Tavaszias idővel zárt az óév és kezdődött az új, ilyen időjárási viszonyok között pedig pláne az egyik legjobb dolog a kirándulás. Nem beszélve arról, hogy az év elején mindig olyan nehezen pörög fel az élet és mi magunk is. Egy könnyű kis kirándulással viszont felpörgethetjük magunkat, és ha már mi pörgünk, akkor a dolgaink is beindulnak. Pár tipp, hova érdemes felkerekedni januárban, ha nem túl megerőltető túraútvonalat keresünk.

Naplás-tó

Ki sem kell mozdulni Budapestről, hisz ez a hangulatos tavacska meg a nemrég felépült, mellette álló kilátó és a körülötte húzódó természetvédelmi terület a XVI. kerületben van. Közösségi közlekedési eszközökkel simán és kényelmesen elérhető, például az Örs vezér teréről. Egy könnyű kis séta a tó körül meg a környékén teljesen jól megalapozza 2023-at, pláne hogy így aktívan kezdjük az új évet, és ahogy a mondás is tartja: ahogy és amit csinálunk január 1-jén, az meghatározza a teljes évünket is. Vagyis ha aktívak vagyunk az első napon, azok leszünk egész évben is.

Szent Jakab tanösvény

Ha van megtisztító erővel bíró kirándulási célpont, akkor a Dabas mellett található tanösvény – ami nemcsak remek kirándulóhely, hanem a Magyar Zarándokút része is – a tökéletes célpont. Sík terepen haladunk végig, nagyon rövid az egész, cserébe változatos és gyönyörű szép, köszönhetően a mocsaras vidéken kanyargó fahidas megoldásnak, ráadásul kilátó is van, így a magasból is megszemlélhetjük ezt a páratlanul szép környéket.

Kamaraerd

Egy másik helyszín, ha maradunk Budapesten belül, a XI. kerületben található hangulatos Kamaraerdő. Ide 41-es villamossal tudunk eljutni, és mindössze 4 km-es, könnyű séta az erdőben, a tanösvényen. Akár még babakocsival is könnyedén teljesíthető a táv, amit egyébként feljebb is tornászhatunk, ha kevesellnénk azt a 4 km-t. Már csak azért is ajánlatos itt tenni egy könnyű, év eleji sétát, mert a Kamaraerdő tipikusan az a célpont, amit mindig tervez az ember, hisz a városban van, de épp ezért sosem megy el, mert ha felkerekedik, akkor vagy közelebbi sétahelyszínt választ Budapesten belül (például a Margitszigetet, a Gellért-hegyet), vagy inkább kimozdul a városból.

Alsó-Jegenye-völgy

Budapest és Solymár határában találjuk ezt a mesés hangulatú, könnyű kis kirándulóútvonalat, amely mentén a Paprika-patak kanyarog, amin pedig számos fahíd vezet át. Ez a Budai-hegység legvarázslatosabb völgye, a sétaút mindössze 5 és fél km. Útközben láthatunk a patak és a hidak mellett más érdekességet is: egy talán manók építette faházikót, 5 méter magasról alázúduló vízesést, egy kőépítmény romjait, ami az 1930-as években itt kialakított strandfürdőből maradt hátra, na és a híres Rózsika-forrást. A végállomásunk lehet az út háromnegyedénél található hatalmas rét, de mehetünk tovább is, és akkor némi emelkedő végén ott áll a solymári vár.

Anna vadászlak-körtúra

A Telki mellől induló túra sem túl hosszú, 7 km csupán, egy csendes erdei séta, ami alatt átgondolhatjuk az elmúlt évet és megtervezhetjük az előttünk állót. Ráadásul ezt a túrát már teszteltem egy korábbi január 1-jén, és bátran kijelenthetem, hogy magas hatásfokkal működik az év első napján, remekül megalapozza az új évet. Egy bükkösön, majd egy tölgyesen keresztül vezet az út, majd egyszer csak ott van előttünk egy nagy tisztás, a közepén egy kedves kis vadászlakkal, ami annyira meseszerű, hogy szívesen töltené el az ember itt a soron következő teljes évet.

Jági

A Pilisszentiván határából induló túra egy átbulizott éjszaka után kiváló regeneráló eszköz, ráadásul nem is hosszú, bő 4 km. Ennek ellenére az egy négyzetméterre eső izgalmak száma meg egész nagy. Úgy szólván van itt minden: csodálatos panoráma, kedves kis tavacska, sziklák, vadregényesség, mélység fölött átívelő fahíd és a természet alkotta, cserjékből-bokrokból álló, hosszan elnyúló „alagút”.  A Duna–Ipoly Nemzeti Park területén található tanösvény nemcsak az évkezdésre tökéletes, hanem arra is, hogy az ember beleszeressen a kirándulásba, ha netán egyébként nem egy nagy természetjáró.

Keresztúri

A XVII. kerületben, a repülőtérhez közel található a főváros egyik legszebb és legnagyobb erdeje. Őshonos tölgyek, akácfák és az amerikai kontinensrőll származó ostorfák alkotják. Több mint kellemes séta az erdő fái között andalogni, közben olvasgathatjuk a tanösvény tábláit, melyek a hely történetéről, valamint az ott élő állatokról és növényekről mesélnek. Bónuszként belefuthatunk az egykori háborús megfigyelőállások és harci árkok maradványaiba, amiket a második világháború során alakítottak ki a főváros védelme érdekében.

Dobogó-kő

Pomázról jutunk fel a 700 méter magasan húzódó csúcsra, ahonnan páratlan panoráma tárul elénk – talán ez a legcsodálatosabb az összes Budapest környéki panoráma közül. Szétnézni innen, miközben beszívjuk a friss levegőt, maga a megtisztulás, ami év elején egyáltalán nem jön rosszul. Miután pedig kigyönyörködtük magunkat a kilátóteraszon, sétálhatunk is egyet a csúcs környéki útvonalak  (a Thirring-körút rövidebb, de nehezebb, a Zsivány-körút hosszabb és könnyebb) valamelyikén.