Tömegközlekedési eszközzel utazni nem mindig öröm. Kétségtelen, hogy egész más érzés a délutáni csúcsban végigzötyögni a 7-es busszal a városon, mint egy tavaszias szombat délutánon a 2-es villamosról szemlélni a Dunát. A hétvégi, csendesebb időszakban vagy napközben, a reggeli és a délutáni dugót elkerülve, egy szép útvonalon szinte minden közlekedési eszközről más arcát mutatja a város. Túraútvonalunk segítségével ezt a változatosságot tapasztalhatjuk meg, szinte az összes közösségi vagy tömegközlekedési eszközt kipróbáljuk, miközben a forgalmas Pestről a családias budai hegyekbe jutunk el. Ehhez a kiránduláshoz a hétfői napot nem ajánljuk, mivel néhány eszköz esetében ekkor végzik a karbantartást.

Földalattival az Oktogonig

Túránk a Deák téren kezdődik. Itt, a villamosokhoz közeli lejárónál találjuk a Földalatti Vasúti Múzeumot, ahol december végéig egy érdekes kiállítást is megnézhetünk, azokból a néha bizarr, néha megmosolyogtató vagy épp homlokunkra csapósan szokványos tárgyakból, amiket elhagytunk a metrón. Ha már kellőképp érezzük a figyelmeztetést, hogy utazás közben figyeljünk a holminkra, szálljunk is föl a kontinens legrégibb földalattijára, a M1-esre, és menjünk el az Oktogonig. Arra is ügyeljünk, hogy a Deák téri átjáró felújítási munkái miatt a forgalmi rend megváltozott, igyekezzünk nem eltévedni.

Biciklivel a Hősök teréig

Ha megérkeztünk az Oktogonra és elvégeztük a használatához szükséges lépéseket, suhanjunk végig MOL Bubival az Andrássy úton. Amellett, hogy ügyelünk a közlekedés szabályaira, ne felejtsünk el gyönyörködni a környék megújult épületeiben, az Alice Hotelben vagy a Haggenmacher-palotában.

Hőlégballonnal a Ligetben

Kicsit összeborzolja a hajunkat a menetszél, amíg megérkezünk a Hősök terére és a megújult Ligetbe. Mi azt ajánljuk, hogy a Magyar Zene Háza előtti játszótéren éljük újra a gyerekkorunkat, de ha szeretnénk, be is nézhetünk az épületbe, a Néprajzi Múzeumba is ellátogathatunk, vagy megnézhetjük a Matisse-kiállítást a Szépművészetiben. Ha pedig megéheztünk, várnak bennünket Bíró Lajos rántott húsai, egy kis Piknik vagy néhány könnyebb fogás a Léghajó KERT-ben. Ha a legutóbbi helyszínt választjuk egy kis falatozásra, akkor éppen jó helyen leszünk egy különleges programhoz. Próbáljuk ki a Liget legújabb attrakcióját, hőlégballonozzunk egyet. (Részletek és árak itt.)

Trolibusszal a Kossuth térig

A Nagyjátszótér és a Néprajzi Múzeum közötti részen, a Dvořák sétányról indul a 70-es troli, aminek változatos útvonala először Pest elegáns részein visz keresztül. Elhaladunk a Walter Rózsi-villa mellett is, a vadonatúj múzeum pedig nemcsak kívülről csinos, hanem érdemes lehet leszállni a troliról és tenni egy rövid kitérőt. Rövid fasori kanyar után elérjük a kicsit szürke, de annál tipikusabb Király utcai részt, majd a Nagymező utca után megérkezünk Kossuth térre.

Metróval a Batthyány térig, rollerrel a Clark Ádám térre

Innen gyorsan metrózzunk át a Batthyány térre. Túránk egyik legszebb része ezután következik. Mi a változatosság kedvéért azt tanácsoljuk, hogy elektromos rollerrel suhanjunk a Clark Ádám térig a Bem rakparton, a parkoláshoz pedig a káosz elkerülése végett használjuk a környéken található MOBI parkolókat, amelyek kifejezetten ezeknek az eszközöknek a tárolására szolgálnak, a rollerek (Tier, Bird, Lime) használatához pedig töltsük le a megfelelő applikációt. Túránk ezen része mindenképp csodálatos, sétálhatunk, biciklizhetünk, hétvégente pedig akár városnéző villamossal is utazhatunk, a Duna, a Lánchíd és a Parlament csodás látványt nyújt.

Siklóval a Várba

A Clark Ádám téren pattanjunk föl a megújult Budavári Siklóra, a korábban Budai Hegypályának is nevezett, frissen felújított alkalmatosság két kocsija, Margit és Gellért segítségével stílusosan emelkedhetünk, miközben a csodás panorámát szemléljük. Arra azért figyeljünk, hogy a sikló csak 8 és 22 óra között jár, páratlan hétfőkön (vagy ha ez munkanapra esik, akkor a következő munkanapon) pedig karbantartás miatt nem közlekedik. A viteldíjakról itt olvashatunk bővebben.

Lifttel a Várfok utcába, majd busszal a Széll Kálmán térre

Ha megérkeztünk, augusztus végéig még benézhetünk a Nemzeti Galéria csodás art deco plakátkiállítására vagy gyönyörködhetünk a De la Motte–Beer-palota freskóiban és az itt rendezett üvegkiállításban. Szerintünk még mindig méltatlanul keveset kalandozunk a Vár titkos helyein, ezért ajánljuk most is, hogy miután bő negyedóra alatt átsétálunk az Országház utcán, vagy nem sokkal hosszabb, viszont csodaszép kitérőt teszünk a Tóth Árpád sétány felé, az Anjou-bástyától induló Murad lifttel ereszkedjünk le a Lovas utca irányába. Itt jobbra fordulva, a Várfok utcán keressük meg 116-os busz megállóját, majd utazzunk vele a Széll Kálmán térig.

Villamossal a Városmajorig, fogaskerekűvel a Széchenyi-hegyre

A Széll Kálmán téren pattanjunk föl az 56A, az 59 vagy a 61-es jelzésű villamosra és utazzunk a Városmajorig, ahol szálljunk föl a fogaskerekűre. A piros kis szerelvény bátran kapaszkodik fölfelé a budai hegyeken, miközben mi gyönyörködhetünk abban, ahogy a város átadja a helyét a természetnek. A megállók környékén, a csinos svábhegyi villák között már túraútvonalak is előtünedeznek, a kilátás pedig csodálatos. Szuper érzés lesz túránk elejéről, a nyüzsgő pesti hétköznapokból lassan eljutni a budai hegyek csendes, madárcsicsergéses világába.

Gyermekvasúttal a János-hegyre

Ha a fogaskerekűn való békebeli zötyögéssel megkezdtük a lazítást, a Széchenyi-hegyi végállomáson szálljunk át a Gyermekvasútra, aminek szolgáltatásait pár száz forintos jeggyel tudjuk igénybe venni. Arra azonban ügyeljünk, hogy a téli és a nyári menetrend eltérő, a hidegebb évszakban ritkábban járhat a kisvasút, érdemes tehát előre tájékozódni, ha a havas erdőben gyönyörködnénk. Túránknak ezt a részét egyébként érdemes a lehető leghosszabbra nyújtani, hiszen a kisvasúttól számtalan hosszabb-rövidebb túraútvonal szeli keresztül-kasul a környéket.

Libegővel a város felett

A nagy felfedezőhangulatban ne feledkezzünk el arról, hogy újabb kalandok várnak bennünket. Érkezzünk meg a gyermekvasúttal a János-hegyre, és egy rövid erdei sétát követően szálljunk föl a libegőre. Lábunk alatt gondozott kertek, szemünk előtt a város terül el, amíg megérkezünk az alsó végállomáshoz. A siklóhóz hasonlóan itt is a szokványostól eltérő nyitvatartással és jegyárakkal kell számolnunk. Augusztus végéig 10 és 19 óra között közlekedik, ősszel azonban a rövidülő nappalok miatt hamarabb zár a libegő, páros hétfőkön pedig karbantartás miatt szünetel a szolgáltatás. Itt esetleg nézzünk be az egykori zugligeti lóvasút végállomásához. Innen pedig már tömegközlekedéssel könnyedén visszajuthatunk a városba.