Elérkezett az augusztus, egyre több a barnára sült ember a városban, sőt mostanra mintha már elkezdtünk volna megcsömörleni a nyár kínálta szabadságtól, a buja természettől, a hőhullámok alatt szinte vágyakozva gondolunk vissza a téli szürkeségre, a nyaralás alatti kiköltekezés miatt pedig talán fel is sóhajtunk: jöhetne már az ősz. Ne tegyünk így, inkább élvezzük, ami még hátravan az évszakból, és augusztusban toljuk meg a nyár kínálta örömöket néhány ingyenes városi programmal.

Ússz és napozz szabadstrandokon!

Sápadt árnyalatunkat könnyen bronzbarnára cserélhetjük a fővárosi vagy Budapest környéki szabadstrandokon, miközben jót hűsölünk és a lelkünk is helyére kerül a természet közelségétől. Természetes fürdőhelyeket itt ajánlottunk, ezenkívül idén is ingyen lehet majd strandolni a Római-parton, az erre kijelölt szakaszon, és az amúgy belépős SHO Beachen is úszhatunk egy fél órát, este fél 8-tól zárásig fizetés nélkül.

Élvezd a menetszelet bringázás közben!

Hűsölés, sport, szabadság és a város látványa teljesen más szemszögből. Ezt nyújtja a nyári biciklizés élménye. A haladás nem mindig egyszerű persze, de így a dugótól is megkímélhetjük magunkat, ráadásul az elmúlt néhány évben több izgalmas bringaútvonallal is gazdagodott a város. Tekerni könnyű és jólesik, a menetszél hűsít, és közben még barnulunk is. Kedvenc könnyű nyári bringatúráinkat itt gyűjtöttük össze, a Dunakanyarba, Etyekre vagy az egyik legnépszerűbb útvonalon Szentendrére pedig egynapos kirándulás keretében tekerhetünk ki.

Sétálj zöld lombok alatt a városban!

A városi sétaútvonalaknak minden évszakban megvan a maguk előnye. Télen a hideg és szürke időjárás ellenére azért érdemes elindulni, mert a lehullott lombok között jól látszanak a csodás épületek, nyáron pedig épp ellenkezőleg, a jókora kertekben zöld pompájukban ragyognak a gyönyörű idős fák, nem kevés romantikát kölcsönözve a környezetnek. A legcsinosabb villaövezeteket ebben a cikkben gyűjtöttük össze, a Naphegy utcáit mi is csak nemrég fedeztük föl, a Bartók Béla út szecessziós épületeivel együtt, szép kilátásért pedig a Vár titkos török kertjében érdemes sétálni.

Piknikezz!

Valószínűleg a fűben való chillezés és az evés a két legmegnyugtatóbb nyári elfoglaltság, ezért is szuper hír, hogy egy jó kis piknikezés keretében a kettőt akár össze is köthetjük. Miért ne fogyaszthatnánk el mindennapi reggelinket vagy ebédünket kivételesen nem otthon, hanem egy csodásan zöld városi réten hűsölve? Ehhez itt ajánlottuk kedvenc helyszíneinket

Mozizz csillagos ég alatt!

A kertmozi tipikusan nyári elfoglaltság, szuper érzés a hűsítő szellőben, üdítőt szürcsölgetve a hatalmas vásznat nézni, miközben a zöld gyep illata vesz körül bennünket. A városban szerencsére több kertmozit is berendeztek, a vetítések ingyenesek lesznek például a Mad Kertben, a Magyar Zene Házában, a Budapest Gardenben, a Felliniben és az Orczy Summer Chill keretében is. Sőt tegnap, már jóval nyári kertmozilistánk elkészülte után kaptuk a hírt, hogy a Margitszigeten is lesznek ingyenes filmvetítések.

Hallgass ingyenes koncerteket!

Az Orczy Summer Chillen nemcsak kertmozi, hanem ingyenes koncertek is várnak bennünket, igényes könnyűzenei, jazz- és soulelőadókkal, a komolyzene iránt érdeklődők pedig augusztus 14-ig vehetnek részt ingyenes minikoncerteken a Zenélő Budapest programsorozat keretében, miközben a Budapest Jazz Club jazzestjei is folytatódnak.

Látogass el múzeumokba!

Ugyan augusztus 20-a idén szombatra esik, így sajnos a hosszú hétvége kimarad, nem árt, ha tudjuk, hogy a nemzeti ünnep alkalmából az állami muzeális intézmények állandó kiállításaira (néhol az időszakiakra is) ingyenes a belépés. A néhány hónapja megnyitott, izgalmas és rendkívül interaktív Pénzmúzeumot pedig nyílt nap keretében augusztus 1-jén is ingyenesen és regisztráció nélkül látogathatjuk. Az ehhez kapcsolódó különleges programok során többek között anélkül hozhatunk pénzügyi döntéseket, hogy aggódnunk kellene csekély vagyonunk elvesztése miatt.

Kíváncsiskodj galériákban!

Szokatlanul izgalmas és színes a nyári felhozatal a budapesti galériákban is, különösen a kortárs művészet terén. Ingyenesen látogathatjuk többek között a magyar Y generáció legjobb alkotóinak (például Barabás Zsófi, Batykó Róbert, Csató József, Nemes Márton) Youhu című közös kiállítását a Kieselbach Galériában, míg a Kisteremben Anna Mark Párizsban élő festőművész alkotásai mutatkoznak be, érdekes a Molnár Ani Galéria Still in Bloom című tárlata is, a Q Contemporaryban pedig még mindig látható az egyik legjelentősebb hazai magánkollekcióból, a Somlói–Spengler-gyűjtemény darabjaiból álló tárlat.

Kirándulj susogó erdőben!

A vízparti lazuláshoz képest viszonylag kevésszer jut eszünkbe az erdei hűsölés. Ez pedig nem helyes, hiszen az erdőkben sokszor 8-10 fokkal is hűvösebb van, mint a városban, ráadásul nyáron jóval kevesebb kirándulóval találkozunk, mint tavasszal vagy ősszel, így még jobban tudjuk élvezni a csendet, a madárdalt és a lombok susogását. Ehhez több fővárosi vagy Budapest környéki kirándulóhely áll rendelkezésünkre. Ha hosszabb kiruccanásra vágyunk, csodás élményeket tartogat például a Bertényi Miklós Füvészkert, ha kevesebb időnk van, ebből a listából válogathatunk rövid útvonalakat vagy ingyen is látogatható arborétumokat. Az őszi tippjeink pedig nyárra is érvényesek.

Fuss, kocogj!

Bár a júliusihoz hasonló hőségben senkinek sem tanácsoljuk, hogy elkezdje ezt az amúgy szuper sportot, augusztus közepétől már többnyire véget ér a nagy meleg, a reggeli órákban és estefelé pedig kifejezetten jólesik egy kis mozgás. A kellemes környezetben, zöld fák között pedig nem esik nehezünkre rávenni magunkat arra, hogy kocogjunk egyet. A sporthoz itt ajánlottuk kedvenc (különböző nehézségű) útvonalainkat

Lazulj a rakparton!

A Lánchíd felújítása miatt augusztus 14-ig a gyalogosoké a budai alsó rakpart Halász utca és Döbrentei tér közötti szakasza, ahol nemcsak andaloghatunk, hanem olvasgathatunk, lazulgathatunk is a Dunát szemlélve. A nagyobb társaságokat tűzrakó hely és jókora padok várják, a legkisebbek homokozhatnak és kiállítást nézhetnek, a Duna skubizóban pedig régi életképeket és gyermekrajzokat láthatunk a helyszínről. Egy hónapig miénk a rakpart, használjuk ki!

Grillezz a szabadban (de figyelj a tűzgyújtás szabályaira)!

Noha az országban most tűzgyújtási tilalom van érvényben, bízhatunk abban, hogy augusztus vége felé újra lehet majd grillezni a népszerű kiránduló-útvonalak körül kijelölt helyeken. A legjobb helyszínekről itt találhatjátok listánkat, kedvencünk a kamaraerdei Nagy-tisztáson található tűzrakó, amelyhez fedett beálló is tartozik, de kellemes és kulturált helyszíneket találunk a Kis-Sváb-hegy Természetvédelmi Területnél és a Normafánál is. Nagyon fontos azonban, hogy csak ott rakjunk tüzet, ahol ezt jelölik, vigyünk magunkkal tűzifát, vagy ha a környékről válogatunk, csak a száraz leveleket, gallyakat használjuk, a tüzet pedig jól oltsuk el indulás előtt. Grillezés előtt tájékozódjunk az aktuális szabályokról és arról, hol van érvényben tűzgyújtási tilalom.

Okosodj a Három Szerb Kávéházban!

Ha legokosabb ismerőseink nélkülünk mentek nyaralni, és már teljesen ránk buggyant a meleg sör, itt az ideje egy kis agytornának. Erre pedig kiváló lehetőségünk nyílik a Három Szerb Kávéház Szellemi rapid-randi elnevezésű vitaestjén, ahol asztaltársaságokra osztva, nyolcperces váltásokban vitatkozhatunk a helyszínen megadott kérdésekről. Ezek között a korábbi alkalmakon olyan izgalmas felvetések szerepeltek, mint hogy mi a különbség egy férfi és női vezető között, vagy legalizálnánk-e Magyarországon a bordélyházakat. A programról részletesebb információt itt olvashatunk.

Nézz hullócsillagokat!

Augusztus egyik legromantikusabb eseménye, hogy újra láthatóvá válnak a Perseidák. A látványos meteorraj miatt az augusztusi esték a csillaghullásról szólnak, amit bárki megfigyelhet a városi fényszennyezéstől távolabb eső helyeken. Idén a csúcs augusztus 11–12. körül várható, a különleges esemény nyomon követéséhez itt gyűjtöttük össze azokat a budapesti helyszíneket, ahonnan a legtöbb hullócsillagot láthatjuk.

+1 Segítség a nyári szünet alatt

Hiába szeretjük saját gyermekeinket, a hosszú nyári szünet a legtöbb szülőt anyagilag és mentálisan is kizsigereli. Különösen így van ez azokkal, akik gyermeküket egyedül nevelik. Nekik nyújtanak segítséget az Egyszülős Központok, ahol a tagok a foglalkozásokon, előadásokon kívül pár órára gyermekfelügyeletet, sőt ingyen vagy pár ezer forintért nyári tábort is igénybe vehetnek. A részletekről itt írtunk.