Akárcsak 2018-ban, idén is rengeteg izgalmas étterem, street food hely, kávézó, sütiző, pékség, fagyizó bár és szórakozóhely nyílt - összeszedtünk mindent, ahol jártunk, hogy tudjátok mit kell még pótolni, ha valami kimaradt idén!

Éttermek, bisztrók

Időrendi sorrendben haladva az év eleje fine dining vonalon remekül startolt – Mede Ádám és csapata egy egész kis gasztronómiai komplexumot hoztak létre a Laurelben – könyvesbolt, kávézó, bor- és tapas bár, valamint fine dining a ház alsó szintjén, és fine dining közeli hangulata van Krasznai Norbi elképesztő fogásainak is a Societé május óta látogatható éttermében. A régi Sophie & Ben Garden helyén az olaszos vonalon maradva az Il Giardino-ban kóstolhatunk klasszikus pizzák és tészták mellett komolyabb olaszos fogásokat is.

A minőségi olasz konyha az Akácfa utcában is nyílt idén – a Belli de Mamma erőssége a hagyományos olasz alapanyagokból készült pizza és pasta. Február óta a szakácsszféra fenegyereke, Huszár Krisztián vár minket a Margit körúton a Szirom-ban fúziós ázsiai fogásokkal és a megunhatatlan vietnami gulyással.

A TLV Eatery az izraeli ízeket hozta el a Dob utcába humusszal, sült karfiollal, baba ganoush-sal, míg Takács Lajos Kobutájában fantasztikus japán jellegű fogásokat kóstolhatunk ebéd vagy vacsora menü formájában. Az AUM az idei év egyik legnagyobb élménye, a Flórián téri egységben egyszerre lehet részünk egy szürreális, lenyűgöző és hiánypótló gasztronómiai élményben, ázsiai köntösbe csomagolva.

A monarchiás ízeket két idei hely is a zászlajára tűzte, az Aria Hotelben található Liszt Étterem saját tisztított vízzel és kovászból készült kenyérrel várja a magasgasztróra vágyókat, míg a Madách téri Fiakerben a bisztrósabb hangula mellett 400 különböző borból is választhatunk. A központtól távolabb levő helyek közül hatalmas kedvencünk volt a nyáron nyitott Kami kisvendéglője mely a kisvendéglők régi hírnevét és hangulatát próbálja meg visszaadni meglehetős sikerrel, illetve a Kolosy téren található Kovászos étterem, ahol egy Angliából hazatért fiatal pár remek bisztrófogásait kóstolhatjuk.

Az all day brunch-ot kínáló, kellemes tapasokkal operáló helyek közül több is nyílt a 2019-es évben: a Pantry brunch & coffee-ban a minőségi kávék mellett egész nap reggelizhetünk, a Café Babartban elbújhatunk, ha sok már a bulinegyedből, a Kalitka Bistro & Shopban pedig szuper Cargomoda cipőket és Art on me ruhákat is zsákmányolhatunk. És ha már reggeli: a zabkása szerelmeseinek mekkája, a Fågel by Artizán egész nap kínálja sós és édes kásákat, műfajban pedig hasonló, de inkább az amerikai vonalon mozog Cereal Beast, ahol színes müzlikből válogathatunk. A felfutóban lévő Bartók Béla úton nyílt a Bartók - reggel.délbe.este, ahol széles reggeli választék és a klasszikus tapasok mellett remek italkínálatot is találunk, és tényleg mindegy, hogy a nap melyik szakaszában érkezünk, megtaláljuk a számításunkat.

Újlipótváros kedves, comfort foodra építő bisztrót kapott a Cin-cin személyében, a magyaros-franciás fúzió kedvelőit pedig a Corvin Gastropub várja a Fő utcában, pár utcára innen pedig a KIOSK legnépszerűbb fogásaival, a november elején nyílt budai egységben. A gyönyörűen felújított Párisi udvarba nemcsak látogatóként érkezhetünk – a csodás kupolák alatt ebédre, vagycsorára vagy egy süti-kávé kombóra is van lehetőségünk a Párisi Passage Café & Brasserie-ben, és szintén nagyon szép környezetben, a Great Gatsby és az amerikai ötvenes évek keverékében reggelizhetünk, ebédelhetünk, vagy vacsorázhatunk a Vörösmarty téren a Marty’s kitchen&bar-ban.

A visszajelzések és saját empirikus tapasztalataink szerint az év egyik legszerethetőbb helye a Hotel Rum új konyhája, a Salt, ahol Tóth Szilárd szatmári ízeket hangol fine diningra remek borokkal, saját gyűjtésű gyógynövényekkel és fermentált alapanyagokkal.

A 2019-es év a nemzetközi konyhafronton is elég erős volt: az év végén nyílt Pintxo Baszkfölrde kalauzol minket pálcikára tűzött észak-spanyol falatkáival, a Byblos a libanoni-levantei ízeket hozta el a Semmelweis utcába, a Tongue Tip az extra csípős, autentikus leveseivel Észak-Kínát mutatja be, míg Rhim Thanonh Thai Food pár négyzetméteres Dob utcai üzletében igazi thai ízeket kóstolhatunk, Lipócia népszerű levesezője, az OSHO pedig új egységet nyitott a belváros szívében.

A óbudai Lashkában a tészta körül forog a világ, legyen az olasz vagy magyar – ráadásul még magunkkal is vihetjük a helyben készült tésztákat! Két igazi különlegességgel is szolgált az év: a Kolosy téri Asliban autentikus indéz ízeket találunk, a Bartókon az Ono Poké Bowl Bárban pedig Hawaii nemzeti fogására, a szuperegészséges pokéra épül a koncepció.

És ha már Bartók, és nemzetközi ízek: a Béla nagytestvére, a MITZI is megnyitotta kapuit tartalmas reggelikkel és pár hetente cserélődő, izgalmas fogásokkal a világ minden tájáról.

Kávézók, cukrászdák, pékségek

Ebben az évben nyitottak, de máris a város egyik legnépszerűbb specialty kávézójaként tartják számon a Szimplyből és Kontaktból jól ismert csapat új helyét, a Horizontot. Specialty vonalon maradva szintén az idei évnek köszönhetjük az I. kerületi Kaffantót és szintén a kerületet erősítő Budapest Kávé Műveket.

Ha az újhullámos kávé mellett irodalomra is vágyunk, akkor a Laurellel egy házszám alatt lévő Babérliget a mi helyünk, ha pedig a hagyományos vonalon maradnánk, akkor a frissen megnyitott Párisi Udvar kávézójában kortyoljunk el egy csésze feketét egy szelet sütemény társaságában.

Pékség fronton igazi kincseket tartogatott számunkra az év: az év első felében két csodálatos sütiző is nyílt: a Lisboa a portugál konyha legnépszerűbb sütijeivel, míg a Freyja skandináv beütésű sós és édes croissant-okkal kápráztatott el minket.

Jó kovászos kenyeret egyre több helyen kaphatunk, de három olyan hely is nyílt az idén, ami csak dob ezen a listán: a nor/ma skandináv stílusú pékségben a kenyér mellett kimagasló péksütiket kapunk, az Aránban az ír kovászos kenyereket kaphatunk, de ha arra járunk, a cruffinjukat is kötelező kipróbálni. Emellett pedig ott van a Doktor & Pék Dr. Nagy Károly háziorvos kovászos kenyereinek és péksütijeinek lelőhelye. Ugyanakkor a jól ismert Tarka Macska is nyitott egy új egységet a Teréz Körúton.

Az Essence Delicatessenben a kávék, sütik, és szendvicsek mellett minőségi deliáruhoz is juthatunk, ha pedig állati alapanyagoktól, gluténtól és szójától mentes sütikre vágyunk, akkor a Plantmilkyway a mi helyünk. A dél-amerikai gyökerű dulce de leche szerelmeseinek kedvéért nyílt a XI. kerületben az Eleche, aki pedig a keleti édességekért rajong, annak az iráni cukrászda sütispultjai előtt van a helye.

A fagylaltkedvelők is sok új helyre mehettek nyáron nyalnivalóért. Szerkesztőségünk nagy örömére a balatoni Kő fagyi? megnyitotta budai egységét a Városmajorban Kell fagylalt? néven, Damniczki Balázs a Gelateri Pichler-ben kínál jobbnál jobb fagyikat – még briósban is – a váci Fagyi. a Boráros tér mellett is megtalálható idéntől, a Cloud 9 pedig kreatív kis dobozokban kínálja a nyári hűsítőt. A rendszerváltás korának egyik legismertebb cukrászdája is kapott egy kistestvért – a Pataki Cuki Hegyvidék központban nyitott meg szeptemberben.

Street food helyek

Street food témában is sok újdonságot kaptunk ettől az évtől: mindegy, hogy a közel-keleti, a magyaros, vagy az ázsiai ízeket kedveljük igazán, mindegyikből jutott bőven január óta. A magyar konyha két kedvencére is épült egy-egy street food hely: a Paulay Ede utcában a Fasírt az olajban sült húsgombóccal játszik, miközben remek burgereket és napi menüt is kaphatunk náluk, a Devil’s Prézli szaftos rántott húsos szendvicseit pedig a Lövőház utcában találjuk.

És mivel rántott húsból sosem elég, érdemes kipróbálni a Madách téren nyílt Rántott húsos egyszerű de nagyszerű, vasárnap ízű fogásait is. Szintén a magyaros vonalon marad a Cupákos csapatának új helye az Árkádban, a Katsa, ahol értelemszerűen a kacsára építenek, és a fasírttól kezdve a kolbászon át a pörköltig mindenféle finomságot kóstolhatunk a szárnyasból. Hamburgerfronton a Vaslap volt az egyik kiemelkedő versenyző – saját készítésű szószokkal kínált sallangmentes burgereikkel, de nagyon szerettük az egykori food truck-ból kinőtt Burger Bár-hol ötletes, szaftos burgereit is a Corvin negyed közelében.

Pest egyik régi kedvence, a Budapest Bägel nyár közepe óta a Margit körúton is megtalálható, a pasaréti Fragola fagyizóban pedig a város egyik legjobb pizzáját találtuk meg. És ha már pizza: a Wichmann helyére a Pizza Manufaktúrások új brandje, a Moto pizza költöztetett nápolyi stílust, a Pizzica nápolyi remekeit mostantól az Egyetem téren is megtaláljuk, a Digó pedig a Kazinczy utcában talált állandó otthonra.

A kenyerek, pizzák és péksütik koronázatlan királya, Szabadfi Szabi sokunk örömére saját üzletbe költöztette fánkjait, ráadásul mindjárt két helyszínen – a Pozsonyi úton megnyílt Bomboloni mellett Budán a Fény utcai piac mellett is elérhetőek a téli időszakban az ínycsiklandó fánkok.

A közel-keleti street foodok közül kiemelkedő minőséget találunk a KuszKusz-ban, az egészséges, fast-casual étkezés szellemében pedig a Lövőház utca mellett már Pesten is elérjük a Good Karma ételeit, így a belvárosban is felkaphatjuk elvitelre – vagy helyben fogyasztásra. Kevés Latin-Amerikai street food található Budapesten, így az argentin nemzeti street foodnak számító Empanada nagyon is elfér a városban, Nagymező utcai üzletükben rengeteg különböző, töltött táskát kóstolhatunk meg.

Két japán street food hely is nyílt idén, amit szívből ajánlunk, a Japan Okonomiyaki Kincsán palacsintaomlettekkel hódít, míg a Kicsi Japánban a japán gasztronómia izgalmas fogásaival ismerkedhetünk pár négyzetméteren, a Corvin mozi közelében. A kínai street food új színfoltja, a Happy Panda pedig egyenesen a Night Marketről költözött a Blaha mellé mennyei palacsintáival.

Szórakozóhelyek, bárok, pubok

Az idei évben több inkonikus hely is átesett egy kis rácfelvarráson, hogy nagyobb vendégtérrel, több lehetőséggel fogadják a bulizni vágyókat. A Madách téri kedvenc, a Központ kapott egy bulitermet a pincében, valamint mostantól egy rövid, de ötletes étlapról is válogathatunk két vodkaszóda között.

A budai oldal legeredetibb törzshelyére, a Nemdebárba is kicsit többen férünk el az újranyitás óta, a Corvin negyed átalakításának áldozatul esett Gólya pedig az Orczy téren folytatja tovább a pályafutását. A Hold utcai piacon nyílt Champoint 4 monkeys a fejedelmi reggelik mellett egy nagyon hangulatos champagne bár, ahol a nap bármelyik szakaszában buborékozhatunk.

A spirit iránt érdeklődők egy aprócska whiskey szentéllyel lettek gazdagabbak a Márvány utcai Mateo's-szal, Pesten pedig a Schrödinger macskájában tanulhatunk többet a rumok, whiskey-k, mezcalok és ginek világáról. És természetesen nem csak klasszikus alkoholt kínáló bárokkal bővült a budapesti felhozatal, az egészségesebb italok kedvelői a Pozsonyi úton található Juice Bar-ban töltekezhet, vagy a Bikás park melletti Léműhelybe mehet a facsart boldogságért.

Szabadtéri mulatásunkat két hely is előre lendítette idén, a Citadella mellett a Botellon buliból nőtte ki magát az 1xfent, de augusztustól Mammut tetőteraszáról is elnézegethetjük a várost jó idő esetén, a berlini technóvilágot pedig a Dffrntly hozta el nekünk Budapestre.