Élmény

Jön egy új, egész estés magyar animációs film, itt vannak az első képkockák

Fotó : Mozinet Kft.

Rég nem készült idehaza egész estés animációs játékfilm, úgyhogy már csak ezért is izgatottan várjuk a Ruben Brandt, a gyűjtő című mozi premierjét. Főleg, hogy az alkotók egy sajtóeseményen bepillantást engedtek az elkészült anyagba és a háttérmunkálatokba, ami még jobban felcsigázta a kíváncsiságunkat.

Ruben Brandt a sztori szerint egy pszichológus, aki művészetterápiás foglalkozásokat tart (nem véletlen, hogy a neve hallatán Rubens és Rembrandt festőkre asszociálunk.) Álmában viszont zaklatni kezdik a műalkotások, néhány minden hájjal megkent páciensétől pedig azt a tanácsot kapja, hogy a legjobb lenne megszereznie őket, mert a birtokában már nem árthatnak neki. Így veszi kezdetét az egész világon átívelő rablássorozat, ami során a leghíresebb múzeumokból tűnnek el a művészettörténet legértékesebb képei. A titokzatos bandával szemben a rendőrség tehetetlen, csupán Kowalski, a washingtoni magánnyomozó veszi észre, hogy mi a közös az ellopott műtárgyakban. Pechére pont beleszeret a rablóbanda femme fatale-jába, Mimibe.

A 94 perces film rendezője, írója és látványtervezője Milorad Krstić régóta Magyarországon élő festő- és multimédia-művész, aki My Baby Left Me című rövidfilmjével Ezüst Medve-díjat nyert a Berlini Filmfesztiválon 1995-ben. A közel 100 fős stábbal már három éve dolgoznak a filmen, ami megidézi az egész 20. század képző- és filmművészetét. Leginkább a film noir stílusa inspirálta a látványvilágot, de Eisenstein Rettegett Ivánjától kezdve Godard-on át Kurosawáig számos más mozitörténeti ikon hatással volt Krstićre. A filmben szereplő képzőművészeti alkotásokat, többek közt Botticelli, Warhol, Magritte, Hopper műveit saját művészi látásmódja szerint dolgozta át a rendező. Érdekesség, hogy 110 eljárást kellett indítani a szerzői jogok miatt, és tekintélyes jogdíjakat kellett fizetniük egyes műalkotások szerepeltetéséért.

A Ruben Brandt, a gyűjtő premierje novemberben lesz, a Gyűjtőnek Kamarás Iván, Miminek Hámori Gabriella, Kowalskinak Makranczi Zalán kölcsönzi a hangját. Az alkotók szerint némi művészettörténeti háttérismeret kell majd ahhoz, hogy maximálisan élvezzük a vizuális világot, de bízunk benne, hogy enélkül is megáll a lábán a történet, ilyen látványvilágért kár lenne.