandunkba. Az Atrium egy nyüzsgő, elegáns, eklektikus és ragyogó környezet, ahol szállodai látogatásunkat frissítőkkel és finom falatokkal kezdtük.

Kell is a ráhangolódás a luxusszállodára, ugyanis a körút zajából mintha egy másik világba léptünk volna át. A lobbyban zajlik az élet, megkóstoljuk a signature New York Limonádét, ami mellé kis falatokat kapunk, bundás kenyéren érkezik a tokaji aszúval készült libamájkrém, kovászos kenyéren kapjuk a marhatatárt, briósfalatkákon az omlós lazacszeleteket. Az uzsonnát pedig egy pazar desszertválogatással és a Herendi porcelánból elfogyasztott teával zárjuk.

A frissítő falatok és az Atrium pompás látványa után becsekkolunk, ahol profin és kedves eleganciával pikk-pakk megkapunk minden fontos információt és persze a kulcskártyánkat, majd a lobbyból elindulunk felfedezni az épületet. Az első utunk a föld alá vezet, ahol szemügyre vesszük a sparészleget, Földes Gábor, az Anantara New York Palace marketingigazgatója pedig titkos hátsó lépcsőkön kalauzol minket a körút alá. Gábortól megtudjuk, hogy hamarosan a spa is megújul, de a kellemes medence, a szauna, a gőzkabin, a pihenőrészleg és a masszázsszobák már most is a teljes kikapcsolódást ígérik.

A wellnessrészleget különlifttel lehet megközelíteni, ezzel haladunk felfelé, ahol Gábor megmutat nekünk egy panorámás, erkélyes lakosztályt, ahol szinte egy modern loftlakásban érezzük magunkat. A dizájn elegáns és kifinomult, a bézs árnyalatok között aranyszínű madármotívumok uralják az enteriőrt, érezzük az Anantara keleti hatását, ami remekül passzol a szecessziós-századfordulós hangulathoz.

Utunk innen az egyik (a kisebbik) elnöki lakosztályba vezet, ahol az aranyindákkal körbefuttatott tükrös ágykeret, a vadítóan kék csillár és a márványmozaikos fürdőszoba már-már túlzó luxust kínál, de izgalmas belesni oda, ahová világsztároknak és filmcsillagoknak foglalnak szállást.

Utolsó állomásként pedig megérkezünk abba a szobába, ahol eltöltjük majd az éjszakát. Itt nagyon kedves meglepetés fogad minket, egy kézzel írt üdvözlőkártya és egy gyümölcsös csokitorta formájában. Gábor ekkor búcsút vesz tőlünk, innentől pedig egy napra teljesen kikapcsoltunk, és elvegyültünk az idelátogató világutazók között.

Gasztrokalandok a palotában

Miután belekóstoltunk a welcome-tortába és kihevertük a kisebb kultúrsokkot – amire, valljuk be, nem számítottunk Budapest közepén, az Erzsébet körúton –, arra eszméltünk, hogy eljött a vacsora ideje. Az étkezéshez a karzaton foglalhattunk helyet, ahol a New York Palota aranykorában is várták az éttermi vendégeket. Innen pompásan rálátni a nyüzsgő kávéházra, illetve a pazar csavart márványoszlopokkal és balusztrádokkal keretezett alsó helyiségre, melyet – ahogy anno, most is – csak Mélyvízként emlegetnek. Régen itt kapott helyet a biliárdterem, most pedig Budapest egyik legszebb reggelizőhelyisége lett.

A New York Cafe és az Atrium konyhájáért Wolf András felel, aki nagy szakértelemmel nyúl a magyar konyhához, de nem fél kísérletezni más kultúrák ízvilággal sem. Mi a céklagazpachót kóstoltuk, ami frissítően hideg és selymesen lágy volt, és ha már keleti ihletés, akkor a klasszikus ázsiai tésztát, a garnélával töltött gyozát is kipróbáltuk. Nem véletlenül van feltüntetve a levesek mellett, hogy meglepetésfogások, hiszen egy-egy gyönyörű porcelántojásban szervírozták az ételeket.

A keleti Anantara-hatás és a hazai szecesszió találkozott egy fogásba sűrítve.

Főételből kevés van az étlapon, de annál vagányabb fogások közül válogathatunk. Mi a minihamburgereket próbáltuk ki, és egy klasszikus magyaros mangalicatarját is kóstoltunk. A burgerekkel Amerikától kezdve (érlelt marhaburger) Ázsián keresztül (vöröstonhal-burger) körbeutaztuk a világot, majd hazaértünk egy klasszikussal (grillezettlibamáj-burger). A desszerteknek nem maradt sok hely, de a falatnyi édességkölteményeket azért még megkóstoltuk, és nem bántuk meg.

Felfrissülés a medencében, pazar villásreggeli a Mélyvízben

A vacsora után már csak arra tudtunk gondolni, hogy vár ránk az extra kényelmes ágy és egy hatalmas alvás, amire szükségünk is volt, hiszen a másnapi villásreggeli is kiadós kalandnak ígérkezett. A reggeli előtt még gyorsan leugrottunk a wellnessrészlegbe, és pár hossz úszással igyekeztünk lefaragni a vacsora nyomait.

A New York Cafe egyik legpompásabb részén, a Mélyvízben elköltött reggeli valóban hatalmas élmény volt. A pazar díszek, a freskók, a márványoszlopok és az egész illusztris környezet teljesen elvarázsolt minket, miközben a svédasztal roskadozott a jobbnál jobb fogásoktól. Nem gondoltuk volna, hogy ennyi élmény után ilyen finom lesz a hab a tortán, de az Anantara reggelije biztos, hogy a topbrunchélményeink között szerepel.

A szálloda minden szempontból csodás kaland volt, a körút közepén egy teljesen másik világba csöppentünk, ahol nemcsak a luxusutazások hangulatát élhettük át, de belekóstolhattunk a századfordulós Budapest aranykorába is.

Elérhetőségek

Anantara New York Palace 1073 Budapest, Erzsébet krt. 9. Facebook-oldal Weboldal