Vajon mitől válik egy tárgy, különösen egy használati tárgy szoborrá? Miként lesz egy hatalmas kartondobozból felöltő, és mi a szerepe a szoborrá válás folyamatában magának a nézőnek? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ Erwin Wurm, a világhírű osztrák képzőművész, aki majd negyedszázada feszegeti a szobrászat műfaji kereteit.

Egyperces szobrainak (One Minute Sculptures) alapját a leghétköznapibb tárgyaink jelentik: kissé átalakított ruhadarabok, bútorok, lakberendezési kiegészítők vagy éppen közlekedési eszközök, amelyeket rajzos „használati útmutatókkal” mutat be. Ezek amolyan sorvezetőként sarkallják cselekvésre a nézőt, aki részvételi aktusával egyszerre válik alkotóvá és szereplővé, s ha csupán egy percre is, de maga is műalkotássá.

Művei nem csak hogy nem követik a műfajjal szemben támasztott hagyományos elvárásokat, de alkotójuk arra tesz kísérletet, hogy alapjaiban fogalmazza újra a szobrászatról való gondolkodást. Erwin Wurm műveivel arra keresi a választ, hogy mi történik a hétköznapi tárgyakkal, ha azokat megfosztja funkciójuktól s némiképp átalakítva úgy tárja a nagyközönség elé, hogy a nézőt egy valódi művészeti performance részesévé teszi, kiemelve passzív „művészetfogyasztó” pozíciójából.

A nagyszabású kiállításon – az éppen tíz éve folyamatosan bővülő sorozat darabjai mellett – olyan használati tárgyak és ruhák is láthatóak lesznek, amelyek az apróbb, ám annál jellegzetesebb művészi beavatkozásokat követően a fogyasztói társadalom olykor abszurd, olykor ironikus kritikáját is adják.