Viola ruhákra, sálakra és táskákra tervez egyedi hangulatú, vidám, néha pedig kissé melankolikus mintákat. Alkotás közben szeret azon gondolkodni, melyek azok a motívumok, formák, mi az a szerkezeti felépítés, amivel egy témát a legjobban megragadhat és kibonthat, más-más részletet, léptéket állítva fókuszba. Munkáival találkozhattunk már az YKRA hátizsákjain, Tomcsányi Dóri ruháin és Szécsi Tomival közös márkája, a VYF tekintetet rabul ejtő, történetmesélős kendőin.
We Love Budapest: Szövő szakon végeztél, de jó néhány éve kizárólag
mintatervezésre fókuszálsz. Sokéves és sokrétű tapasztalat áll mögötted. Milyen
út vezetett a szabadúszó tervezői léthez?
Balázs Viola: Viszonylag későn ismertem fel a mintákban számomra rejlő kihívást. Alapképzésen a szakválasztásnál egy dologban biztos voltam: nyomó szakra nem szeretnék kerülni. A szövésnél a szerkezetben/struktúrában való gondolkodás tetszett, viszont önmagában nem ragadott magával. Már mesterképzésre jártam, amikor a ruhákat mintákkal együtt kezdtem el tervezni, de szakmailag eléggé le voltam maradva. A MOME után nem sokkal egy hazai, fürdőruhákat gyártó cégnél kezdtem el dolgozni, ahol nagyon nagy hangsúly volt a digitális mintákon, a mintatervezésen. Itt tanultam meg a szakmát, a gyártási folyamatokat, a felelősséget a munkámmal kapcsolatban, és itt tudatosult bennem, mennyi lehetőség lehet egy mintában. Ezzel párhuzamosan már dolgoztam Tomcsányi Dórinak, és ekkor indítottuk el a VYF-et is. Egy idő után összegyűjtöttem annyi tapasztalatot, hogy önállóan vállalhattam felkéréseket. Az ezzel járó szabadságot nagyon szeretem, hiszen ez olyan munka, amit bárhonnan lehet végezni.
WLB: A minták rengeteg formában, léptékben, szinte bármilyen
felületen megjelenhetnek. Mitől lesz jó egy minta?
B. V.: Több szempontot kell figyelembe venni tervezésnél, de ezek minden munkánál egyediek. A leglényegesebb a hibátlan minőség, a pontos illeszkedés. Fontos a felület, a hordozó és a minta aránya, a minta felépítése, dinamikája, az elemek kapcsolódásának módja, egymáshoz való viszonya, illetve az, hogyan jelenik meg és mennyire hangsúlyos az ismétlődés. Én ezekre eszközként tekintek. Természetesen a szín és a forma harmóniájára is figyelni kell, de ez teljesen szubjektív. Szerintem az a jó minta, ahol ezek támogatják egymást.
WLB: Jellegzetes vizuális világot alakítottál ki. Sokszor személyes élményeket dolgozol fel. Milyen témák foglalkoztatnak?
B. V.: Hétköznapi
dolgokat, emlékeket, egyszerű szituációkat dolgozok fel. Ezek általánosak,
könnyű hozzájuk kapcsolódni. Közel áll hozzám a melankólia, de jó, ha valami
feloldja ezt, esetleg humorral keveredik. Nem célom a teljesen
realisztikus ábrázolás, nem törekszem arra, hogy az anatómia vagy a perspektíva
mindig tökéletes legyen, inkább a karaktert igyekszem megragadni. Az árnyékok
például teljesen váratlan szögekben lehetnek bármelyik mintámon. Ami nem fontos,
az sematikus. A Tomcsányinak készült utcaképes mintánál például a fű egy nagyon
kicsi, kézzel rajzolt egység: egy minta a mintában. Vannak eltúlzott dolgok,
amik valamiért fontosak, ilyen például a kőporos falfelületek vagy a terasz
göröngyös üvegteteje. És ott vannak az apróbb részletek, amik első ránézésre nem
tűnnek fel feltétlenül, de fel lehet őket fedezni. Ilyen egy otthagyott fűnyíró
vagy a bicikli. Ezek sokszor munka közben jutnak eszembe. Szeretem a digitális
nyomástechnológiában azt, hogy annyira részletgazdag, hogy megőrzi a kézi rajz
jellegét, az ecsetvonásokat. Ezt ki is használom.
WLB: Van a munkáidban egyfajta spontaneitás, ugyanakkor figyelsz a részletekre. A legfontosabb talán mégis a hangulat, amit közvetítesz. Miként lesz egy ötletből vagy éppen egy emlékből, érzésből minta?
B. V.: A munkáimon ritkán
szerepelnek emberek, inkább csak terek és tárgyak utalnak a szituációkra,
hangulatokra. Mostanában az ismétlődés, az ebből felépülő rendszer és az
azon belüli változások foglalkoztatnak. Izgalmas kérdés az is, hogy folyamatos
mintákkal mit lehet megfogalmazni. Az ismétlődéssel például az időt is szépen
lehet érzékeltetni. A kedvenc mintáim is ilyenek. Az Open Office nevű VYF sálon
például egy iroda felülnézeti képét látod, itt egyetlen irodai egység
ismétlődik a végtelenségig.
Ha van egy feladat, vagy jön egy ötlet, a lényegét próbálom megragadni. Sokszor egy vázlattal meg tudom fogni, akkor nagyon örülök, és megpróbálom megőrizni a nyers jellegét. Ezek általában gyors, papírra vetett rajzok, tulajdonképpen olyanok, mint egy jegyzet. Máskor komplexebb, átgondoltabb megoldást választok bonyolult rendszerrel és részletekkel, variációkísérletekkel. Ez a folyamat hetekig is elhúzódhat. Ilyenkor sokat jegyzetelek, vázlatolok, rajzolok és festek papíron, majd digitálisan fejlesztem tovább.
WLB: A diplomamunkádban a családi örökséget dolgoztad fel, amit a Texhibition-projekt keretében mutattál meg új formában. Mesélnél erről?
B. V.: A diplomám az
örökségekre és a tárgykötődéssel kapcsolatos kérdéskörre fókuszált: miért
és hogyan őrizzük meg a tárgyainkat, mit közvetítenek, miért van szükségünk
rájuk, hogyan idéznek fel emlékeket. Egy 18
darabos kendőkollekcióban dolgoztam fel ezt a témát, ami nem merült
ki csupán egyfajta konzerválásban. Az eddigi életem során ért vizuális
hatásokat, azok befolyását is kutattam szociológiai és pszichológiai
nézőpontokon keresztül. Emlékszem, a diplomafélévi gyűjtés során találtam meg
egy csemperészletet a régi házunkban, és bevillant az emlék, amikor óvodáskoromban először eszméltem rá, hogy az egy szabály szerint ismétlődő minta,
gyakorlatilag végtelen.
A Texhibition-programban már második éve vettem részt. Idén a diplomám egyik darabját, egy szuveníres/porcelánfigurás mintát választottunk ki, ezt alakítottam át a megadott paraméterekre.
WLB: Évek óta dolgoztok együtt Tomcsányi Dórival, barátnők is vagytok. A mintáid elválaszthatatlanul kapcsolódnak a márka DNS-éhez. Hogyan zajlik a közös munka?
B. V.: A koncepciót és a
kollekció felépítését Dóri határozza meg, de ha megvan az irány, együtt
szoktunk ötletelni. Elég részletes briefet kapok a témához. Az én feladatom
ennek a lehető legjobban megfelelni, olyan mintákat tervezni, amelyek jól
támogatják a kollekciót. Igyekszem többféle megoldást kipróbálni és egyben
látni a mintakollekciót. A cél az, hogy mindegyik darab érdekes legyen, de a
kollekció együtt is jól mutasson. Folyamatosan konzultálunk, küldöm az aktuális
terveket. Alapvetően együtt folyik a munka, bár személyesen – főleg most –
ritkán találkozunk. Mivel elég jól ismerjük egymást, többnyire gördülékenyen
tudunk haladni, általában egyetértünk. Annak különösen örülök, hogy vannak pár
szezon után újra visszatérő minták, amiket együtt csináltunk, és kedvelték őket.
WLB: A Tomcsányi mellett más márkáknak is tervezel. Mi ebben a legizgalmasabb?
B. V.: Változatosak, új
szempontoknak kell megfelelni, új embereket ismerek meg, sok mindent tanulok.
Rákényszerít arra, hogy olyan dolgokban is elmélyedjek, amiket magamtól nem
keresnék, de izgalmasak. Mindig érdekes és hasznos megismerni egy másik tervező
gondolkodását, hozzáállását. Bár nem túl izgalmas, de szeretek rajzokat
retusálni, maszkolni, radírozni, színeket állítani – ez teljesen kikapcsol,
szinte meditatív.
WLB: A VYF márka társalapítója is vagy. Kendőket terveztek, ami egy köztes terület. Kép és ruhadarab. Autonóm és alkalmazott műfaj egyben. Mi az, ami számodra vonzó ebben a projektalapú tevékenységben?
B. V.: Nagyon tetszik,
hogy hétköznapi tárgy, és mégis rengeteg aspektusa, formája van. Egy
egyszerű terméket akartunk létrehozni, és tulajdonképpen menet közben
jöttünk rá, mennyi lehetőség is rejlik benne. Egy sál nem csupán jó kiegészítő,
de egy jó tárgy, ami alkalmas arra is, hogy az aktuálisan bennünket
foglalkoztató dolgokról meséljünk velük. Ezt különösen érdekesnek, értékesnek
tartom. Ezenkívül a VYF-ben nincs kényszer, nem kell mindenképpen valami újat
csinálni. Az első kollekció ugyanúgy elérhető, mint a legújabb
darabok. Amikor pedig úgy érezzük, van valami téma, amit jó lenne
kibontani és kollekcióvá fejleszteni, és úgy gondoljuk, tetszene az embereknek,
akkor hozzáfogunk, és pár hónap alatt termék lesz belőle.
Elérhetőségek