Nem kell ahhoz feltétlenül gyereknek lennünk, hogy olyan kirándulásra vagy túrára vágyjunk, ami nem egyszerűen csak kiszakít a valóságból, de egyenesen mesebeli tájakra röpít minket. Az elmúlt időszak túrázásai során több olyan helyet is felfedeztünk, ahol rögtön kalandregényben, tündérmesében vagy a középkori legendák megelevenedett helyszínein éreztük magunkat, és tényleg csak azt vártuk, mikor lép elénk egy manó az erdő egyik rejtett zugából. Az biztos, hogy a kidőlt fák törzsei és a föld alól kikandikáló gyökerek, a rejtélyes rommaradványok, függőhidak és kőtömbök közötti kalandozás nemcsak kikapcsol, hanem beindítja a fantáziánkat. Összeszedtünk nektek 5 olyan kirándulóhelyet, ahol újraélhetitek a mesék csodás világát, és ha akartok, még oroszlánkirályosat is játszhattok.

Holdvilág-árok

A vadregényes, misztikus Holdvilág-árok nemcsak megjelenésével, hanem már a nevével is beindítja az ember fantáziáját: sárkányokat, mocsárszörnyeket, démonlényeket, törpéket és óriásokat meg boszorkányokat és nagy szakállú druidákat vizionál a sziklák és a fák közé, a fésületlen rengetegbe. Ez a Budapest környéki szurdokvölgyek legnépszerűbbje, és a Pomáz és Esztergom közötti, 5 kilométer hosszú körtúrát kényelmesen, mindent lefotózva, megnézve és megmászva 2-2,5 óra alatt teljesíthetjük. Utunk olyan helyeken vezet át, mint a Remete-barlang, a Meteor-létra és a Domini-forrás, a kidőlt fákkal, gyökerekkel és fapallókkal szegélyezve pedig az egész olyanná válik, mintha benne élnénk egy fantasyregényben.

Alsó-Jegyenye-völgy

Egyik kedvenc mesebeli helyünk a fahidakkal átszelt Alsó-Jegenye-völgy, ahol a völgyben kacskaringózó Paprikás-patak mellett vezet az út, de a romantikus szurdokok legelképesztőbb látványa egy vízesés, ami eső utáni időben hangos robajjal zúdul le a sziklákról. A varázslatos tündérvölgyben tarthatunk titkos manógyűlést is, amint épp az erdő mélyén rejtőző házban élő boszorkány elleni hadjáratot tervezzük, aki pedig szuperhős vagy lovag lenne, az megmentheti a fahidakkal átszelt út legvégén, a túra legmagasabb pontján lévő várba bezárt hercegkisasszonyt.

Az alig 6 kilométeres, Budapest és Solymár határán lévő útvonal rövidnek tűnik, de ha minden rejtett ösvényt felkutattunk, minden sziklára és romra felmásztunk, meg persze eljátszottuk a meséket, akkor akár egy egész délutános programmá is válhat.

Dera-szurdok

Ez a Pilisszentkereszt és Csobánka között található szurdok olyan varázslatos, vadregényes tájat rejt, ahonnan csak nagy nehezen akarunk majd hazaindulni. A Dera-patak kivájta szurdok égbe törő fái, a mohás sziklák és az átszűrődő napfény a sherwoodi erdőt juttatja eszünkbe, úgyhogy aki erre túrázik, akarva-akaratlanul is elkezdi keresni Robin Hood főhadiszállását. Bár esti homályban vagy ködös időben a kidőlt fák és a mészkövek miatt a táj sokkal inkább a Tiltott Rengetegre hasonlít, ahol kis fahidakon jutunk egyre mélyebbre, az erdő különös lényei felé.

Nyakas-kő

Az oroszlánkirály az a rajzfilm, ami valószínűleg sokunkat traumatizált gyerekkorunkban – köszi, Disney! –, mégis mindig újranézzük, ahogy Simba minden akadályt legyőzve végül az afrikai szavannák királya lesz. A biatorbágyi Nyakas-kő pedig pont olyan szikla, mint amin Rafiki a magasba emeli a dzsungel népe előtt a kis Simbát. Biatorbágy Budapesttől bő 20 kilométerre van, ha pedig ezt a bizonyos sziklát néztük ki magunknak, akkor egy icipicit többet kell utazni, de a látvány és az odavezető útvonal megéri a fáradalmat. A Nyakas-kő csúcsához bizony mászni kell, de utána hosszú percekig nem akarunk semerre se indulni, és mi is úgy tekintünk szét az alattunk elterülő tájon, ahogy Mufasa és Simba néztek végig az afrikai szavannákon.

Hunyadi-szigeti tanösvény

A Hunyadi-szigeti tanösvényen járva egyszerre jut eszünkbe a középkori lovagregények mesebeli tája, az angol romantika rémregényeinek misztikus erdői és persze a Jókai-féle Senki szigete valahol a Duna közepén. Puha zöld függönyök, boltíves növénykapuk és csend, ráadásul mindez a főváros egyik rejtett pontján, a Hárosi-öböl szigetein – ahová ember nem vagy csak ritkán léphet be. És pont ez az, amiért az érintetlen természetben, a fákra feltekeredő és a földet beszövő vadszőlő indái között sétálva, a csendet néha megtörő madarak vijjogásával olyan érzésünk lesz, mintha éppen valamelyik lovagregény szereplői lennénk. Óvatosan lépkedünk az ösvényen, miközben azon gondolkozunk, melyik növényoszlop mögül lép elő Merlin, és hogy az út végén vajon eljutunk-e Camelotba.